Winkeldiefstallen bij Jumbo omlaag na extra maatregelen
- Food-en-retail
- 31 jul 2024 @ 15:00
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - WinkelenMarketingcommunicatie
- 31 jul 2024 @ 15:00
- Peter van Woensel Kooy
De extra maatregelen tegen winkeldiefstallen bij supermarktketen Jumbo lijken te werken. In de eerste helft van dit jaar werd een derde minder gestolen dan in dezelfde termijn in 2023.
In 2023 bedroeg de schade nog 100 miljoen euro. Een mooie gedragsveranderingscampagne, zouden ze bij de Effie zeggen.
Jumbo controleert klanten vaker bij de zelfscankassa’s en heeft meer camera’s in de winkels opgehangen, zoals MarketingTribune al opmerkte. Ook heeft het familiebdrijf in een aantal winkels extra medewerkers of beveiligers ingezet. Daarnaast communiceert Jumbo in alle winkels soms ten overvloede dat boodschappen afgerekend moeten worden en dat er scherp op diefstal wordt gecontroleerd, wie wordt gesnapt is de Sjaak.
'Vooral de aandacht die we hieraan hebben gegeven, heeft tot minder diefstallen geleid. Mensen denken nu wel een keer extra na voordat ze iets stelen', zegt topman Ton van Veen in een toelichting op de halfjaarcijfers van het bedrijf aan het AD. Waar volgens hem enthousiast op wordt gereageerd, is het ‘winwiel’ waar klanten aan mogen draaien als ze geselecteerd worden voor een extra steekproef. ,'Als beloning voor het oponthoud kunnen ze een gratis product winnen. Op die manier proberen we het ook een beetje luchtig en leuk te houden', zegt Van Veen. Jumbo behaalde in de eerste helft van 2024 een omzet van ongeveer 6 miljard euro, wat 1 procent meer is dan dezelfde periode vorig jaar.
(PvWK | bronnen: AD en MT - beeld: Jumbo)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Nieuwe McCrispy burger zorgt voor gespannen sfeer bij McDonald's
- Johma onthult oorsprong naam in nieuwe commercial
- MediaMarkt organiseert training AI voor studenten
- Gen Z en Millennials zoeken experience en inspiratie in...
- Bol bundelt krachten met kringloopwinkels in Nederland en België
- Moeder Blokker wint rechtszaak van zonen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- De categoriewinnaars ABN Amro... 09-09-2024
- AH introduceert kijk-, ruik- en... 09-09-2024
- Voedselbanken en Albert Heijn samen... 06-09-2024
- Gen Z en Millennials zoeken... 06-09-2024
- Blokker nieuwe partner van De Grote... 05-09-2024
- AH en WWF starten Dieren laten van... 04-09-2024
MarketingTribune Events
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing