Anya Pieroen van Nestlé: Communiceren over duurzaamheid in een cancelcultuur

Anya Pieroen van Nestlé: Communiceren over duurzaamheid in een cancelcultuur
  • B2b
  • 10 jun 2024 @ 09:33
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • MarketingFood

Anya Pieroen is Director Corporate Affairs & Marketing bij Nestlé. Tijdens Nima Marketing Day a.s. donderdag 13 juni in DeFabrique in Utrecht is zij één van de keynote sprekers. Een korte kennismaking.

Anya is verantwoordelijk voor corporate affairs en marketing voor Nestlé Nederland. Zij werkt al diverse jaren in de voedingsbranche, waaronder voor Heineken Vrumona, Kraft Heinz en Jumbo. Zij heeft een passie voor merken met een purpose en simpele toegankelijke communicatie.

Wat is jouw persoonlijke motivatie om te spreken tijdens Nima Marketing Day?
Geweldig om met gelijkgestemden ervaringen te delen en van elkaar te leren.

Wat hoop je dat bezoekers van jouw sessie meenemen naar huis?
Ik hoop mensen te inspireren dat communiceren over duurzaamheid waardevol en zinvol is, maar dat het niet zo simpel is als het lijkt. In een kritische cancelcultuur word je als grote onderneming echt onder een maatschappelijk vergrootglas gelegd. Duurzaamheid is complexe materie en het is een uitdaging omdat dit helder te kunnen communiceren. Veel bedrijven kiezen dan ook voor simpele claims om het begrijpelijk te maken. Ik wil wat voorbeelden laten zien waarbij versimpelde communicatie heeft geleid tot klachten over greenwashing bij de Reclame Code Commissie.

Wat maakt de voedingsbranche zo leuk?
Het is de mooiste branche om in te werken. Voeding is emotie, voor sommigen religie zelfs en alle maatschappelijke thema’s komen hier samen: gezondheid, duurzaamheid, life style et cetera.

Wat is je persoonlijke drijfveer?
Ik wil Nestlé meer op de kaart zetten als de veelzijdige onderneming met prachtige merken, maar vooral ook als de Force for Good die we willen zijn. We doen fantastische dingen, maar communiceren dit nog veel te weinig.

Communiceren over duurzaamheid in een cancelcultuur:
Als alles Greenwashing lijkt…

Anya gaat nader in op de ervaring van Nestlé bij het communiceren over duurzaamheid, het verschil in impact tussen communiceren vanuit het corporate merk of de brands. Wat heeft meer impact, en hoe kun je als bedrijf met de beste bedoelingen toch het verwijt van greenwashing krijgen?


De 8e editie van Nima Marketing Day vindt plaats op donderdag 13 juni 2024 in DeFabrique in Utrecht. Tijdens dit festival van marketing geven maar liefst 70 marketingcollega’s inspirerende en interactieve presentaties verdeeld over tien zalen. We starten en eindigen de dag met smaakmakende plenaire sessies. Bovendien maken we de winnaars van de Nima Marketingprijzen bekend. Check nimamarketingday.nl voor updates van het programma of - beter nog - scoor meteen een ticket voordat je achter het net vist!

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/b2b is een toonaangevend kennisplatform voor marketeers die op de hoogte willen blijven van de nieuwste trends, inzichten en nieuwsberichten binnen de marketing tussen bedrijven.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken