[column] Drie tips voor duurzaamheidscampagnes

[column] Drie tips voor duurzaamheidscampagnes
  • Food-en-retail
  • 4 apr 2024 @ 10:57
  • Link
  • Kim Zoon
    Kim Zoon

    managing director
    Green Food Lab
  • CampagnesMVO

Of je je publiek nu wilt overtuigen minder dierlijk te eten, te recyclen, of minder eten weg te gooien: duurzaamheidscampagnes vallen of staan met de juiste uitvoering. Met de Week Zonder Vlees campagne nog vers in het achterhoofd, delen we drie tips met je!

1. Merkoverstijgende samenwerking

Geen enkel merk heeft een eindeloos marketingbudget en kanalen waar heel Nederland naar kijkt. Het is dus veel slimmer om een duurzaamheidscampagne zo in te richten dat meer organisaties zich erbij kunnen aansluiten. Als je een campagnedoelstelling hebt waar je meerdere partijen aan kunt verbinden, dan kan het echt groot worden! Hoe doe je dit? Door te zorgen voor een merkoverstijgende, niet-commerciële boodschap. Vind een doel dat jullie verbindt, vind daar de juiste partners bij en je hebt een veel grotere potentie in handen. En ja, dit kunnen ook concurrenten zijn, want de duurzaamheidstransitie doen we samen. Je pakt juist een voorlopersrol door een samenwerking te initiëren en krachten te bundelen. Bovendien heeft dit als bijkomend voordeel dat dit veel interessanter is voor PR, waardoor je je potentie nog vele malen vergroot. 

2. Wijs niet met het vingertje 

Duurzaamheid is geen neutraal onderwerp meer, en dat behoeft eigenlijk geen uitleg. Het is politiek en een gepolariseerd gesprek, een onderwerp van discussie met een grote groep die dit helemaal omarmt maar met ook een grote tegenbeweging. Toen we in 2018 de eerste editie van de Nationale Week Zonder Vlees in Nederland introduceerden, merkten we dat eigenlijk al meteen. Niet alleen deden er meteen miljoenen Nederlanders mee, er was ook een groep boos: hoe konden we nou het stukje vlees van iemands bord afnemen? Met het vingertje wijzen in je duurzaamheidscampagne, en je daarmee verheffen boven je doelgroep, werkt absoluut averechts. Probeer jezelf dus te positioneren als een medestander: heb begrip voor de uitdaging, laat zien dat jij als organisatie óók in de transitie zit en neem mensen mee met een uitgestoken hand. Remember: We maken meer impact door vele mensen een klein stapje te laten zetten, dan door een kleine groep all the way te laten gaan.

3. Make it fun!  

We moeten heel veel op een dag. We moeten hard werken, er leuk uitzien, een rijk sociaal leven onderhouden, sporten, gezond eten, en de lijst gaat door en door... duurzame keuzes maken staat voor veel mensen ook in dit lijstje: de intentie is er zeker, maar de uitvoering ontbreekt vaak. Hoe dicht je deze zogenaamde intention-action gap? Door het aantrekkelijk en uitdagend te maken op een leuke manier! Iets dat mensen samen kunnen doen, dat leuk is, en waar mensen hun eigen draai aan kunnen geven. Niet toevallig spreken we daarom ook van de Nationale Week Zonder Vlees. Nationaal: we doen dus allemaal mee! En een week, want dat is een leuke en haalbare challenge! Met makkelijke en verrassende recepten en het delen van deelnemersverhalen benadrukken we dat iedereen meedoet, en dat jij dat dus ook kan.  

Kim Zoon
Green Food Lab

beeld: GFL mbv AI

Kim Zoon

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken