Alcoholsponsoring in het nauw?!

  • Sponsoring
  • 13 jan 2015 @ 17:42
  • Link
  • Danny de Graaf
    Danny de Graaf

    Zelfstandig sponsoradviseur
    Sponsoringsadviseur
  • SponsoringMaatschappij

In Frankrijk, Noorwegen en Rusland bestaat het al en in het Verenigd Koninkrijk en Ierland woedt de discussie als nooit te voren. Moet er een algeheel verbod komen op alcohol sponsorships in de sport? Ja, zeggen opvoedkundigen, artsen en verpleegkundigen. Maar de Britse overheid is vooralsnog niet overtuigd en wordt hierin (vanzelfsprekend) gesteund door de alcohol producerende bedrijven. De vraag is: waar gaat de discussie over en moeten biermerken als Heineken en Carlsberg zich ook in de rest van Europa zorgen maken?

Het Verenigd Koninkrijk kampt met het probleem dat steeds meer jongeren excessief veel alcohol gebruiken. Wie wel eens naar een tv-programma als “Zon, Zuipen, Ziekenhuis” heeft gekeken zal het probleem herkennen. Laveloze Britse jongeren die zich vol gieten met alcohol en daarmee zonder gêne een nachtje ziekenhuis trotseren. Volgens vooraanstaande Britse artsen toont onderzoek aan dat jongeren door sportsponsorships van alcoholproducenten worden aangezet om al op jonge leeftijd te gaan drinken. Ze identificeren zich immers met hun sporthelden die ze rond zien lopen in een omgeving met alcoholreclame. Jongeren zouden sport niet meer met alcohol moeten associëren en dat kan volgens de artsen alleen bewerkstelligd worden als er een totaal verbod komt op alcoholsponsorships in de sport.

Onderzoek
De Britse medici hebben wel een punt. Eerder onderzoek in India naar de effecten van tabakssponsoring in de sport toonde aan dat het jongeren eerder aanzette om te beginnen met roken. De (Indiase) jongeren willen zich immers graag vereenzelvigen met hun sporthelden. Het onderzoek toonde aan dat tabakssponsoring hen het idee gaf dat roken je een betere sportman maakte. Een deel van de onderzochte jongeren was er zelfs van overtuigd dat topsporters zelf ook rookten. Dat geen van hun sporthelden ooit een sigaret had opgestoken verbaasde sommige jongeren dan ook.

Franse lobby
In hun strijd tegen alcoholsponsoring in de sport wijzen Britse wetenschappers dan ook naar het verbod op tabakssponsoring en de positieve effecten daarvan. Maar er is hier wel een wezenlijk verschil met het voorgestelde verbod op sportsponsoring door alcoholfabrikanten. In de meeste landen geldt namelijk dat de tabaksindustrie op geen enkele wijze mag adverteren. Een dergelijk verbod zit er voor bijvoorbeeld biermerken voorlopig toch nog niet in, hoewel de Fransen bij de EU stevig lobbyen voor een algeheel reclameverbod van alcoholmerken.

Dat het juist de Fransen zijn die hier op aansturen is niet zo gek want zij kennen al sinds 1991 een verbod op sportsponsoring door alcoholfabrikanten. Hun strikte beleid wordt echter onderuit gehaald door andere Europese landen waar een dergelijk verbod (nog) niet geldt. Een goed voorbeeld is de 6 Nations Rugby League waar de beste 6 landen van Europa aan meedoen. Tot 2014 werd het toernooi door Heineken gesponsord en heette het ook de Heineken Cup. Behalve in Frankrijk, waar het vanwege het sponsorverbod de H-Cup moest worden genoemd. Maar de associatie met het biermerk was er niet minder om, mede doordat Heineken slimme logo’s had ontwikkeld voor de Franse markt.
 

Danny de Graaf

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/sponsoring biedt essentiële achtergrondinformatie over de Nederlandse sponsorindustrie. Voor decisionmakers, zowel in het bedrijfsleven als bij organisaties op sport, cultureel, entertainment, media en maatschappelijk gebied.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken