[column] Bij sommige merken krijg je levenslang
- Content
- 6 sep 2019 @ 12:28
- Link
-
Sak van den Boom
adviseur, expert contentmarketing
zelfstandig ondernemer - StrategieContent
- 6 sep 2019 @ 12:28
- Sak van den Boom
Wanneer een merk eenmaal over je gegevens beschikt en je gedragingen kan volgen, krijg je levenslang. Vanaf het moment dat ze je te pakken hebben tot het moment waarop je dat niet meer kunt en letterlijk tot een kist veroordeeld bent.
Dertig jaar geleden beschreven we voor onze financiële klanten de gemiddelde levensfases van een consument tot in detail om daar vervolgens in het communicatieplan vanuit te kunnen gaan. Bij de onderwerpkeuze voor de media, customermedia en commercials. Met een beetje fantasie kon je bij elke levensfase een reeks aan spannende invalshoeken bedenken waar creatieven mee aan de slag konden. Daar kom je nu niet meer mee weg, want databases staan bol van harde gegevens. Die liegen niet. Als je je maar even anders gedraagt tijdens je all inclusive-vakantie, of je kinderen verlaten het huis, dan verandert het aanbod stap voor stap in wat luxer en verder. Het zou me niets verbazen als in de directiekamers van de grote reisorganisaties af en toe de gedachte leeft of er niet een mooie laatste reis ontwikkeld moet worden. Ik zit er niet ver meer vanaf en zie de aanbiedingen al binnenkomen. Via de brievenbus, e-mail of social media.
Dertig jaar geleden maakte ik voor het eerst een ‘langetermijnfinanciëleplanning’. Het uitgavenpatroon tot in detail uitgewerkt. Met momenten dat de auto ingeruild zou worden, de jaren waarin het huis aan een schilderbeurt toe was en er was jaarlijks een vakantiebudget. Drie korte tripjes of één hele lange. Wij houden van Australië. Dertig jaar vooruit denken, of eigenlijk plannen. Een levenslang budgetplan. Daarmee hielden we grip op onze uitgaven. Hoe moet dat nu als je levenslang krijgt van de merken? Reisorganisaties doen er al aan, verzekeraars idem dito, net zoals banken en automerken. Misschien wordt het tijd voor een koepel waarbij al die levenslange dienstverleners zich verplicht moeten aansluiten. Alle data worden gematcht of gekruist. En de consument kan scenario’s laten uitdraaien met een hoog risico, laag risico, groot eigen risico of welke risico dan ook. Den Haag bedenkt daar vast een oplossing voor. Eerder krijgen die merken geen toegang tot je. En als ik dan voor een hoog risico kies omdat ik graag gods woord over zijn akkers laat lopen, krijgen al die merken pas toegang tot mij om aanbiedingen te doen die binnen mijn scenario passen. Lang voordat ik er over heb nagedacht. Want men weet wat voor plannen in mijn hoofd op zullen komen of wanneer ik ziek wordt. Zelfs voor een mooie laatste reis sta ik dan open als deze binnen mijn planning past. Feitelijk en financieel.
-
Sak van den Boom
- Werkt bij: zelfstandig ondernemer
- Functie: adviseur, expert contentmarketing
- Website:https://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- EasyToys domineert straatbeeld met gewaagde adventskalenders
- KPN tv-app uitgebreid om voetballiefhebbers te trekken
- Jan magazine en Hema winnen Best Use of Content Commerce award
- 65 jaar Barbie: geen pensioen, wel een boek
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in Sinterklaascampagne Bol
- Albert Heijn lanceert magazine en platform voor vrouwen in de...
Laatste Nieuws
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in... 01-11-2024
- Albert Heijn lanceert magazine en... 01-11-2024
- Extra aandacht RegioBank voor sparen... 30-10-2024
- RIVM vraagt aandacht voor... 29-10-2024
- KPN tv-app uitgebreid om... 25-10-2024
- Jan magazine en Hema winnen Best Use... 25-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing