René van Geer van Secrid: 'Gewoon "goed" verkoopt zichzelf ook'
- Food-en-retail
- 5 mrt 2024 @ 08:00
- Link
-
Redactie MarketingTribune
- InterviewMarketingMaatschappij
- 5 mrt 2024 @ 08:00
- Redactie MarketingTribune
Dat duurzaam, transparant en inclusief opereren een gezonde business case is, staat ondertussen wel vast en experts te over die voorzien dat deze trend het aangezicht van dit decennium zal bepalen. Maar hoe doe je het goed? In de serie Marketeer van een betere wereld interviewt Gijs de Swarte marketeers van duurzame merken. In deze aflevering co-founder René van Geer van het Nederlandse, internationaal toonzettende Secrid.
Secrid timmert op do good-gebied nogal stevig aan de weg. Daarover zo meer, maar eerst even de persoonlijke motivatie...
Ja, waarom doen we dat? Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat je dat niet doet. Je hebt, of je het wil of niet, een maatschappelijke verantwoordelijkheid en die is mede door een interviewserie als deze steeds nadrukkelijker aanwezig. Bovendien is het goede marketing gebleken.
Wat is goede marketing gebleken?
De keuzen die we bij Secrid hebben gemaakt en maken.
Laten we er een paar onder de loep nemen. Jullie idee van sustainable design, wat houdt dat in?
Dat is simpel. Natuurlijk hebben we een eeuw doorgemaakt waarin we eraan gewend zijn geraakt dat de levensduur van producten steeds korter wordt, maar dat inzetten om herhaalverkoop te stimuleren is weer een ander verhaal. Onze kaarthouders gaan vrijwel niet stuk en ze zijn zo gemaakt dat we ze in reparatie tot zo goed als nieuw kunnen herstellen. Daarmee snij je een deel van die herhaalverkoop misschien weg, maar tegelijkertijd blijken mensen er zo tevreden over dat ze ze steeds weer cadeau geven. Bovendien is er een mond tot mond-reclamecampagne ontstaan die een onschatbare waarde vertegenwoordigt.
En dan is er het niet-in-Azië-produceren-principe…
Net zoals het werken met mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben, is dat door morele afwegingen gedreven. Willen we te maken hebben met een wereld waarin te veel mensen, te hard, voor te weinig geld moeten werken? Afgezien nog van de uitstoot die het noodzakelijke transport veroorzaakt. En de kosten? We weten al lang dat Azië helemaal niet zoveel goedkoper is, wanneer je ons kwaliteitsniveau vraagt. En wat je ook weer merkt is, dat het als marketingtool op B2B-niveau uitermate goed werkt. In Nederland produceren betekent zekerheid, strakke levertijden, consistent hoge kwaliteit. Het resulteert in een overtuigende boodschap van betrouwbaarheid aan onze afnemers en dat werkt enorm, dat krijgen we keer op keer terug.
Nog even terugkomend op de mond tot mond-reclame. Waar is de marketingcommunicatie of is dat dus niet nodig?
Er is ondertussen ook behoorlijk wat nep op de markt en dat maakt naamsbekendheid wel steeds belangrijker. Gelukkig gaat het wat dat betreft de goede kant op. We merken op beurzen bijvoorbeeld dat we het 'leuke gadget'-segment verlaten en ons meer en meer onder de kwaliteitsmerken scharen. Als ik op Schiphol ben, maak ik meestal een praatje in de winkels waar we liggen, en ook daar zijn de berichten zeer positief. We zijn, op wat online activiteit na, een heel eind gekomen zonder reclame. Wat de vraag rechtvaardigt: Is het wel zo'n natuurwet dat reclame altijd nodig zou zijn? 'Gewoon 'goed' verkoopt zichzelf tenslotte blijkbaar ook.
Secrid maakt met zo'n 500 werknemers duurzame portemonnees ofwel kaarthouders waarvan er twee miljoen per jaar worden verkocht, op 8.500 verkooppunten, in 90 landen. De Haagse onderneming is uitzonderlijk als het gaat om sustainable design, lokale productie, werkverschaffing aan mensen met afstand tot de arbeidsmarkt en marketing(communicatie)-keuzen.
Dit artikel verscheen eerder in MarketingTribune 03, 2024 , en is geschreven door Gijs de Swarte.
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- 187 AH to gos vieren verjaardag15-11-2024
- Kerst 2024: De zusjes van John Lewis15-11-2024
- Dr. Oetker bakt voor Stichting... 15-11-2024
- CMO in het diepe: Bram van IJsel... 14-11-2024
- Blokker failliet verklaard door... 13-11-2024
- Lidl lanceert een met Coca-Cola... 13-11-2024