Buitenwinkel Bever opent eerste retailrecyclestraat van Nederland

Buitenwinkel Bever opent eerste retailrecyclestraat van Nederland
  • Food-en-retail
  • 24 jun 2022 @ 10:13
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MarketingMaatschappij

Bever is de eerste retailer in Nederland met een heuse retailrecyclestraat. In de recyclestraat worden alle kleding en producten die in de 42 Bever-winkels worden ingeleverd - in 2021 alleen was dat 7.760 kg - gesorteerd en verdeeld over zestien bestemmingen en krijgt een daardoor een duurzaam en circulair ‘tweede leven’.

Elk kledingstuk of product dat bij een Bever-winkel wordt ingeleverd, wordt naar de recyclestraat naast het hoofdkantoor in Pijnacker gebracht. Hier wordt door een speciaal team van duurzaamheidsexperts elk item beoordeeld en verdeeld over zestien verschillende bestemmingen. Is het product nog te goed om te recyclen? Dan wordt het opgenomen in de 2e Buitenkans-collectie. Slaapzakken worden gedoneerd aan Sheltersuit, goede schoenen gaan naar de medewerkers van Fun Forest of naar andere goede doelen. Producten en kleding die echt op zijn, worden op een zo hoogwaardig mogelijke manier door partners als Blue Loop Originals, Fraenck en FastFeetGrinded verwerkt tot grondstoffen voor nieuwe producten. Idealiter streeft Bever een circulaire en volledig gerecyclede loop na.

‘Retailers moeten klant niet alleen oproepen kleding en materialen in te leveren, maar er ook voor zorgen dat deze producten een duurzaam en circulair tweede leven krijgen’

Christian de Jong, Manager Duurzaamheid & Innovatie bij Bever: ‘De afvalberg van kleding en schoenen blijft groeien. Dit wordt mede veroorzaakt doordat er in de sector wel veel wordt ingezameld, maar te beperkt wordt gekeken naar hoogwaardige oplossingen. Bij Bever streven we bij alles wat we doen naar de juiste balans met de natuur. We weten dat wij, als winkelketen, de verantwoordelijkheid moeten nemen voor onze eigen bijdrage aan een wereldwijd probleem van overproductie, overconsumptie en afvalbergen vol onnodig weggegooide producten. Daarom werken we hard aan een oplossing hiervoor. De recyclestraat is een van de vele initiatieven die we in het leven hebben geroepen. Ik hoop dat we daarmee consumenten inspireren om minder te consumeren en retailers om niet enkel de klant op te roepen kleding en materialen in te leveren, maar er ook voor te zorgen dat deze producten een duurzaam en circulair tweede leven krijgen.’

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken