[column] Gluren bij de buren
- Content
- 3 feb 2020 @ 14:49
- Link
-
Sak van den Boom
adviseur, expert contentmarketing
zelfstandig ondernemer - ContentMakers
- 3 feb 2020 @ 14:49
- Sak van den Boom
Gebruik de inspanningen van je concurrent of collega om er zelf beter van te worden. Op FW deze week een uitgebreid artikel over de vraag hoe je door ouderwets afkijken je SEO in no-time een boost geeft.
‘Reverse engineeren’ noemt de auteur van het artikel het. Je krijgt een uitgebreide gereedschapskist voorgeschoteld. Ik heb erin gegluurd, maar stuitte wel op diverse problemen. Zo moet je in het ene geval eerst betalen voordat je wat mag testen, en in een ander geval moet je zoveel gegevens invullen dat je aarzelt om op de knop ‘volgende’ te tikken. Het is nogal specialistisch. En voor een simpele stukjestikker als ik veel gevraagd. De auteur veronderstelt veel kennis bij de gebruiker die wellicht gewend is op basis van zijn persoonlijke kompas en creativiteit aan het werk te gaan. Je kunt een opleiding volgen. Of je huurt een SEO-specialist in. Ik wil niet omgeschoold worden, want het gaat me ongetwijfeld hinderen in mijn creativiteit. Maar ik laat me graag uitnodigen om kennis te maken met een SEO-specialist die de fijne kneepjes van het vak uitlegt. (FW)
‘Trifacta, aanbieder in data wrangling, heeft het rapport Obstacles to AI & Analytics Adoption in the Cloud gepubliceerd, dat belangrijke uitdagingen onthult die organisaties belemmeren om hun analyseprocessen te moderniseren via de cloud.’ Dit is het intro van een artikel op biplatform.nl. Ik lees en herlees het om te begrijpen wat er staat. Het gaat over de transitie van data naar de cloud. Over AI-projecten die worden geremd door onnauwkeurigheden. Ik schreef onlangs dat het buikgevoel tot de verleden tijd behoort en dat elke strategie gebaseerd moet zijn op data. Maar als ik dit lees dan laat ik het buikgevoel voorlopig nog even regeren. Maar het rapport met de titel ‘2020 Obstacles to IA & Analytics Adoption in the Cloud kun je hier gratis downloaden. Misschien heb je er wat aan.
Maar of je het gaat redden met je buikgevoel, weet ik niet zeker. Op computable.nl lees ik dit: ‘Digitale transformatie gaat verder dan technologie. Het is het opnieuw uitvinden van de business door strategie en visie, waaronder het transformeren van uw communicatie. Dit speelt allemaal een belangrijke rol bij de besluitvorming, het brengen van nieuwe producten en diensten op de markt en het bieden van een betere klantervaring. Om die transformatie van communicatie te realiseren moet u bereid zijn om de Cloud en andere innovatieve technologieën zoals kunstmatige intelligentie, messaging en mobiliteit te gebruiken om uw interne en externe communicatie te verbeteren. Wanneer u dit bereikt, wordt communicatie een strategisch belangrijk instrument dat u helpt uw bedrijf te laten groeien en te ontwikkelen om een betere klantwaarde te leveren.’ Hier kun je een uitgebreid whitepaper downloaden.
Een verhaal op marketingfacts deze week maakt de verwarring groter. Teksten optimaliseren met SEO is niet meer van deze tijd. Het gaat om UXO ofwel user experience optimization. Aha, goede content dus, want alleen daarmee kun je lezers binden. We zijn weer terug bij het buikgevoel. De betekenis van SEO is achterhaald volgens de auteurs. Lees maar mee.
Inrid Archer van Spotonvision, een senior in ons vakgebied, vertaalt op emerce.nl trends naar een betere klantbeleving. Ze schrijft: ‘Als derde trend zien we een omslag in communicatie, ook deze trend wordt gedreven door ‘wat een klant wil’ enerzijds en technologie anderzijds. Een klant wil snel en omnichannel bediend worden. Gelukkig dat kan tegenwoordig! Maar de duivel zit in de details; data en technologie optimaal inzetten is niet gemakkelijk. De meeste B2B-organisaties worstelen nog met de basis zoals CRM-implementaties, klantdata op orde brengen, of marketing automation aan de praat krijgen.’ ‘Wat een klant wil’ enerzijds en technologie anderzijds versus data en technologie begrijp ik niet zo goed. Heldere communicatie blijft lastig als je hoofd boordevol techniek zit.
Ik las een interessant gesprek met Noelle Aarts, hoogleraar socio-ecologische interacties aan de Radboud Universiteit, op de website van onze collega’s. Het ging over het goede gesprek. ‘Verdiep je in de ander met de onbevangenheid van een kind.’ ‘Goed luisteren is een voorwaarde voor een goed en verrijkend gesprek. Een dialoog gaat een stap verder dan dat.’ Het interview in daarom zo interessant omdat je het direct kunt toepassen op je werk als contentmarketeer. Luisteren naar je opdrachtgever, of andersom naar je bureau. Er is altijd sprake van angst voor materieel verlies of immaterieel verlies zoals aantasting van de identiteit. De dialoog kan erop zijn gericht om een gemeenschappelijke basis te vinden als vertrekpunt voor een opdracht of project.
-
Sak van den Boom
- Werkt bij: zelfstandig ondernemer
- Functie: adviseur, expert contentmarketing
- Website:https://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- EasyToys domineert straatbeeld met gewaagde adventskalenders
- KPN tv-app uitgebreid om voetballiefhebbers te trekken
- Jan magazine en Hema winnen Best Use of Content Commerce award
- 65 jaar Barbie: geen pensioen, wel een boek
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in Sinterklaascampagne Bol
- Albert Heijn lanceert magazine en platform voor vrouwen in de...
Laatste Nieuws
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in... 01-11-2024
- Albert Heijn lanceert magazine en... 01-11-2024
- Extra aandacht RegioBank voor sparen... 30-10-2024
- RIVM vraagt aandacht voor... 29-10-2024
- KPN tv-app uitgebreid om... 25-10-2024
- Jan magazine en Hema winnen Best Use... 25-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing