[column] Contentmarketeer: blijf zelf aan de knoppen zitten
- Content
- 21 jan 2020 @ 09:24
- Link
-
Sak van den Boom
adviseur, expert contentmarketing
zelfstandig ondernemer - ContentUitgeefstrategie
- 21 jan 2020 @ 09:24
- Sak van den Boom
Elsevier zoekt een chef digitaal, een fantastische baan met veel verantwoordelijkheid omdat je uiteindelijk print op het web groot moet maken. De omschrijving van de werkzaamheden liegen er niet om.
‘Je moet verstand hebben van redactionele formules en deze online kunnen vertalen. Je moet technisch een wonderkind zijn en up to date als het gaat om de nieuwste mogelijkheden. Je moet dat omzetten in actiepunten voor de redactie en marketing, enzovoort. Wat je minimaal nodig hebt is 5 jaar werkervaring met het schrijven van online content, gecombineerd met een relevante opleiding.’ Gaat het hier nu om een baan voor iemand met veel ambitie? Of een uitgever die van plan is om een 24-jarige de baas te maken van de toekomst van zijn magazine en volstrekt onderschat wat hij van de betrokkene vraagt. De goedkoopste oplossing voor hem is natuurlijk het inhuren van een stagiaire. De skills van de uitgever in deze case lijken behoorlijk verouderd. De digitale transformatie van een magazine vraagt uitzonderlijke talenten. Op alle niveaus.
Leuk om te lezen dat de discussie of het jaarverslag in print verschijnt, alleen digitaal of beide, een discussie die al meer dan twintig jaar wordt gevoerd. FW komt met enkele goede voorbeelden van digitale jaarverslagen die inhoudelijk en kwalitatief met kop en schouder uitsteken boven gedrukte uitvoeringen. Simpelweg omdat digitaal veel extra mogelijkheden biedt, zoals animaties en video. Inspirerend.
Er wordt geroepen dat content die na korte tijd zichzelf vernietigt gaat groeien. Het poppetje-gezien-kastje-dicht-principe. Zou dat echt zo zijn. Het lijkt me verschrikkelijk als je als contentmarketeer hebt zitten ploeteren om het bericht van je leven, en bemerkt dat het enkele minuten na lezen zichzelf opblaast. Hier lees je daar meer over.
Ook growth hacking lijkt zich wijd te verbreiden. De essentie van growth hacking is snel experimenteren: prototypen neerzetten, A/B-testen, verschillende kanalen testen en tijdens het proces leren wat werkt en niet werkt. Op die manier kun je continu de customer journey, het proces van leadgeneratie en uiteindelijk je bedrijfsresultaten optimaliseren. Niet bang zijn, vallen en opstaan dus. Meer weten? Marketingfacts heeft er een interessant verhaal over.
FW had afgelopen week een verhaal over de rol van de marketeer, die verandert. Er zat een mooie vergelijking in het verhaal. De zelfsturende auto heeft de toekomst. Deze zorgt ervoor dat autorijden een nieuwe beleving wordt en om andere kennis van de ‘bestuurders’ vraagt. Voorlopig is de waakzame ‘chauffeur’ nog steeds nodig. Dat geldt ook voor de marketeer die niet overbodig wordt maar moet leren aan welke knoppen hij moet draaien.
Bij het lezen van het begrip AIaaS stond ik weer even op scherp. Waar gaat dit over. De opkomst van AI-as-a-service (AIaaS) is een voorbeeld van de toenemende rol van AI in de digitale transformatie. Daarmee wordt AI toegankelijk voor bijna iedereen en zal het aantal AI-gebruikers toenemen. AI wordt anno 2020 vaker toegepast en steeds meer (slimme) apparaten maken gebruik van de technologie, wat talloze mogelijkheden biedt. Zo kan met AIaaS ook door het MKB geprofiteerd worden van de lagere kosten en de efficiëntere aansturing. Verder wordt verwacht dat conversatie-AI toeneemt, dat inzet van AI in beveiliging een vlucht neemt en dat de invloed op digitale processen en automatisering sterk toeneemt, in alle sectoren en branches. (hier meer)
In mijn vorige column beloofde ik op zoek te gaan naar cases die een compliment verdienen. Ik kwam op de site van The Fat Lady uit Gent terecht waar vier cases aan bod komen. Elke case presenteert het unieke resultaat dat bereikt is door de inzet van content. De strategie wordt kort en kernachtig beschreven, de aanpak en het resultaat. Zo moet het ben ik geneigd te zeggen. Geen opgeklopt verhaal maar een duidelijke spiegel voor klanten en potentiele klanten. De sterke focus op resultaat en de toegespitste beschrijving zonder holle woorden verdient een compliment. Daar kunnen collega’s van leren. Veel sites blinken in negatieve zin uit in teksten die vooral zeggen ‘kijk eens hoe goed wij zijn’.
-
Sak van den Boom
- Werkt bij: zelfstandig ondernemer
- Functie: adviseur, expert contentmarketing
- Website:https://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- EasyToys domineert straatbeeld met gewaagde adventskalenders
- KPN tv-app uitgebreid om voetballiefhebbers te trekken
- Jan magazine en Hema winnen Best Use of Content Commerce award
- 65 jaar Barbie: geen pensioen, wel een boek
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in Sinterklaascampagne Bol
- Albert Heijn lanceert magazine en platform voor vrouwen in de...
Laatste Nieuws
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in... 01-11-2024
- Albert Heijn lanceert magazine en... 01-11-2024
- Extra aandacht RegioBank voor sparen... 30-10-2024
- RIVM vraagt aandacht voor... 29-10-2024
- KPN tv-app uitgebreid om... 25-10-2024
- Jan magazine en Hema winnen Best Use... 25-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing