De halalisering van supermarkten
- Bureaus
- 26 mrt 2015 @ 15:04
- Link
-
Abdelaziz Aouragh
Islamic Branding expert
PURESAFY - MarketingMaatschappijDoelgroepenConsumentenFood
- 26 mrt 2015 @ 15:04
- Abdelaziz Aouragh
Alle grote supermarkten die ook halal producten verkopen, zien een groei in vraag naar producten die voldoen aan de ethische waarden van halal. Zo zie je onder meer bij Albert Heijn, Vomar en Jumbo dat de vraag toeneemt. Als je echter dit soort ketens vraagt hier meer over te vertellen, dan geven zij aan er liever niet over te willen beginnen. Waarom toch?
Een rondvraag doet leren dat een heel groot deel van de vraag juist te danken is aan niet-moslims. Dus zo angstig hoeven de supermarkten niet zijn. Ongeveer 40 tot 50% is het aandeel van niet-moslims die vragen naar producten zoals halal vlees. Daar hebben zij verschillende redenen voor: bijvoorbeeld een allergie voor varkensvlees of gewoon om avontuurlijke redenen. Laten we nogmaals benadrukken dat halal niets te maken heeft met alleen vlees of voeding. Ironisch genoeg wordt dit bevestigd op de website van de stichting die tegen alle soorten slacht is, namelijk Wakker Dier. Halal betekent toegestaan zowel in producten als in daden.
Wat de supermarkten verkeerd doen is dat zij zich focussen op de term halal. Dit is niet hun taak, dit is iets waar de producenten voor moeten zorgdragen. En ook daarin is er nog een grote achterstand bij producenten om de juiste communicatie en branding te vinden. Waar de supermarkten én producenten vooral naar moeten kijken is de ethische waarden van halal. Diervriendelijkheid, hygiëne, duurzaamheid, biologisch enzovoort. Alleen al in deze kwalificaties tref je waarden die gedeeld worden door niet-moslims, dus is de grote vraag onder niet-moslims enigszins te verklaren.
Als we naar het halal-concept kijken in supermarkten, dan is de presentatie heel slecht. Het is vaak niet meer dan een kopstelling met een hoop producten. Vervolgens wordt deze kopstelling volgeplakt met allerlei certificaten aan beide zijdes en meer dan dat is het eigenlijk niet. Voor een segment waar de groei toeneemt, wordt er bar weinig geïnvesteerd in een goed concept dat 'future proof' is, met name als controverse weer de kop opsteekt.
Als er gekeken wordt naar andere grote supermarktketens zoals Whole Foods, dan kun je direct al een groot verschil zien in de presentatie, variatie en de vooruitstrevendheid in het voeren van campagnes, zoals tijdens de Ramadan. Dat is in Nederland bijna ondenkbaar. Indien de supermarkten zich op het gebied van halal beter willen positioneren, dan is het van belang dat zij meer eisen moeten stellen in de presentatie van de producten. Er moet een grote moderniseringsslag worden gemaakt door merken die halal producten verkopen. Er moet meer variatie komen dan alleen broodbeleg of vlees. Halal is ook vegetarisch!
Nou heb ik in deze column dertien keer het woord halal gebruikt. Wellicht wordt Marketing Tribune door deze column nu beticht van halalisering?! Supermarkten moeten toch echt eens gaan kijken wat ze beter kunnen doen om de onzinnige controverse beter de baas te zijn.
-
Abdelaziz Aouragh
- Werkt bij: PURESAFY
- Functie: Islamic Branding expert
- Website:http://www.puresafybranding.com
- Profiel »
- voedsel
- Vomar
- islam
- retail
- doelgroep
- halal
- Albert Heijn
- Wakker Dier
- ramadan
- marketing
- moslims
- vegetarisch
- supermarkt
- food
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Better Places lanceert online... 15-11-2024
- Boeien en binden met Workstuff14-11-2024
- Pearle focust op jongeren in nieuwe... 13-11-2024
- Campagne Artemis Academie promoot... 12-11-2024
- Nieuwe merkcampagne VVV Cadeaukaart:... 12-11-2024
- Portfolio UM12-11-2024