[column] Bij sommige merken krijg je levenslang

  • Content
  • 6 sep 2019 @ 12:28
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • StrategieContent

Wanneer een merk eenmaal over je gegevens beschikt en je gedragingen kan volgen, krijg je levenslang. Vanaf het moment dat ze je te pakken hebben tot het moment waarop je dat niet meer kunt en letterlijk tot een kist veroordeeld bent.

Dertig jaar geleden beschreven we voor onze financiële klanten de gemiddelde levensfases van een consument tot in detail om daar vervolgens in het communicatieplan vanuit te kunnen gaan. Bij de onderwerpkeuze voor de media, customermedia en commercials. Met een beetje fantasie kon je bij elke levensfase een reeks aan spannende invalshoeken bedenken waar creatieven mee aan de slag konden. Daar kom je nu niet meer mee weg, want databases staan bol van harde gegevens. Die liegen niet. Als je je maar even anders gedraagt tijdens je all inclusive-vakantie, of je kinderen verlaten het huis, dan verandert het aanbod stap voor stap in wat luxer en verder. Het zou me niets verbazen als in de directiekamers van de grote reisorganisaties af en toe de gedachte leeft of er niet een mooie laatste reis ontwikkeld moet worden. Ik zit er niet ver meer vanaf en zie de aanbiedingen al binnenkomen. Via de brievenbus, e-mail of social media.

Dertig jaar geleden maakte ik voor het eerst een ‘langetermijnfinanciëleplanning’. Het uitgavenpatroon tot in detail uitgewerkt. Met momenten dat de auto ingeruild zou worden, de jaren waarin het huis aan een schilderbeurt toe was en er was jaarlijks een vakantiebudget. Drie korte tripjes of één hele lange. Wij houden van Australië. Dertig jaar vooruit denken, of eigenlijk plannen. Een levenslang budgetplan. Daarmee hielden we grip op onze uitgaven. Hoe moet dat nu als je levenslang krijgt van de merken? Reisorganisaties doen er al aan, verzekeraars idem dito, net zoals banken en automerken. Misschien wordt het tijd voor een koepel waarbij al die levenslange dienstverleners zich verplicht moeten aansluiten. Alle data worden gematcht of gekruist. En de consument kan scenario’s laten uitdraaien met een hoog risico, laag risico, groot eigen risico of welke risico dan ook. Den Haag bedenkt daar vast een oplossing voor. Eerder krijgen die merken geen toegang tot je. En als ik dan voor een hoog risico kies omdat ik graag gods woord over zijn akkers laat lopen, krijgen al die merken pas toegang tot mij om aanbiedingen te doen die binnen mijn scenario passen. Lang voordat ik er over heb nagedacht. Want men weet wat voor plannen in mijn hoofd op zullen komen of wanneer ik ziek wordt. Zelfs voor een mooie laatste reis sta ik dan open als deze binnen mijn planning past. Feitelijk en financieel.

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken