Comeback van NUjij trekt 100.000 reageerders

  • Media
  • 30 jul 2018 @ 11:16
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • OnlineNieuwsmediaDigitaalInteractie

NU.nl is tevreden met de comeback van NUjij, vandaag precies honderd dagen geleden. In deze eerste drie maanden is het reactieplatform direct van toegevoegde waarde gebleken voor de redactie. 'NUjij zorgt voor meer betrokken gebruikers, betere artikelen en een completer beeld.'

Ooit sloot NU.nl zijn aparte comment-website NUjij vanwege de overdaad aan grensoverschrijdende reacties, maar de Sanoma-titel bedacht zich dit voorjaar. Internet is nu eenmaal een interactief medium. Een verandering met succes, want NUjij wordt elke dag door gemiddeld ruim honderdduizend mensen gebruikt. Elke week worden er zo’n 25.000 reacties onder de artikelen van NU.nl geplaatst.

De teller staat inmiddels op zo’n 270.000 reacties sinds de relaunch op 19 april. In diezelfde periode zijn ruim 33.000 NUjij-accounts aangemaakt en elke week worden de reacties zo’n 2,5 miljoen keer gelezen. NUjij-gebruikers komen vaker terug en bezoeken meer pagina’s.

'Reageerders maken NU.nl beter'

'Maar bovenal dragen ze bij aan de kwaliteit van onze website', zegt Colin van Hoek, redactiechef van NU.nl. Elke dag worden tientallen artikelen aangepast op basis van opmerkingen van lezers. 'Dat kan gaan om kleine verbeteringen, maar zo’n vijf keer per dag voegen we ook echt belangrijke informatie of uitleg toe die een bericht duidelijker maakt. Op deze manier worden onze artikelen dankzij NUjij voor alle gebruikers completer.'

Het reactieplatform geeft lezers bovendien een breder beeld bij nieuwsonderwerpen, meent de nieuwssite. 'Van links tot rechts en van piloten tot leraren: iedereen doet zijn zegje op NUjij', aldus Van Hoek. 'De beste reacties lichten wij uit en zo krijgen de bezoekers een goed beeld van verschillende visies op bijvoorbeeld een staking, de situatie in Israël of de uitspraken van minister Blok (zie infographic hieronder, red.). Dat zijn soms ook visies die wij in een normaal nieuwsbericht moeilijk kwijt kunnen.'

Ruimte voor groei

Hoewel NUjij na honderd dagen al een groot succes is, is op meerdere vlakken nog genoeg ruimte voor groei. De redactie wordt structureel uitgebreid en het aantal gebruikers, reacties en pageviews op NUjij groeit wekelijks.

Van Hoek: 'Bovendien kijken we hoe we NUjij-reacties nog beter kunnen integreren in artikelen en proberen we nóg vaker de interactie tussen redactie en lezer op te zoeken. Daarnaast onderzoeken we manieren om specifieke groepen te laten reageren onder relevante artikelen. Denk aan klimaatonderzoekers onder een artikel over de stijgende temperatuur en buschauffeurs onder een artikel over een nieuwe staking.'

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken