Stelling van de week: een online tekst zonder matchend beeld is niet meer van deze tijd
- Content
- 21 jun 2016 @ 15:57
- Link
-
Lucas Boon
redacteur
BBP Media - MarketingTribune - ContentDigitaalContent
- 21 jun 2016 @ 15:57
- Lucas Boon
Bij het 'wegzetten' van content lijkt beeld een steeds grotere rol te gaan spelen. Een lap tekst – hoe interessant ook – volstaat niet meer; terwijl een artikel met simpelweg goede kop (titel) en dito afbeelding zomaar viral kan gaan. Aan de andere kant: het gaat toch om de inhoud? Een plaatje kan er nog zo gezellig uitzien, maar wanneer de tekst niet goed geschreven is, stelt dat toch ook niets voor?
Dit brengt ons tot de volgende stelling:
Een online tekst zonder matchend beeld is niet meer van deze tijd
Ons panel van deze week bestaat uit de volgende personen:
- Hans Molenaar - directeur Beeckestijn Business School
- Albert Jan Huisman – founder Y Content
- Bert Groothand – directeur Platform Content
- Viola Welling – co-founder Maak – Love Your Story
Hans Molenaar: ‘De keuze van beeldmateriaal wordt steeds belangrijker’
Oneens. Van belang is eerst te bepalen wat je wilt communiceren en wat de doelstelling is. Vaak wordt er beeldmateriaal bij gezocht omdat het passend moet zijn. Dit is het verkeerde uitgangspunt. Beter is functionaliteit boven matchend te plaatsen. De rol van beeldmateriaal bij online heeft veelal twee belangrijke functies:
1) Het beeld is bedoeld om de inhoud van de online tekst te verduidelijken;
2) Het beeld is bedoeld om de lezer aan te zetten tot lezen.
Bij de eerste functie is meestal een mooie illustratie of matchend beeld onvoldoende. Om een stuk tekst te verduidelijken is vaak een schema, speciale foto, tekening of video veel functioneler. Op veel websites of blogs staan gratis stockfoto’s om de tekst wat op te leuken. Dit zijn vaak goedkope oplossingen en ze voegen over het algemeen weinig toe.
Bij de tweede functie is het vaak niet slim om een passende foto te gebruiken. Veel beter is om een afbeelding te gebruiken die nieuwsgierigheid aanwakkert, provocerend is of heel grappig. De kans dat de tekst wordt gelezen en daarna gedeeld wordt daarmee veel groter. Uit usablity onderzoek blijkt ook dat mensen eerst scannen en pas dan besluiten om te lezen.
Zeker nu mensen steeds visueler worden en minder willen lezen zal de keuze van beeldmateriaal belangrijker worden. In de opleidingen usablity, schrijven voor het web en contentmarketing wordt aan dit onderwerp steeds meer aandacht gegeven. Door de enorme groei van content stijgt de strijdt om aandacht van de lezer en daarmee het belang van functioneel beeldmateriaal cruciaal. De tijd van generieke matchende beelden is voorbij.
Albert Jan Huisman: ‘Waarom geen beeld dat ook je hersens aan het werk zet?’
Onzin! Natuurlijk is het soms fijn om een beeld te hebben bij een tekst maar dan alleen als het ook echt een goed beeld is. Een beeld dat de tekst versterkt! Niet perse een matchend beeld overigens. Het mag best wat abstracter of uitdagender. Medisch artikel = stethoscoop, juridisch artikel = rechter met een hamer (of een weegschaal), business development = dartbord met pijl enz. Saai! Waarom geen beeld dat ook je hersens aan het werk zet? Iets dat de scannende lezer triggert om het überhaupt te lezen. Veel te vaak overigens zijn dit obligate generieke stockfoto’s van lachende Prodent tanden met Amerikaans hoog haar in een perfect etnische samenstelling zittend in een kring kijkend naar een loser voor whiteboard. Getver! Doe dan maar geen beeld. Dan doet het eerder afbreuk dan dat het iets toevoegt. Bottom line: beeld alleen als het echt iets toevoegt en probeer eens wat anders dan de te makkelijke stock default. Seriously!
Bert Groothand: ‘De kunst zit ‘m in de combinatie’
Een online-tekst zonder matchend beeld is niet meer van deze tijd. Ja, dat is inderdaad het geval. Ook op een site als LinkedIn, zogenaamd wat professioneler gericht, is dat het geval. Een beeld zegt meer dan duizend woorden is een oud gezegde. Maar toch is er voor mijn gevoel een lichte kentering te zien; niet dat we nu ineens zonder beeld kunnen... dat komt niet meer terug. Wel dat tekst toch weer wat meer de waardering krijgt die het verdient. En dan bedoel ik niet eens literaire teksten, al worden die langzaam maar zeker ook schandelijk naar de achtergrond gedrukt. Nee; longreads en wat uitgebreider verhandelingen vinden wat meer ingang dan een jaar of wat geleden. De kunst zit 'm in de combinatie van tekst en beeld; het een kan vaak niet zonder het ander, ook in print-uitingen. Online is dat nóg veel sterker; een lap tekst is niet uitnodigend op beeldscherm. Een illustratie, in welke vorm dan ook, is dan een ankerpunt bij een eerste beslissing of je dat nou gaat lezen of niet, dat het geheel van tekst én beeld aantrekkelijk maakt. Maar stiekem ben ik toch wel blij dat tekst ook online aan het 'terugkomen' is.
Viola Welling: ‘Tekst zonder visuele prikkeling is op sterven na dood’
Het liefst zou ik mijn antwoord op deze vraag in beeld doen: practice what I preach! Dit is het tijdperk van visuele communicatie. Platformen zoals YouTube en Instagram vieren hun hoogtijdagen. Jonge mensen verdienen geld als YouTuber, vlogger of Instagrammer en dagelijks komen er hordes fans op hun kanalen bij. Tekst zonder visuele prikkeling is op sterven na dood. Zelfs de algoritmes van sociale kanalen helpen daarbij een handje.
Bijna iedereen heeft een camera (bijvoorbeeld in mobiel) binnen handbereik en in de overload aan informatie die we als persoon dagelijks proberen te verwerken, gaat de interpretatie van beeld sneller en makkelijker. De volgende uiting dient zich immers zo snel mogelijk al weer aan.
Natuurlijk is het effect van beeld op tekst het afgelopen decenium uitvoerig onderzocht en de resultaten liegen er niet om:
-artikelen worden (vele malen) meer gelezen;
-persberichten krijgen meer plaatsingen;
-de sociale interactie is hoger;
-op product-verkoopsites vinden (potentiële) kopers de foto van het product meer zeggen dan de beschrijvende tekst.
De vraag is volgens mij dus niet meer of je een passende foto moet toevoegen aan je content, maar hoe je op een relatief makkelijke manier kan zorgen voor zo kwalitatief mogelijk beeld. In de strijd om de aandacht van ‘the eye-balls’ kun je je met kwaliteit namelijk echt onderscheiden.
-
Lucas Boon
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- EasyToys domineert straatbeeld met gewaagde adventskalenders
- KPN tv-app uitgebreid om voetballiefhebbers te trekken
- Jan magazine en Hema winnen Best Use of Content Commerce award
- 65 jaar Barbie: geen pensioen, wel een boek
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in Sinterklaascampagne Bol
- Albert Heijn lanceert magazine en platform voor vrouwen in de...
Laatste Nieuws
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in... 01-11-2024
- Albert Heijn lanceert magazine en... 01-11-2024
- Extra aandacht RegioBank voor sparen... 30-10-2024
- RIVM vraagt aandacht voor... 29-10-2024
- KPN tv-app uitgebreid om... 25-10-2024
- Jan magazine en Hema winnen Best Use... 25-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing