Een goed verhaal raakt in je het hart
- Content
- 31 okt 2016 @ 11:20
- Link
-
Sak van den Boom
adviseur, expert contentmarketing
zelfstandig ondernemer - ContentDigitaalDoelgroepenOnline
- 31 okt 2016 @ 11:20
- Sak van den Boom
De komende tijd zal onze nieuwe vaste blogger Sak van den Boom wekelijks zijn visie op de afgelopen (media)week met ons delen, en dan met name op het gebied van contentmarketing. Wat is hem opgevallen? Welke opmerkelijke uitspraken over contentmarketing zijn er nu weer gedaan? Deze week: een goed verhaal raakt je in het hart.
Ik begin deze week met een mooie uitpraak die ik op 23 oktober las op rethinkmedia: ‘Een blad is geen blad maar een merk. Dat is het credo bij veel tijdschriften, en dus is de hoofdredacteur niet per se een journalist, maar een merkenbouwer. Journalistieke en commerciële belangen wegen ze af op gevoel.’ Hoe herkenbaar moet dit zijn voor de man of vrouw die zich bezighoudt met content marketing voor merken. Journalistiek dienstbaar aan een marketing-communicatiedoelstelling. Vanaf het moment dat dit vak furore maakt in de jaren zeventig van de vorige eeuw, hebben we het erover. Publiekstijdschriften beginnen zich nu te realiseren dat bladen maken in de enge zin van het woord niet meer levensvatbaar is. De nieuwe hoofdredacteur van Women Health was voorheen online influencer, accountmanager bij Vice en online strateeg bij ING.
In datzelfde nummer van rethinkmedia een column van Jan Jaap Hey met de titel Koop je frenemy. Ik licht er deze uitspraak uit. Hij richt zich tot uitgevers: ‘Maak producten of diensten waar mensen graag gebruik van maken, zorg dat je goede data over je klanten hebt en zorg dat je zo internationaal mogelijk kunt werken.’ Vooral dat laatste prikkelt me. Omdat ik van mening ben dat bureaus die zich bezighouden met contentmarketing in formats moeten leren denken die ook buiten onze landsgrenzen werken. Standaardiseren en partneren met collega’s buiten Nederland is een toekomstbestendige strategie. Google en Facebook kijken over de schouder mee.
Ebele Wybenga schrijft op Marketingonline van 22 oktober in zijn column over de nieuwe tool van Facebook dat duidelijkheid verschaft over de herkomst van branded content: ‘Facebook staat geen verwarring toe over wie er achter een gesponsord verhaal zit en wie het heeft gemaakt. Boven elke post die wordt gemaakt met de nieuwe Branded Content Tool van Facebook staat dat het verhaal door uitgever X is gemaakt in opdracht van merk Y.’
Sprout publiceert deze week een artikel van Bas van Essen, content marketing manager Netherlands bij Savedo, met de titel: ‘Zeven bedrijven die content marketing begrijpen’. Daaronder ABN AMRO: ‘ABN Amro Insights is samen met Ikgastarten.nl een van de bekendste voorbeelden van geslaagde financiële contentmarketing in Nederland. Omdat het platform niet alleen ingezet wordt voor starterstopics, maar iedereen van de ‘BV Nederland’ aanspreekt en bespreekt, leent het zich voor brede marktschetsen en het verkondigen van visies. ABN Amro laat met Insights zien dat het de hele Nederlandse economie overziet, daarbinnen alle trends herkent, waardoor het een positie als ‘thought leader’ claimt.’
Lezenswaardig is een artikel over de customer journey en het creëren van klantwaarden dat op 21 oktober verschijnt op agconnect.nl: ‘Bedrijven willen steeds meer sturen op customer journeys. Maar slechts weinig organisaties slagen erin data over klantgedrag om te zetten in klantwaarde, omdat data versnipperd is, incompleet en moeilijk te relateren aan customer journeys. Hoe krijgen organisaties dit op orde?’
De auteur beschrijft hoe de rol van procesmanager en marketingmanager steeds vaker samensmelt tot die van customer journey-manager, die stuurt op maximale klantwaarde gedurende de gehele klantreis. Het verhaal gaat over de uitdagingen waar de customer journey-manager voor staat.
In het onlangs door het Engelse CMA gepresenteerde effectiviteitsrapport enkele interessante columns, waaronder die van Andy Edmonds, head of engagement van iProspects.
Hij geeft aan dat de content marketeers van de toekomst real time human data zullen gebruiken, afkomstig van smart technieken. Natuurlijk zullen we blijven werken met veel basis technieken bij het meten van effectiviteit. Maar, zo veronderstelt, real-time data zullen de lead nemen. Hij doelt onder meer op data verzameld via biometrische en neurowetenschappelijke technieken.
Op 25 oktober een persbericht van HSTotaal in de mailbox, waarin het zich profileert als vertaler van omvangrijke en complexe informatie naar concrete communicatie en vormgeving. Als het ingewikkeld is moet je dus bij HSTotaal zijn, schrijven ze. Maar óók als het leuk is. Want ze houden wel van ingewikkeld, maar ze zijn het niet.(einde bericht). Jammer dat dit wordt ingeleid met een uitspraak over huis-aan-huis-drukwerk, dat aan lelijkheid ten onder gaat en niet werkt, volgens de communicatiedeskundigen van HSTotaal. Niet slim.
Huis aan huisreclame heeft een bewezen hoog rendement. 95 procent van de Nederlanders leest wel eens een folder, dit zijn in totaal 12,7 miljoen mensen. In vergelijking met andere mediatypen is dit het hoogste bereik. Nederlands lezen de folders niet alleen, ze willen ’m echt graag ontvangen. 53 procent van de Nederlanders zou de folder zelfs missen als deze niet meer zou verschijnen. Aldus de NOM Folder Monitor 2016, uitgevoerd door GfK, in opdracht van DDMA Businessgroep.
Op het customermedia-congres van 2011 heb ik Hear The World gepresenteerd, een fascinerende case van een Zwitsers concern dat hoortoestellen maakt. Elena Torresani toonde voorbeelden van de verbinding van een merk aan het doel mensen wereldwijd te helpen met hoorproblemen. De crossmediale opzet en het bijzonder businessmodel maakten duidelijk dat ook in dit segment customer media kansrijk is om in ontwikkelingslanden de zo noodzakelijke hulp te kunnen bieden. Musicus Bryan Adams helpt de stichting door meer keren per jaar een VIP voor zijn camera neer te zetten die daarmee ambassadeur wordt van Hear the world. De stichting heeft nu al meer dan 1000cerebrity ambassadeurs. Een fascinerende reeeks persoonlijkheden die de stichting steunen. En al meer dan tien jaar de rode draad in de contentmarketingstrategie. Dinsdag 25 oktober verscheen de jongste nieuwsbrief. Een must read.
Voor wie het nog niet weet: Reviews en ratings vormen de op één na belangrijkste bron van informatie voor consumenten die beslissen over een aankoop. De eerste bron: familie en vrienden. Deze twee –onderling afhankelijke – bronnen beïnvloeden hoe wij beslissen over producten en diensten.’ Bron: Sinan Aral, David Austin Professor of Management aan de MIT Sloan School of Management, based in Cambridge, Massachusetts. Hij presenteert drie grote rends in digital marketing in een interview op Marketing Online van 25 oktober.
Bijgespijkerd maakt me ook deze week weer blij met een tweede artikel over SEO, of zoals het wordt genoemd: organische zoekmachinemarketing. Ik leer dat een website die niet regelmatig wordt geactualiseerd steeds verder wegzakt en minder makkelijk wordt gevonden door zoekmachines.
Zet je filmpjes op je website, doe dit dan vanuit youtube. Dus publiceren op youtube en linkjes op de website. Laat klanten en bezoekers meedoen met reviews of reacties op blogs. Hoe meer bezoekers, des te beter zoekmachines je zullen vinden. Bijgespijkerd publiceert 40 uiterst handzame tips.
Donderdag 27 oktober is een inspirerende dag. Klaske Tameling, adviseur, publicist en onderzoeker op het gebied van nieuwe media schrijft op de website van de NVJ een column met als titel ‘Waarom journalisten en developers vaker met elkaar moeten daten’. Ze schrijft: ‘Tegenwoordig werkt bijna elke nieuwsredactie digital- of online-first. De noodzaak om voornamelijk, of om ook, online producties te maken wordt gevoeld. Traditionele media leggen het in de nieuwsconsumptie namelijk steeds vaker af tegen digitale media. Uit een onlangs verschenen rapport van Nielsen over mediagebruik in de VS blijkt dat jongeren daar voor het eerst meer gebruik maken van digitale media dan dat ze televisie kijken en radio luisteren. In Nederland gaat het diezelfde kant op, zo blijkt ook uit de laatste cijfers van de Stand van de Nieuwsmedia.’ Dat moet de content marketeer aan het denken zetten.
Op inct een interview met Linda de Leeuw die bij Malmberg in dienst treedt in een functie die daarvoor nog niet bestond. ‘Mijn opdracht is het om wetenschappelijk inzicht te vertalen naar onze uitgeefconcepten. Wat kunnen we met de data die we in de verschillende applicaties die we hebben verzamelen’. ‘Daarbij focussen we ons nu primair op de kwaliteit van de content. We willen inzicht krijgen in hoe de leerlingen onze content gebruiken en wat we daar van kunnen leren om verbeteringen aan te brengen. Onze missie is het om de best mogelijke educatieve content te maken’, aldus De Leeuw. Ook dit moet een contentmarketeer of een bureau dat zich specialiseert in contentmarketing aan het denken zetten.
-
Sak van den Boom
- Werkt bij: zelfstandig ondernemer
- Functie: adviseur, expert contentmarketing
- Website:https://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Hema Merk van het Jaar tijdens uitreiking Grand Prix Content...
- Milieuorganisaties lanceren “Op vakantie? Denk dichtbij”
- Campagne BrightPensioen wijst consumenten op invloed...
- Opblaasbare bioscoop Cinekid maakt rondreis door Nederland
- 'Brabant herinnert' staat stil bij 80 jaar vrijheid en...
- [column] De groten kunnen nog veel leren van de kleintjes
Laatste Nieuws
- 'Brabant herinnert' staat stil bij... 14-11-2024
- Opblaasbare bioscoop Cinekid maakt... 14-11-2024
- Hema Merk van het Jaar tijdens... 12-11-2024
- Campagne BrightPensioen wijst... 12-11-2024
- Milieuorganisaties lanceren “Op... 08-11-2024
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in... 01-11-2024