In het wiel van... Pieter van der Krol (Centraal Beheer): 'Gestart met Gazelle'
- Algemeen
- 10 jun 2024 @ 10:30
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingSportDoelgroepen
- 10 jun 2024 @ 10:30
- Peter van Woensel Kooy
Marketing en fietsen. Het lijkt een gouden combinatie. Deze zomer kruipt MarketingTribune virtueel in het wiel van gepassioneerd fietsende marketeers en vraagt ze het tricot van het lijf. In de zevende aflevering Pieter van der Krol, marketeer bij Centraal Beheer. 'Het is mij gelukt de Alpe d’Huez zes keer te beklimmen.'
Bij wie duiken we in het wiel?
'Ik ben Pieter van der Krol, geboren en getogen in Doetinchem en tijdens mijn studie verliefd geworden op Nijmegen. Hier woon ik samen met mijn vriendin Meggy en dochter Nora van zes en zoontje Ted van drie. Ik ben een echte sportfanaat; naast fietsen loop ik hard en doe ik aan CrossFit. In mijn vrije tijd (😉) ben ik Manager Merk & Marketingcommunicatie bij Centraal Beheer.'
Waarom beoefen je racefietsen ofwel wielrennen?
'Als marketeer ben je de hele dag met je hoofd bezig en zit je veel achter de computer. En thuis heb ik een dynamisch gezin met twee jonge kids. Fietsen is mijn uitlaapklep. Op de fiets kan ik mijn hoofd legen, maar ook mijn energie kwijt. Daarbij staat fietsen voor mij synoniem aan vrijheid en brengt de fiets mij op de mooiste plekken in de wereld! En tot slot: op de fiets komen de beste ideeën naar boven. Ik sta geregeld langs de kant van de weg een notitie in mijn telefoon te zetten. Zo, genoeg reclame voor de fiets...'
Fiets je alleen of in een groep?
'Ik vind het heerlijk om alleen te fietsen: een mooie lange rit in het weekend of op thuiswerkdagen even snel tussen de afspraken door. Maar ik ben ook dol op “social rides” met vrienden. Wat mij betreft de ideale combi: bijpraten en sportief bezig zijn. Ook ben ik wegkapitein bij mijn wielrenclub RTC Groenewoud in Nijmegen. Ik begeleid dan het peloton en zorg ervoor dat er veilig en sociaal wordt gefietst.'
Onderweg op de 'Marmotte'
Luister je naar muziek onderweg?
'Als ik alleen fiets, vind ik het heerlijk om een goede podcast op te zetten. Ik ben fan van de fietspodcasts Live slow ride fast van oud-wielrenner en beroepsavonturier Laurens ten Dam en Tweewielers van tv-presentator Herman van der Zandt. Maar ik vind het ook erg lekker om een vakinhoudelijke podcast te luisteren, zoals CMOTalk van Klaas Weima. Zo stap je niet alleen fitter van de fiets af, maar ook slimmer! Nog een leuke tip: de CMOTalk aflevering met de CMO van de Rabobank Dorkas Koenen over zijn ultrafietstocht (zie ook In het Wiel van, 31/5/'24, red.) van ’s Hertogenbosch naar Rome.'
Hoe lang fiets je al?
'Ik ben begonnen met fietsen toen ik op de marketingafdeling van Koninklijke Gazelle werkte, nu zo’n 12 jaar geleden. Gazelle had toentertijd nog een collectie racefietsen en sponsorde het event Alpe d’HuZes. De productmanager daagde mij uit om mee te doen, waarop ik geen moment twijfelde. Ik kreeg een leenfiets en een Gazelle-pakje en had 3 maanden de tijd om te trainen en om te collecteren. Ik heb toen een hele campagne in elkaar gezet, met als naam Pieter Piekt! Compleet met Facebook-pagina, flyers en een website. Uiteindelijk heb ik ruim 4500 euro opgehaald en is het mij gelukt de Alpe d’Huez zes keer te beklimmen. Hier is mijn liefde voor de fiets ontstaan!'
Welk merk fiets rij je?
'Mijn eerste fiets was de Gazelle die ik mocht lenen voor de Alpe d’HuZes. Deze heb ik daarna voor een prikkie overgenomen. Een paar jaar later wilde ik een upgrade maar helaas had Gazelle geen racefietscollectie meer. Tijdens mijn oriëntatietraject raadde een collega bij SNS Bank de Giant TCR Advaced Pro aan. Hij had hem zelf ook en deze fiets had meerdere prijzen gewonnen. Dit bleek een schot in de roos. Hier heb ik een jaar of 5 heerlijk op gefietst. En ik ben bij Giant gebleven. Op dit moment heb ik de Giant Propel Advanced Pro 0. Een heerlijke fiets!'
Kerstrondje met collega's
Hoe vaak op de fiets per week en hoeveel km gemiddeld per rit?
'Ik fiets twee a drie keer per week. Voor minder dan 60 km trek ik mijn fietsbroek niet aan.😉Op thuiswerkdagen een kort ritje tussen afspraken door of aan het eind van de werkdag even lekker het hoofd leeg fietsen. In het weekend vaak een langere tocht (100 +), in mijn eentje, met vrienden of met de club. Ik gooi ook wel eens de fiets in de auto als ik in Apeldoorn of bij een andere Achmea-locatie moet zijn, of ergens in het land een opleiding of workshop heb. Zo fiets je weer op andere plekken en kan ik mijn tegeltjes uitbreiden.'
Wie is je grootse wielerheld(in)?
'Ik kan natuurlijk niet om Mathieu van der Poel heen. Naast dat Mathieu een van de beste wielrenners van deze tijd is, is hij een merk an sich. Een echte winnaar, sterk, eigenwijs en over de hele wereld bekend. En met zijn vader en opa, en zijn klasse om op elke soort fiets overwinningen te pakken, heeft Mathieu een fantastisch merkverhaal. Bekende merken staan in de rij om met een sterk merk als Mathieu van der Poel samen te werken. Canyon, Alpecin en Lamborghini mogen hun handjes dichtknijpen met hun exclusieve samenwerking.'
Wanneer je mocht kiezen: Tour de France of Giro?
'Vanuit romantisch oogpunt vind ik de Giro aantrekkelijker. Met passioneel publiek, prachtige landschappen en zware bergetappes met steile beklimmingen. Maar ik verkies toch de Tour de France boven de Giro. Van de Tour krijg ik altijd veel meer mee, ook omdat de Tour altijd in de zomer(vakantie) wordt gereden en er veel meer aandacht vanuit de Nederlandse media is. Met de hele dag Radio Tour de France op de radio en s ’avonds kijken naar de Avondetappe. En de tune of oorwurm van Radio Tour de France zit elk jaar drie weken lang tussen mijn oren... De Tour is gewoon een mega sterk merk.'
Tocht door de Vogezen
Wat is je devies op de fiets?
'Ik kan mij erg goed vinden in de slogan van de podcast van Laurens ten Dam: Live slow, ride fast. Deze balans vind ik heerlijk. Ik heb een enorme dosis energie die ik op de fiets en in mijn werk kwijt kan. Ik geef ook altijd 110% en ben niet zo goed in langzame duurritjes. Maar ik vind het ook heerlijk om na het fietsen languit op de bank of in bad, met een shake’je, te herstellen en mijn Strava te bekijken. Na gedane arbeid is het goed rusten!'
Wat is je grootste wielerprestatie tot nu toe?
'Ik heb op eigen gelegenheid met een vriend de Marmotte gefietst. Om 6 uur s ’ochtends wegrijden en de hele dag op de fiets: meer dan 190 km en 5000 hoogtemeters. Een prachtige fietsdag! Mijn meest gewaardeerde wielerprestatie was afgelopen december, toen ik tussen Kerst en Nieuw in een foute Centraal Beheer-Kersttrui en muts langs collega’s ben gefietst. In een rondje van 160 km heb ik 10 collega’s thuis verrast met een persoonlijke Kerstgroet.'
Wat is nog een uitdaging op wielrengebied? Bijvoorbeeld de Mont Ventoux op...?
'Het lijkt mij fantastisch om in Nijmegen op de fiets te stappen en in 2 dagen naar Parijs te fietsen. Daar een nachtje te slapen, in de ochtend ontbijten met een vers croissantje en daarna weer terugfietsen. Sowieso vind ik bikepacken fantastisch, maar dan niet all the way, liever een B&B of een hotelletje dan een houten bankje in een park. De Tour win je tenslotte in bed! 😉'
Wat is de overeenkomst tussen fietsen en marketing?
'Allereerst een goede voorbereiding/strategie: Als je gaat fietsen moet je weten welke route, hoeveel km/hoogtemeters, welke kleding je aantrekt, welke voeding je meeneemt, wanneer je gaat eten etc. Als marketeer begint het met de analyse van de markt en doelgroep waarna je bepaalt hoe je jouw product/merk gaat positioneren. Ten tweede heb je zowel als fietser en als marketeer uithoudingsvermogen nodig. Om alle marketing P’s goed op elkaar te laten aansluiten en daarbij je stakeholders mee te nemen, heb je een lange adem nodig. Helemaal bij het bouwen van merken, wat helemaal een lange termijn strategie nodig heeft. En waar je bij het fietsen wel eens slechte benen of materiaalpech hebt, heb je als marketeer ook regelmatig te maken met tegenslagen. Een product dat flopt, een campagne die niet effectief blijkt te zijn, of de concurrent die een kortere time to market heeft dan jij. Na een tegenslag moet je zo snel mogelijk weer op de fiets stappen! Tenslotte is het erg belangrijk om als fietser maar ook als marketeer de drive te hebben om elke dag een beetje beter te worden.'
Wat zijn actuele marketing-kwesties bij Centraal Beheer?
'Centraal Beheer bestaat al 115 jaar en is altijd met de tijd meegegaan. Vandaag de dag zijn er zoveel ontwikkelingen, en volgen de ontwikkelingen zich zo ontzettend snel op, dat het veel uitdagender is om als merk onderscheidend en relevant te blijven. Zo ook voor Centraal Beheer.'
Wat zie je als jouw grootste marketinguitdaging dit jaar?
'Bij Centraal Beheer zijn we bezig met een merkverbreding, van verzekeraar naar brede dienstverlener. Iedereen kent Centraal Beheer als verzekeraar, mede dankzij onze iconische ‘Even Apeldoorn bellen’-campagnes, die we al 38 jaar voeren. De uitdaging is om de markt te vertellen dat wij meer bieden dan alleen verzekeringen en dat wij er ook zijn voor de zakelijke markt. En dat in een versnipperd en complex medialandschap, waar het nóg harder vechten is om de aandacht van de consument. Ik besef mij: Voor deze merkuitdaging heb ik het uithoudingsvermogen van een Tour du France fietser nodig!'
(PvWK)
Pieter van der Krol (Centraal Beheer) op de dijk
Zijn fiets
VOLG MARKETINGTRIBUNES BICYCLE-RACE EN LEES OOK:
1. In het Wiel van Marit Huisman (Basic Fit)
2. In het Wiel van Daan Hulzinga (NS)
3. In het Wiel van Menno Dings (Rondom Lopen Groep)
4. In het Wiel van Dorkas Koenen (Rabobank)
5. In het Wiel van Wouter Houtman (Aldi)
6 In het Wiel van Niels van der Plas (Laudame Financials)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- sport
- tricot
- Pieter van der Krol
- Vogezen
- fiets
- tocht
- In het wiel van
- zomnerserie
- versnelling
- Alpe d’Huez
- marketing
- MT
- Centraal Beheer)
- racefiets
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- De 10 marketingtrends voor 2025 volgens Kantar: 'Een cruciaal...
- Onderzoek: 'Authenticiteit, transparantie en flexibiliteit...
- Belastingdienst wordt niet leuker, wel duidelijker
- DOSSIER DATABASED MARKETING Marketeers op stelling
- 7 vragen aan Jojanneke Meewis van ASML over employer branding:...
- Onderzoek: 'Morele mismatch reden opstappen jongeren'
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events