Citymarketing: Amsterdam profiteert niet van Ramadan Rush
- Bureaus
- 30 jan 2015 @ 09:35
- Link
-
Abdelaziz Aouragh
Islamic Branding expert
PURESAFY - KlantDoelgroepenMarketingWinkelen
- 30 jan 2015 @ 09:35
- Abdelaziz Aouragh
Onlangs is bekend geworden dat Qatar Airways op Amsterdam gaat vliegen. Qatar Airways is een van de zes maatschappijen in de wereld met een 5-sterren beoordeling. Interessant is dat naast Qatar Airways ook, Emirate Airways en Etihad Airways op Amsterdam vliegen. Affiliatie met Europa is te zien in hun jarenlang sponsorships met een aantal topvoetbalclubs wereldwijd zoals FC Barcelona (Qatar), Real Madrid (Emirates) en Manchester City (Etihad).
Schiphol is dus een belangrijke hub voor toeristen met een islamitische achtergrond. Alleen doen Schiphol en Amsterdam nagenoeg niets om deze consumentengroep aan te spreken. Schiphol speelt in op de Chinese consument, door uitingen in het Chinees en personeel dat Chinees spreekt op Schiphol, dat is niet zo gek natuurlijk. Chinezen zijn big spenders op Schiphol en KLM is de grootste carrier op Schiphol. Tevens heeft KLM een groot marktaandeel in China (KLM Asia). Dus kan ik dit wel begrijpen.
Alleen vergeten we de andere big spenders, die daarin misschien een tikkeltje beter in zijn. Moslims! Wat doen Schiphol en Amsterdam in het bereiken van de moslimconsument? Zoals velen weten ze niet van dit fenomeen.
London speelt hier wel op in en is een van de bestemmingen die het wel goed doet onder moslim consumenten, terwijl Amsterdam en Nederland in haar geheel veel te bieden heeft. Alleen weten de moslimconsumenten dit niet en anderzijds weten we in Nederland niet hoe we hen kunnen bereiken, terwijl daar niet echt veel voor nodig is.
De term 'Ramadan Rush' is in Nederland totaal onbekend, maar betekent het volgende: voor en tijdens de Ramadan, net voor het suikerfeest, vliegen er vanuit de Golfstaten moslims naar Europa om hun Ramadan-inkopen te doen, vooral als het gaat om luxe-producten. Niet alleen komen ze in grote groepen, velen onder hen laten hun auto's mee overvliegen: Bentley's, Ferrari's, Lamborghini's enzovoort. London ziet elk jaar een zeer grote groei in shopping-aankopen variërend van 20% tot wel 70% groei.
De moslimconsument geeft ongeveer 15 keer meer uit aan shopping dan de doorsnee luxe-shopper in London per transactie! Dat komt op ongeveer 2.000 Pond Sterling per transactie. De totale inkomsten tijdens deze relatief korte periode dat deze consumenten er zijn, is meer dan 200 miljoen Pond Sterling! Ik heb het niet eens gehad over wat er op het gebied van cargo verdiend kan worden voor logistiek Nederland.
Is dit niet een kans om de retailers in een stad als Amsterdam een boost te geven tijdens een periode waarin geen feestdagen zijn. Zijn dit niet überhaubt duizelingwekkende cijfers waar je een jaarlijkse 'traditie' van kunt maken, om zo ook te leren en verder te ontwikkelen in het bereiken van dergelijke doelgroepen. Kortom, burgemeester Eberhard van der Laan: mag ik uw aandacht?
-
Abdelaziz Aouragh
- Werkt bij: PURESAFY
- Functie: Islamic Branding expert
- Website:http://www.puresafybranding.com
- Profiel »
- KLM
- Qatar
- Amsterdam
- consument
- column
- suikerfeest
- islam
- shopping
- Schiphol
- Emirates
- moslim
- Ramadan
- doelgroep
- big spenders
- winkelen
- Ramadan Rush
- China
- Etihad
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Better Places lanceert online... 15-11-2024
- Boeien en binden met Workstuff14-11-2024
- Pearle focust op jongeren in nieuwe... 13-11-2024
- Campagne Artemis Academie promoot... 12-11-2024
- Nieuwe merkcampagne VVV Cadeaukaart:... 12-11-2024
- Portfolio UM12-11-2024