Kraft Heinz kiest voor systeemverandering met start-up Pieter Pot

Kraft Heinz kiest voor systeemverandering met start-up Pieter Pot
  • Food-en-retail
  • 13 okt 2022 @ 09:51
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • Packaging design

Kraft Heinz, een van de grootste voedsel- en drankbedrijven ter wereld, zet een volgende stap in haar samenwerking met de online verpakkingsvrije supermarkt, Pieter Pot.

Kraft Heinz biedt hiermee een positief antwoord op de uitdaging die Pieter Pot in oktober richting de industrie lanceerde. Dat was uit uitnodiging voor een ‘afvalvrije toekomst’. Kraft Heinz is de eerste grote FMCG-speler die op deze schaal innoveert in de toeleveringsketen om eten verpakkingsvrij aan consumenten te kunnen aanbieden. De beroemde chocolade hagelslag en muesli van het merk zullen heel wat ontbijtliefhebbers gelukkig maken.

Verpakkingsvrije toeleveringsketen als standaard
De vruchtbare samenwerking van Pieter Pot en Kraft Heinz is sinds 2021 een feit. Toen werden al enkele van de meest populaire producten van het A-merk, zoals Heinz tomatenketchup en De Ruijter hagelslag opgenomen in het assortiment. Nu hebben beide partijen besloten dat ze de impact verder willen vergroten door in de keten een blijvende systeemverandering teweeg te brengen.

'We zijn vastberaden om de verpakkingscyclus volledig circulair te maken, zowel aan de consumentenkant als de leverancierskant', vertelt Jouri Schoemaker, medeoprichter en CEO van Pieter Pot. 'We begrijpen dat dit voor leveranciers veel uitdagingen met zich meebrengt, maar onze samenwerking met Kraft Heinz laat zien dat het kan. Ik hoop dat meer spelers van dit formaat zich laten inspireren en actie ondernemen om verpakkingsvrij ook aan de back-end kant de standaard te maken.'

Bob Rog, Managing Director Benelux bij Kraft Heinz: 'De samenwerking met Pieter Pot sluit aan op onze visie om duurzaam te groeien door consumenten wereldwijd te verrassen. We geloven dat we met onze omvang, schaal en flexibiliteit echte en positieve veranderingen binnen en buiten de muren van Kraft Heinz kunnen stimuleren.'

1500 hagelslag- en 600 havermoutverpakkingen uitgespaard
Kraft Heinz heeft enkele van zijn supply chain processen aangepast om zijn voorraad pure en melkchocolade hagelslag van De Ruijter in zakken van 600kg aan Pieter Pot te kunnen leveren. Daarnaast zal er binnenkort ook 100% bio & natural muesli, geleverd in zakken van 300kg, aan het assortiment worden toegevoegd. Hiermee worden meer dan 1500 hagelslagverpakkingen en 600 havermoutverpakkingen bespaard.

'Het is ons doel om tegemoet te komen aan de behoeften, wensen en verlangens van onze consumenten als het gaat om smaak, terwijl we tegelijkertijd zorgdragen voor het milieu en de gemeenschappen waarin we leven en werken” zegt Rog. “In onze aanpak bekijken we, per onderdeel van ons bedrijf, hoe we onze positieve impact kunnen vergroten. Er is veel winst te behalen op het gebied van minder, 100% recycleerbare, herbruikbare of composteerbare verpakkingen.'

Pieter Pot en Kraft Heinz onderzoeken verdere impactvolle kansen, zowel op het gebied van producten als verpakkingsgroottes.

Over Kraft Heinz
'We stimuleren transformatie bij The Kraft Heinz Company (Nasdaq: KHC), geïnspireerd door ons doel, Let's Make Life Delicious. De consument staat centraal bij alles wat we doen. Met een netto-omzet in 2020 van ongeveer $26 miljard, zetten we ons in om onze iconische en opkomende voedings- en drankenmerken op wereldwijde schaal te laten groeien. We maken gebruik van onze schaal en flexibiliteit om de volledige kracht van Kraft Heinz te ontketenen in een portfolio van zes consumentgestuurde productplatforms. Als wereldburgers zijn we toegewijd aan het maken van een duurzame, ethische impact en helpen we de wereld op een gezonde, verantwoorde manier te voeden. Lees meer over onze reis door naar deze link te gaan of ons te volgen op LinkedIn en Twitter.'

(PvWK)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken