Online verkoop bloemen stijgt - aandeel fysieke winkels stagneert
- Food-en-retail
- 17 feb 2020 @ 08:26
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenOnderzoekMarketing
- 17 feb 2020 @ 08:26
- Peter van Woensel Kooy
Uit onderzoek dat in opdracht van ABN Amro, Chrysal en E-Flora door Q&A is verricht, blijkt dat consumenten dit jaar van plan zijn vaker hun bloemen online te kopen. In dit segment verwacht ABN Amro een groei van 7 procent dit jaar en 7 procent volgend jaar.
Hoewel de online omzet nog relatief klein is, is deze sterker gestegen dan de totale omzet constateert de bank. Zo groeide het aandeel online van 4,3 procent in 2016 naar 5 procent in 2019. De online verkoop van bloemen is een cadeaumarkt en bloemen blijven als gift populair. 'Dat geldt vooral voor de jongere generatie die steeds vaker bloemen online bestelt. Zo vindt 80 procent van de consumenten tussen 18 en 29 jaar het leuk om bloemen cadeau te geven. Een kwart van de groep die vorig jaar bloemen kocht, heeft dit online via een desktop of laptop gedaan en 26 procent met behulp van een smartphone. Niet alleen wordt een boeket bloemen cadeau gegeven, maar ook bloemenabonnementen winnen aan populariteit.'
Omzet bloemen- en plantenwinkels stagneert
Tegenover de groei van online bestedingen aan bloemen, stagneert de omzet van bloemen- en plantenwinkels. Hoewel de prijzen zijn gestegen, is de omzet in de afgelopen twee jaar nauwelijks gegroeid. Tegelijkertijd is het aantal winkels dat alleen bloemen en planten verkoopt, gedaald. De totale uitgaven aan bloemen en planten bedragen volgens ABN Amro naar schatting 1,6 miljard euro. Een deel hiervan komt niet terecht bij bloemenwinkels, omdat consumenten ook bloemen kopen op andere verkooppunten, zoals benzinestations of in supermarkten. Nederlanders geven in een supermarkt gemiddeld minder uit per aankoop (9,30 euro) dan bij een bloemist (14,20 euro). Bloemenwinkels zijn volgens ABN Amro het belangrijkste afzetkanaal voor de verkoop van bloemen. Circa drie kwart van de consumenten die vorig jaar bloemen heeft gekocht deed in ieder geval één van de aankopen bij een bloemist.
Online zal niet groter worden dan de fysieke winkel
Gemak, service, het ruime assortiment en de mogelijkheid om prijzen te vergelijken, zijn de belangrijkste redenen om bloemen vaker online te bestellen. Toch is de rol van de fysieke winkels volgens ABN Amro niet uitgespeeld. 'Veel consumenten zijn van mening dat de kwaliteit van bloemen en planten hoger is in een bloemenwinkel en dat zij hiervan in een fysieke winkel een beter beeld krijgen dan online. Ook nemen bloemen relatief veel ruimte in beslag en daarom is verzenden relatief duur. Deze optelsom zorgt ervoor dat de fysieke winkel voorlopig nog dominant blijft in de bloemenverkoop', zegt Nadia Menkveld, sector econoom Agrarisch van ABN Amro. 'Tegelijkertijd zet de groei van de online bloemenverkoop door en is het bloemetje als cadeau onverminderd populair.'
(PvWK, beeldcredit boeket: Artsy Vibes / Unsplash)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- retail
- prognose
- marketing
- Nadia Menkveld
- E-Flora
- onderzoek
- 7 procent
- ABN Amro
- volgend jaar.
- Agrarisch
- Q&A
- sector econoom
- groei
- plan
- Chrysal
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- 187 AH to gos vieren verjaardag15-11-2024
- Kerst 2024: De zusjes van John Lewis15-11-2024
- Dr. Oetker bakt voor Stichting... 15-11-2024
- CMO in het diepe: Bram van IJsel... 14-11-2024
- Blokker failliet verklaard door... 13-11-2024
- Lidl lanceert een met Coca-Cola... 13-11-2024