Westland en Those Vegan Cowboys lanceren samen 100% plantaardige kaas

  • Food-en-retail
  • 4 dec 2020 @ 10:50
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingFood

Westland Kaas en Those Vegan Cowboys, de makers van Old Amsterdam en de grondleggers van De Vegetarische Slager, brengen volgend jaar een nieuwe plantaardige kaas naar de markt.

Beide bedrijven zien kaas zonder het gebruik van dieren als de kaas die de meeste toekomst biedt. CEO Henny Westland: 'We zetten hiermee een belangrijke stap in onze missie om in 2036 honderd miljoen mensen duurzaam te laten genieten van klimaat neutrale kaas.' Those Vegan Cowboys oprichter Jaap Korteweg: 'Het gaat ons allebei om de beste smaak.'   

Smaakvolle samenwerking 
De twee bedrijven starten de nieuwe kaaslijn vanuit een gezamenlijke nieuwe onderneming. Henny Westland: 'Samenwerken zit ons in het bloed. Doordat wij niet beschikken over eigen koeien, kunnen wij de omslag naar de nieuwe plantaardige kaas makkelijk maken.'

Korteweg is overtuigd van de toegevoegde waarde van het partnerschap: 'Vanuit De Vegetarische Slager werkten we altijd samen met partijen uit de traditionele industrie en met topchefs. Met echt lekkere plantaardige kaas versnellen we de transitie naar een meer duurzame en diervriendelijke productie van voedsel.'  


Westland en Those Vegan Cowboys vinden elkaar in hun gezamenlijke overtuiging dat vegan kaas vooral lekker moet zijn. Westland en Korteweg: 'We maken kaas voor de echte kaasliefhebber. Daarom gaan onze producten minstens net zo goed smaken als de traditionele variant.'      

Nieuw merk 
De kaaslijn wordt gelanceerd onder een nieuwe gezamenlijke merknaam en zal op termijn bestaan uit verschillende producten. Westland: 'Wij kijken als familiebedrijf vooruit naar de volgende generatie kazen, die net zoveel smaak aan het leven geven als nu.'   

Those Vegan Cowboys blijft zich naast de samenwerking richten op de ontwikkeling van plantaardige zuivel via microbiële fermentatie. Korteweg: 'De ontwikkeling van die specifieke kaas, gemaakt van gras en niet van echt te onderscheiden, gaat waarschijnlijk nog jaren duren. We hebben een beloning uitgeloofd van 2,5 miljoen euro om die ontwikkeling te versnellen. In de tussentijd brengen het kaasmeisje en de cowboy samen het beste wat denkbaar is op basis van bestaande plantaardige ingrediënten.'
(PvWK, foto: Polina Tankilevitch / Pexels)   

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken