ADCN brengt jaarboek terug

ADCN brengt jaarboek terug
  • Bureaus
  • 19 jul 2024 @ 08:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • AwardsCreatieCampagnes

Zes jaar na het verschijnen van het laatste jaarboek brengt ADCN het jaarboek terug. Hiermee wil creatievenclub ADCN de creatieven achter het werk weer beter in de spotlight zetten. Het 51ste jaarboek zal in het najaar van 2024 verschijnen.

Naar het concept van Joris van Elk, zal het komende jaarboek in 50 gelijke delen worden verdeeld; één deel per jaargang. Makers van de afgelopen 50 boeken mogen in de stijl van ‘hun’ jaarboek het werk en credits van de Dutch Creativity Awards winnaars en finalisten vormgeven. Omdat het eerste boek al in 1968 werd geïntroduceerd, zijn sommige makers overleden, meldt de ADCN directie. De jongere generatie mag dat deel oppakken om zo samen de herintroductie te dragen. Zo wordt de herintroductie gedragen door de huidige industrie. Creatieven die het stokje willen overnemen en een deel van het boek willen vormgeven, kunnen contact opnemen met ADCN, aldus de club.

'De terugkomst van hét boek. Eindelijk!’, aldus Joris van Elk, maker van de laatste vijf jaarboeken. En gelukkig maar, vindt Joris, want alhoewel het werk wat nu gemaakt en bekroond wordt, niet samengevat kan worden op papier, is er geen beter medium dat kan inspireren dan een boek. 'Want alleen een boek vereeuwigt het werk dat nooit meer verloren mag gaan.'

Dat vormt een voortschrijdend inzicht na de afschaffing van de annuals en na de plotsklapse overschakeling naar een vaak niet te verstaan boerenkoolengels op ceremonies en in de communicatie als clubtaal, in een potsierlijke queeste ('a big round of applause') als club meer op de Cannes Lions organisatie te lijken. Het is echter een Nederlandse club. Leden voelden zich door het cancellen van het jaarboek, door de focus op digitaal, het dedain voor de discipline copywriting tijdens eerdere uitreikingen ('Natuurhuisje'-gate) en door eerdergenoemde taalverwarring meer en meer vervreemd van de club. Deze 'verbeteringen' lijken nu gelukkig te worden teruggedraaid, waardoor de uitreikers van de Lamp hun identiteit hervinden. Ook het vinden van een nieuw clubhuis, als eerste opgemerkt door MarketingTribune, versterkt waar de ADCN voor staat: een onafhankelijke club op een eigen creatieve plek (namelijk in een Amsterdams fotostudio-complex).

Historisch 
Het eerste jaarboek van de ADCN verscheen zesenvijftig jaar geleden, in 1968. Het bevatte een overzicht van alle door vakjury’s bekroonde reclame-uitingen uit 1967, het eerste jaar waarin reclamebureaus hun werk ter beoordeling konden insturen. Sindsdien zijn duizenden reclame-uitingen door honderden creatieven uit het vak beoordeeld en bekroond met een Lamp. Alle finalisten en winnaars zijn grondig in de jaarboeken gedocumenteerd. Een boek zou niet meer volstaan, waardoor in 2018 het laatste jaarboek met de passende titel FIN verscheen, met daarin het beste werk van 2017. FIN was het jaarboek dat ook visueel gezien eindigde in het zwart (zie afbeelding hieronder). Na een onderbreking van zes jaar verschijnt in het najaar van 2024 het 51e jaarboek. 'Uitingen komen en gaan via verschillende type media, maar een tastbaar boek blijft. In het boek zie je hoe hoog het niveau van creatief werk in Nederland is, waarmee de lat gelegd wordt. Historisch gezien is het boek interessant, omdat iedere editie een sign of the times is', licht Denise Willigers, sinds september 2023 managing director van ADCN, toe.

Het 51e jaarboek zal exclusief voor ADCN-members beschikbaar zijn op pre-order. Klik hier om je te registreren voor het boek. Makers die willen meehelpen aan de totstandkoming van het 51e ADCN Jaarboek kunnen dat mailen naar awards@adcn.nl, aldus de vernieuwde creatievenclub.
(PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken