Kluun start schoolbreed leesoffensief
- Food-en-retail
- 28 feb 2023 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MVOMerken
- 28 feb 2023 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
Een schoolbreed leesoffensief. Dat gaat scholengemeenschap Were Di in Valkenswaard na de carnavalsvakantie beginnen. '2700 leerlingen. VMBO, Havo, VWO. Klas 1 t/m 6. Alle docenten van alle vakken', vat bestseller-schrijver en boekpromotor Raymond van der Klundert samen. Het gedeelde doel: meer jongeren aan het lezen krijgen.
Hier het pleidooi van Raymond van der Klundert:
'Waarom dit gebeurt? Omdat ook zij zijn geschrokken van de resultaten van het PISA-onderzoek waarin Nederland als allerslechtste onderaan een lijst bungelt van 97 landen op de vraag aan kinderen: "heb je plezier in lezen?"
We hebben twee tot drie keer zoveel dyslexie-verklaringen dan de wereldwijde norm.
En een kwart van onze leerlingen kan onvoldoende goed lezen om straks als volwaardig lid van de maatschappij te kunnen leven.
Deze scholengemeenschap luidt, net als een heel peloton schrijvers, de alarmbel.
Ik ging op Were Di met een dikke honderd bevlogen docenten in gesprek over hun ambitieuze plannen. Ook interesse? Mail vivian@sprekershuys.nl
En gelukkig zijn er lichtpunten. Young Adult leeft als genre als een malle onder jongeren, dat weet iedere goede boekhandel.
#Boektok en #booktok groeien als een gek op Tiktok. Ik had er vorig jaar vier miljoen views met video’s over lezen, boeken en over mijn vak.
De uitreiking van het beste Jongerenboek van 2022, waarvan ik de uitreiking mocht presenteren van het CPNB in het Letterkundig Museum in Den Haag, trok honderden pubers. Eerlijk zijn: amper jongens, 90 procent meisjes…
Maar lezen leeft. We moeten het alleen, zoals ze in Valkenswaard gaan proberen, blijven voeden.
Kluun
Lees ook: Kluun lanceert nieuwe boek via TikTok
En Kluun: ‘Het is helemaal niet lelijk om reclame voor literatuur te maken’
En: [column] Zet geen hele generatie 'on hold'
Kluun is het pseudoniem van de Nederlands schrijver Raymondus Godefridus Norbertus (Raymond) van de Klundert (Tilburg, 17 april 1964)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- leesoffensief
- CPNB
- enthousiasmeren
- scholen
- Were Di
- bereik
- #booktok
- Kluun
- leesactie
- young adult
- Tiktok
- Sprekershuys
- boek
- lezen
- boek
- Raymond van der Klundert
- column
- #boektok
- jeugd
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Intertoys overgenomen door ToyChamp
- Jelle Mul (Patagonia): Marketing is uiteindelijk toch het...
- Brouwerij 't IJ: Amsterdam 750 verdient overdreven iconisch bier
- Column Lego: steen voor steen een succesvolle innovator
- Nieuw onderzoek toont groeiende populariteit van afhaalpunten...
- Huidverzorgingsmerk The Ordinary start anti-Black...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Gratis wassen bij Coolblue Energie05-11-2024
- Er moet er een de eerste zijn:... 05-11-2024
- Ingrid van Kempen (Ohra): 'We gaan... 05-11-2024
- Nieuw foodmerk Jumbo's in Nederland... 04-11-2024
- Blokker krijgt uitstel van betaling 04-11-2024
- Huidverzorgingsmerk The Ordinary... 01-11-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing