Puma werkt aan online winkelervaring met AI-oplossingen van Google Cloud

Puma werkt aan online winkelervaring met AI-oplossingen van Google Cloud
  • Food-en-retail
  • 7 mrt 2024 @ 08:35
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingZoekmachineDistributie

Sportmerk Puma gaat data-, analyse- en AI-oplossingen van Google Cloud inzetten om zijn online winkelervaring efficiënter, flexibeler en persoonlijker te maken voor klanten over de hele wereld, melden de partners.

Dit vormt naar eigen zeggen de basis voor consumentgerichte innovaties, van generatieve AI-winkelassistenten en virtueel passen, tot AI-gestuurde loyaliteitsprogramma's.

In het kader van de samenwerking zal Puma delen van zijn e-commerce ecosysteem, waaronder Puma.com, migreren naar Google Cloud en een wereldwijd e-commerce dataplatform uitbouwen. De eerste resultaten hebben al geleid tot aanzienlijke verbeteringen in de klantervaring. Dit omvat onder meer een stijging van 19% in de gemiddelde bestelwaarde, dankzij het gebruik van Google Analytics en BigQuery om content beter af te stemmen op klanten. Bovendien heeft Puma met Apigee en BigQuery tot vier keer sneller toegang tot realtime voorraadniveaus, zodat klanten precies die producten kunnen vinden die ze willen kopen in de dichtstbijzijnde winkels.

'Met de AI- en datamogelijkheden van Google Cloud zijn we niet alleen in staat om een veel beter inzicht in onze klanten te krijgen, maar ook om dat inzicht door te vertalen naar naadloze verkoop en meer persoonlijke winkelervaringen, zowel online als offline', zegt Pancho Ortuzar, director Global E-Commerce Engineering bij Puma. 'De migratie van onze e-commerce-infrastructuur naar Google Cloud versnelt onze inspanningen om van Puma's direct-to-consumer-kanalen een belangrijke aanjager van de algehele bedrijfsgroei te maken.'

Nieuwe definitie van direct-to-consumer e-commerce met AI
Gedurende deze meerjarige overeenkomst gaat Puma de AI-mogelijkheden van Google Cloud integreren in alle fases van het klantcontact voor meer op maat gemaakte en waardevolle klantervaringen. Vertex AI Search for retail zorgt dat klanten gemakkelijker de merkproducten kunnen vinden en persoonlijke winkelaanbevelingen ontvangen op basis van hun huidige interesses en trends. Daarnaast gaat het merk oriënteren op de generatieve AI- en visuele zoekfuncties van Google Cloud, zoals een generatieve AI-winkelassistent en opties om ‘de look te shoppen’ of sportkledingitems virtueel te passen.

'Naarmate de voorkeur van consumenten specifieker wordt, moeten populaire merken kijken naar technologieën zoals generatieve AI om voorop te blijven lopen”, zegt Carrie Tharp, VP Strategic Industries bij Google Cloud. 'Puma's samenwerking met Google Cloud is toonaangevend voor de industrie in het toepassen van cloud, data analytics en AI om de klantervaring te transformeren', merkt Tharp nog op.
(PvWK | beeld:  The DK Photography / Unsplash)

Over Google Cloud
'Google Cloud is de nieuwe weg naar de cloud en biedt tools voor AI, infrastructuur, ontwikkelaars, data, beveiliging en samenwerking die zijn gebouwd voor vandaag en morgen. Google Cloud biedt een krachtige, volledig geïntegreerde en geoptimaliseerde AI-stack met zijn eigen infrastructuur op wereldschaal, op maat gemaakte chips, generatieve AI-modellen en ontwikkelplatform, evenals AI-gestuurde toepassingen, om organisaties te helpen transformeren. Klanten in meer dan 200 landen en regio’s vertrouwen op Google Cloud als hun vertrouwde technologiepartner.'

(bron: GC)

Over Puma
'Puma is een van 's werelds meest toonaangevende sportmerken en ontwerpt, ontwikkelt en verkoopt schoenen, kleding en accessoires. Al meer dan 75 jaar stimuleert Puma sport en cultuur door producten te creëren voor 's werelds snelste atleten. Puma biedt prestatiegerichte en op sport geïnspireerde lifestyle-producten in categorieën zoals voetbal, hardlopen en training, basketbal, golf en motorsport. Het merk werkt samen met gerenommeerde ontwerpers en merken om sportinvloeden in de straatcultuur en mode te brengen. De Puma-groep is eigenaar van de merken Puma, Cobra Golf en Stichd. Het merk verkoopt zijn producten in meer dan 120 landen, heeft wereldwijd ongeveer 20.000 mensen in dienst en heeft zijn hoofdkantoor in Herzogenaurach/Duitsland.'

(bron: Puma)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken