MediaMonks bouwt mee aan SpaceBuzz van André Kuipers
- Bureaus
- 20 dec 2018 @ 10:09
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - EntertainmentEvenementInteractieVirtual RealityCreatie
- 20 dec 2018 @ 10:09
- Jeroen Mirck
Astronaut André Kuipers heeft woensdag in Hilversum de eerste SpaceBuzz ter wereld onthuld. Hiermee kunnen schoolkinderen vanaf 2019 virtueel naar de ruimte reizen. MediaMonks ontwikkelde deze virtuele experience.
Aan het bijzondere raketvoertuig, voorzien van de nieuwste virtual reality-technieken, werd ruim anderhalf jaar gewerkt door programmeurs, technici en onderwijsspecialisten.
Wanneer astronauten de aarde vanuit de ruimte zien, raken ze overweldigd door de schoonheid van onze planeet. Maar ze zien ook dat de aarde kwetsbaar is: een blauwe bol vol leven in een verder onleefbaar heelal. Deze indringende ervaring – het overview-effect – inspireert astronauten om in actie te komen voor het behoud van planeet aarde. SpaceBuzz maakt van schoolkinderen astronauten en laat ook hen dit effect ervaren.
Levensechte raket
De SpaceBuzz is een levensecht raketvoertuig van ruim 15 meter. De stoelen zijn voorzien van de nieuwste virtual reality headsets om de ruimtevlucht zo getrouw mogelijk na te bootsen. Dat geldt eveneens voor de voorbereiding en afronding van de ruimtemissie, die vorm kreeg in nauwe samenwerking met André Kuipers.
Vóór, tijdens en na de ruimtevlucht krijgen kinderen begeleiding van Mission Control. Deze digitale leeromgeving leidt de kinderen op tot astronaut. Na afloop van de ruimtemissie met SpaceBuzz werken kinderen met Mission Control uit wat ze van hun ruimtemissie hebben geleerd. Sluitstuk van het educatieve programma is een heuse persconferentie voor andere klassen, familie, vrienden en de lokale pers.
SpaceBuzz, een non-profit initiatief van de stichting Overview Effect Foundation (ANBI), richt zich met name op kinderen in groep 7 van de basisschool. Wanneer kinderen vóór het verlaten van de basisschool op speelse wijze kennismaken met een nieuw perspectief op hun eigen wereld, is de kans groot dat ze daar op latere leeftijd iets mee zullen doen. Om de effecten van virtual reality op het lesprogramma te onderzoeken, werkt SpaceBuzz samen met prof. dr. Max Louwerse, professor Cognitieve Psychologie en Kunstmatige Intelligentie van de Tilburg University.
Wereldwijde missie
SpaceBuzz start in Nederland maar heeft een wereldwijde missie. Het programma is voor andere landen vrij beschikbaar. ‘Onze droom is dat zo veel mogelijk kinderen in de wereld de impactvolle ervaring van astronauten kunnen meemaken,’ aldus stichtingvoorzitter Zoran Van Gessel.
De start van SpaceBuzz is door private fondsen en donateurs financieel mogelijk gemaakt. Het komend halfjaar wordt het programma met geselecteerde scholen verder ontwikkeld in aanloop naar de internationale lancering die is voorzien in oktober 2019, waarna ‘SpaceBuzzen’ op meerdere plekken in de wereld scholen zullen gaan bezoeken.
Earth Rise inspireert SpaceBuzz
Het moment van de SpaceBuzz-onthulling is bewust gekozen. Op 24 december 2018 is het vijftig jaar geleden dat mensen voor het eerst met eigen ogen zagen hoe de aarde opkwam achter de horizon van de maan. De beelden van de blauwe aardbol tegen het zwarte hemeldecor, gemaakt door de bemanning van Apollo 8, werden wereldberoemd onder de naam ‘Earth Rise’. Deze unieke blik op onze aarde en dat wat dit doet met mensen (het overview-effect) vormt het fundament onder SpaceBuzz.
De beroemde wetenschapper en presentator Carl Sagan omschreef het overview-effect als volgt: 'Look again at that dot. That's here. That's home. That's us. On it everyone you love, everyone you know, everyone you ever heard of, every human being who ever was, lived out their lives.'
MediaMonks: 'Ultieme virtuele ervaring'
'Die quote zegt het eigenlijk allemaal', zo reageert Victor Knaap, CEO van MediaMonks. 'Hoe laat je kinderen iets ervaren wat tot nu toe maar voor een handjevol mensen mogelijk was. Vanuit de ruimte zie je onze planeet op een manier die je kijk op de aarde onherroepelijk verandert. Dat effect, het Overview Effect, is iets dat iedereen eens in zijn leven zou moeten ervaren. Dat is waar MediaMonks komt kijken: het creëren van digitale ervaringen. We hebben gezocht naar de ultieme virtuele vertaling van het overview-effect om de ruimtemissie zo echt mogelijk te maken, daarvoor is een combinatie van technologie en visualisatie key.'
MediaMonks realiseert visual storytelling voor bedrijven zoals Netflix, Google, Facebook en nu dus ook SpaceBuzz. Knaap: 'We weten allemaal dat een beeld meer zegt dan 1000 woorden, en het gebruik van VR voegt daar nog een laag aan toe die de ervaringen vele malen specialer en realistischer maakt.'
Toen MediaMonks begon met SpaceBuzz, had het productiebedrijf volop goede ideeën. 'Toch had niemand durven hopen dat we na een jaar van bedenken en overleggen, bouwen en bijschaven deze gigantische SpaceBuzz zouden gaan lanceren', zegt Knaap. 'We zijn superblij dat we samen met de oprichters van de Overview Effect Foundation en alle andere partners dit neer hebben mogen zetten. Het is een geweldige wetenschap dat mede door onze bijdrage miljoenen scholieren een ervaring delen die ze de rest van hun leven met zich mee zullen dragen.'
Veel partners en sponsors
De voortrekkers van het project SpaceBuz zijn Zoran van Gessel (Bencis), André Kuipers (André Kuipers Stichting), Hidde Hoogcarspel (SpaceBuzz), Janine Geijssen, Debbie Schouten (Spaceplays), Helen Kuipers (André Kuipers Stichting), Bas Beerens (WeTransfer), Sander Koenen (journalist), Oscar Snijders (Deloitte), Peter van Kranenburg (Florencius), Victor Knaap (MediaMonks) en Jauko Hartveldt (Unbranded).
Tal van bedrijven hebben zich als sponsor aan het project verbonden, waaronder WWF, Deloitte en de Nationale Postcode Loterij, maar ook stichtingen als De Waag en bureaus als 2Basics, MediaMonks en The Others.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Better Places lanceert online... 15-11-2024
- Boeien en binden met Workstuff14-11-2024
- Pearle focust op jongeren in nieuwe... 13-11-2024
- Campagne Artemis Academie promoot... 12-11-2024
- Nieuwe merkcampagne VVV Cadeaukaart:... 12-11-2024
- Portfolio UM12-11-2024