Endeavour koppelt merken en influencers via merkpersoonlijkheid

Endeavour koppelt merken en influencers via merkpersoonlijkheid
  • Bureaus
  • 15 feb 2023 @ 08:19
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • FoodMarketing

Influencer marketing is voor veel merken een strategisch speerpunt geworden, maar de manier waarop influencers gematcht worden met merken is volgens John Meulemans (Endeavour) en Norbert Mirani (merkstrateeg) achterhaald. Zij introduceren daarom een eigentijdse tool voor merkbouwers: de Influencer Brand Radar.



Endeavour past influencer marketing sinds 2010 strategisch toe. Daarbij worden naar eigen zeggen toonaangevende cases en onderzoek nauwgezet gevolgd, om dienstverlening optimaal te laten aansluiten bij de wensen van de markt.
Vier ontwikkelingen deden de heren besluiten de Influencer Brand Radar (IBR) te ontwikkelen:
- Het budget voor influencer marketing stijgt jaarlijks;
- Merken bouwen én merkpersoonlijkheid als marktstandaard staan hoog op de agenda;
- Influencers worden strategischer ingezet, dus het belang van goede matches neemt toe; en
- Geen tools om een verantwoorde brand fit te valideren.


Na een presentatie bij Endeavour raakten Meulemans (oprichter 3sixtyfive, nu verantwoordelijk voor de influencer propositie bij het bureau) en Mirani met elkaar in gesprek over het belang van matching. 'Als het werken met de juiste influencers één van de grote succesfactoren is, waarom is er dan geen goed instrument om tot een goede brand fit te komen? Veel tools gaan niet verder dan zogenaamde "vanity metrics" als engagement, omvang fanbase en met geluk demografie en interesse. Over persoonlijkheid of karaktereigenschappen leverde geen enkele tool inzicht. Vandaar dat we besloten een nieuwe onafhankelijke benadering van influencer matching te ontwikkelen', aldus Mirani.

'Nu merken influencers doorlopend als ambassadeurs inzetten, is het belang van de juiste match flink toegenomen. Dit is tevens de reden dat wij zelf geen influencers managen, zo kunnen wij altijd op zoek gaan naar de beste keus en de welbekende sigaar uit eigen doos voorkomen. De Influencer Brand Radar voegt hier nog eens een extra dimensie - validatie door de doelgroep - aan toe', vult Meulemans aan.

Verantwoorde sleutel
De Influencer Brand Radar matcht volgens de twee bedenkers op basis van merkpersoonlijkheid. Om tot gevalideerde influencer matches te komen wordt per merk gewerkt met een panel bestaande uit de doelgroep. Menselijke eigenschappen creëren de emotionele connecties waarmee merken worden gebouwd én worden onthouden. Juist daarom onderzoeken veel merken jaarlijks hun positie en die van de concurrentie aan de hand van merkpersoonlijkheid. Deze positionering geeft richting aan de manier waarop merken communiceren. Persoonlijkheid speelt bij influencers eveneens een grote rol bij het uitbouwen van hun fanbase. Daar ligt een mogelijkheid om merken en influencers te koppelen.

Het model van Jung met archetypen wordt bij Endeavour slechts gebruikt 'als herkenbare springplank', stelt Mirani. 'Het is niet realistisch te veronderstellen dat de wereld is te vangen in een overzichtelijk aantal hokjes. Dat sluit niet aan bij de complexiteit van de werkelijkheid. Daarom is gekozen voor een eigentijdse andere aanpak. Merkpersoonlijkheid wordt gemeten en gematcht met de persoonlijkheid van influencers. Eenmaal in kaart gebracht, kunnen merken met de juiste influencers een campagne of programma ontwikkelen én gevalideerde contentkeuzes maken. Het is zelfs mogelijk muziekstijlen te matchen, denk aan festivals of tunes voor commercials, die passen bij je merk. Ook sporten, DJ’s en BN’ers zijn mogelijk.'

Meer dan influencer matching
Met de Influencer Brand Radar kan op basis van tientallen persoonlijkheidskenmerken onderzocht worden hoe mensen het merk zien. Naast het door de doelgroep gevalideerd matchen van influencers, kan ook de positionering ten opzichte van andere merken in kaart worden gebracht. Dankzij de aanvullende mogelijkheden biedt Endeavour hiermee een uniek pakket inclusief kwalitatief onderzoek en richtlijnen voor content. Kortom, met deze sprong voorwaarts biedt Endeavour dé totaaloplossing voor positionering, concurrentie-analyse, contentbeleid en matching als basis voor consistent merkbeleid.

Voor meer over de Influencer Brand Radar als tool om merken met influencers te matchen houdt Meulemans zich aanbevolen. Meer info over Endeavour staat hier.
(PvWK, beeld: Mathieu Stern / Unsplash)

Lees ook: [column] Merkmanagement & Influencers: Van vrijblijvend naar gedegen

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken