Lang leve de luie marketeer!

  • Bureaus
  • 24 sep 2015 @ 16:03
  • Link
  • Bart Omlo
    Bart Omlo

    manager Benelux
    Kentico
  • Marketing

Bij het lezen van de titel dacht u vast: Hier klopt iets niet. Er moet immers hard gewerkt worden om aandacht van de klant te krijgen en met slimme innovatieve campagnes de conversie te vergroten. Daar zijn toch echt doorzettingsvermogen en (uiteraard) grote marketingbudgetten voor nodig!

En toch is dat niet helemaal waar. De huidige technologie biedt ons enorm veel mogelijkheden om marketing te automatiseren. Daar wordt naar mijn mening nog veel te weinig gebruik van gemaakt. En als dat al gebeurt, dan gebeurt dit nog vaak met behulp van verschillende systemen die niet noodzakelijkerwijs goed op elkaar aansluiten. Hoeveel organisaties hebben immers niet verschillende oplossingen om de website, social media, e-mail en andere (digitale) kanalen te managen? Uiteraard worden die systemen vol overgave ingezet, maar het is niet noodzakelijkerwijs efficiënt...

De reis van de klant

In veel organisaties wordt al gewerkt met customer journey mapping, een techniek om inzicht te krijgen in het gedrag van de klant over de verschillende kanalen. De marketeer kan hiermee procesdiagrammen ontwerpen die hij als hulpmiddel kan gebruiken om marketing te automatiseren. In de praktijk is het echter vaak lastig om een klantreis te vertalen naar verschillende systemen. Dit kan komen door de diversiteit van oplossingen, maar ook door de onvolwassenheid van de marketingorganisatie. Waar moet ik beginnen? Waar liggen de prioriteiten en hoe integreer ik de verschillende onderdelen? Erik Hartman kwam in zijn blog over personalisatie in combinatie met omnichannel marketing al met een aantal tips waarmee een marketeer kan beginnen. Maar daar eindigt het niet mee...

Een andere mindset

Het interessante van luie mensen is dat zij over het algemeen zeer goed in staat zijn om dingen te bereiken met een minimale hoeveelheid aan inspanning. Voor een luie marketeer was het vroeger erg lastig om goede resultaten te bereiken. Toen ging het immers om degene die het hardst schreeuwde en de meeste aandacht wist te trekken. Dat was vaak noeste arbeid, veel content produceren en overal je gezicht laten zien.

Tegenwoordig is het echter steeds makkelijker om met weinig inspanning goede resultaten te boeken. Luie marketeers zullen zich veel meer richten op het gebruik van data en technologie om het werk voor zich te laten doen. En niet geheel onterecht! Er is immers ontzettend veel data beschikbaar en de systemen worden steeds geavanceerder. Het gaat dus niet om harder werken, maar om slimmer werken! Data-driven marketing ten top!

Word een luie marketeer!

Gelet op bovenstaande een oproep aan alle marketeers: “Word een luie marketeer!” Kijk welke marketingprocessen geautomatiseerd kunnen worden. Maak slim gebruik van data en vertaal klantreizen in automatische processen waarmee de systemen voor u gaan werken. U zult zien hoeveel efficiënter dat is dan noeste arbeid. En daarna kunt u altijd nog bepalen wat u met uw overgebleven tijd gaat doen. Een extra stukje content schrijven of misschien toch maar eens van uw avond gaan genieten? Lang leve de luie marketeer!

Bart Omlo is manager Benelux bij Kentico.

www.twitter.com/bartomlo
www.kentico.com

Bart Omlo

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken