Hema-producten steeds duurzamer

  • Food-en-retail
  • 26 jul 2018 @ 11:05
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MVOWinkelenMarketing

Hema publiceert haar duurzaamheids-verslag met daarin grote stappen op het gebied van duurzamer katoen, het bestrijden van voedselverspilling en als eerste retailer het aanbieden van Beter Leven producten in vier verschillende kanalen.

Deze kanalen zijn: restaurants, take away, vers gesneden en voorverpakte vleeswaren. Tegelijkertijd zal de Hema meerdere keren per jaar rapporteren over de voortgang van de duurzaamheidsdoelstellingen op http://www.hema.nl/duurzaamheid.

Het uitgangspunt van Hema is om het dagelijks leven makkelijker en leuker te maken. En dit betekent voor Hema niet alleen een goede kwaliteit, maar ook duurzaam. Dus producten die onder goede arbeidsomstandigheden en van duurzamere grondstoffen gemaakt zijn en een minimale milieu-impact hebben. Hema is van mening dat duurzaamheid betaalbaar hoort te zijn voor iedereen en laat zien dat dit mogelijk is door een breed assortiment aan duurzamere producten aan te bieden.

Doelstellingen
Hema heeft als ambitie om per 2020 honderd procent duurzamer katoen en per 2022 honderd procent duurzamer hout en -papier in te kopen. In 2017 was al tachtig procent van de katoenproducten duurzamer ingekocht en dertig procent van de hout- en papierproducten. Daarnaast introduceerde Hema als eerste retailer in Nederland het Beter Leven keurmerk in meerdere kanalen tegelijk. Ook hier is het doel om een steeds groter gedeelte van het vlees duurzaam in te kopen, herkenbaar aan het Beter Leven keurmerk.

Partnerships
De Hema voert audits uit in de fabrieken waar de productie plaats vindt, zo meldt het merk. 'Ook via verschillende samenwerkingsverbanden zet Hema zich in voor het waarborgen van goede arbeidsomstandigheden. In 2017 werden er 349 audits uitgevoerd door Hema en 422 door externe initiatieven zoals amfori BSCI. In 2018 wordt het samenwerken met kennispartners steeds belangrijker voor Hema. Afgelopen jaar startte Hema onder andere de samenwerking met de Voedselbank. Na een succesvolle pilot gaat Hema deze samenwerking naar heel Nederland uitbreiden.' Dit jaar komt daar de samenwerking met Kennisinstituut Duurzaam Verpakken bij om tot een duurzaam primair verpakkingsbeleid te komen.

Eva Ronhaar, Head of Sustainability bij de warenhuisketen: 'duurzaamheid realiseren binnen een organisatie is een cultuurverandering. Het vergt een flinke ambitie om dit continue proces tot een succes te maken. Hema heeft fantastische sprongen gemaakt in de afgelopen jaren. Naast hele concrete zaken zoals doelstellingen op duurzamer katoen, hout en papier hebben we in 2017 ook gewerkt aan de verankering van duurzaamheid in onze processen en willen we nog duidelijker naar de klant communiceren over duurzaamheid. Onze nieuwe duurzaamheidswebsite is daar een mooi voorbeeld van.
(PvWK)

Informatie over Hema
'Sinds 1926 maakt Hema het dagelijkse leven van haar klanten beter, leuker en makkelijker. De producten en diensten van Hema kenmerken zich door goede kwaliteit, een goed ontwerp voor een scherpe prijs. Hema heeft 32.000 eigen producten en diensten, meer dan 750 winkels in 9 landen, 2 continenten en ruim 19.000 medewerkers.'
(bron: Hema)
Volgens de Nederlandse spellingsregels schrijf je Hema als 'Hema', niet in schreeuwerige lastig leesbare kapitalen. Gewoon Hema, dus.

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken