Duizendste elektrische wagentje Picnic

  • Food-en-retail
  • 16 jun 2020 @ 11:11
  • Link
  • Sjaak Hoogkamer
    Sjaak Hoogkamer

    redacteur
    MarketingTribune
  • MVO

Online supermarkt Picnic stuurt vandaag het duizendste elektrische wagentje de weg op. Dit maakt de online supermarkt naar eigen zeggen koploper op het gebied van duurzame stadslogistiek.

Picnic met 1000e elektrische autootje: de wagentjes reden tot nu toe ruim 12 miljoen elektrische kilometers waarmee 1,7 miljoen kilo CO2 is bespaard.

De wagentjes zijn speciaal voor Picnic ontworpen en gingen in 2015 voor het eerst de weg op. In de regio Rijnmond rijden er op dit moment de meeste, in totaal 120. Het duizendste wagentje gaat vandaag in Utrecht de weg op. Medeoprichter van Picnic Michiel Muller: ‘Het is natuurlijk fantastisch om te zien dat in zo’n korte tijd dit typische elektrische autootje niet meer uit het straatbeeld weg te denken valt.’

Rabobank financiert al vijf jaar het elektrische wagenpark van Picnic. Rudy Scheffer en Willem Drenth van de Rabobank zijn blij al vanaf het begin aangesloten te zijn bij deze duurzame ontwikkeling. ‘Onze missie is een betere leefomgeving te creëren en daar past een milieuvriendelijk logistieke oplossing voor de binnenstad volledig bij.’

Perfectioneren

De wagentjes, ook wel electric Picnic vehicle (ePv) genoemd, kenmerken zich door de efficiënte route die zij rijden en door hun smalle omvang die geen verkeershinder veroorzaakt.

Tijdens de korte stoptijden worden de kratten met boodschappen snel via de zijkant uitgeladen. Het hele proces is gedigitaliseerd, belading en routeplanning zijn optimaal gecoördineerd. De afgelopen jaren heeft Picnic veel verbeteringen doorgevoerd. De ePv is iets ruimer geworden, waardoor er nu vier lagen kratten in passen. Door de extra laag kunnen er in totaal 24 kratten met boodschappen mee. Ook de stabiliteit van de wagentjes is verbeterd.

De ePv’s zijn via internet verbonden met het zelfontwikkelde Driving Coach-systeem. Dit geavanceerde systeem registreert en analyseert continu. De verzamelde data geeft informatie over de meest efficiënte route, rijgedrag en gevaarlijke verkeerssituaties. Het systeem waarschuwt de runners, de chauffeurs, vooraf voor gevaarlijke bochten of drukte.

Sjaak Hoogkamer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken