Effect Mall of the Netherlands op retail-omgeving gemeten
- Food-en-retail
- 24 feb 2022 @ 10:35
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - KlantenWinkelen
- 24 feb 2022 @ 10:35
- Peter van Woensel Kooy
Begin 2021 opende het nieuwe overdekte winkelgebied Westfield Mall of the Netherlands te Leidschendam de deuren. Nu is de impact van het megaproject op omliggende retailbestemmingen onderzocht.
Winkeliers, eigenaren van winkelvastgoed en politici in de omgeving van Leidschendam stonden niet allemaal te juichen toen Unibail-Rodamco (destijds nog zonder Westfield) aan de gang ging met zijn vlaggenschipproject in Nederland the Mall of the Netherlands. De komst van het winkelcentrum zou ten koste gaan van andere retaillocaties in de omgeving, memoreert Vastgoedmarkt. Uit het Koopstromenonderzoek 2021 onder consumenten van BRO, Bureau Stedelijke Planning en I&O Research, dat ook in 2016 gehouden werd, blijkt nu wat de werkelijke effecten van de nieuwe mall zijn op de omgeving. Consumenten zijn bij het doen van boodschappen minder trouw geworden aan winkelgebieden, blijkt in het algemeen. Ten aanzien van de Mall of the Netherlands concluderen VGM en de onderzoekers:
* Westfield Mall of the Netherlands kent vooral meer winkels in de segmenten mode & luxe en vrije tijd
* Leeuwendeel Mall-omzet komt uit recreatieve segment
* Veel omzet in mode komt vanuit Den Haag, het winkelcentrum heeft dus duidelijk een regionale functie
* Den Haag winkelt ook veel op internet
* Omzet in buurgemeenten Mall daalt harder dan gemiddeld
* Corona vertekent misschien het beeld: voor de dagelijkse boodschappen werden gemak, efficiëntie en ruimte tijdens de pandemie steeds belangrijkere voorwaarden en webwinkelen nam toe, dit beinvloedd het onderzoek.
Lees hier de toelichting per punt: 'Op deze plaatsen neemt Mall hap uit omzet'
'Wat de invloed van de coronacrisis op het functioneren van de Mall ook mag zijn geweest, feit is dat het winkelpaleis flink wat recreatieve bestedingen uit buurgemeenten trekt en dan vooral uit Den Haag. De zorg vanuit de omringende gemeenten lijkt dus achteraf niet helemaal uit de lucht gegrepen.'
(PvWK, bronnen: VGM en rapport BRO/I&O)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Unibail
- retail
- Mall of the Netherlands
- bestemmingen
- BRO/I&O
- onderzoek
- merk
- VGM
- winkelgebied
- retail
- mall
- Den Haag
- Koopstromenonderzoek
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Intertoys overgenomen door ToyChamp
- Jelle Mul (Patagonia): Marketing is uiteindelijk toch het...
- Brouwerij 't IJ: Amsterdam 750 verdient overdreven iconisch bier
- Nieuw foodmerk Jumbo's in Nederland en België van start
- Column Lego: steen voor steen een succesvolle innovator
- Huidverzorgingsmerk The Ordinary start anti-Black...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Nieuwe stek Just Eat Takeaway en... 07-11-2024
- Nieuw winkelconcept Bever wil retail... 07-11-2024
- Amal Kamar van Greetz: 'Marketing... 07-11-2024
- Kerst 2024: Intratuin is er zoals... 06-11-2024
- Bijenkorf en Adyen innoveren met... 06-11-2024
- David Beckham merkambassadeur... 06-11-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing