[column] Commercialreview juli 2023 met Bever, Bol, Simyo, Centraal Beheer en Trekpleister
- Bureaus
- 4 jul 2023 @ 08:41
- Link
-
Nanny Kuilboer
Redacteur
BBP Media - MarketingTribune - CommercialsOnderzoek
- 4 jul 2023 @ 08:41
- Nanny Kuilboer
We kijken weer terug op de meest opvallende commercials van de vorige maand Welke scoorden goed en welke minder? In deze aflevering Bever, Bol.com, Simyo, Centraal Beheer en Trekpleister.
De eerste commercial van deze maand is die van Bever getiteld Ervaren in buiten, geproduceerd in samenwerking met Off the Richter en Eigen Toko. In de commercial staat eigen medewerker Heleen centraal, die het liefst buiten is en je ziet beelden van haar in de bergen. Iemand met veel ervaring als het aankomt op buiten zijn en buitensporten dus en dat is ook precies wat Bever uit wil stralen: ‘Bij Bever werken medewerkers (Buitenexperts) die zelf passie en veel ervaring hebben voor buiten. En met al die ervaring in buiten is zij als geen ander in staat klanten te helpen met de juiste producten’. We krijgen terug dat veel van de kijkers de commercial begrijpen en waarderen - ‘Die weet in elk geval waar ze het over heeft’ – en dat is natuurlijk precies wat Bever wil uitstralen. Aan de andere kant ontvangen we ook een aantal opmerkingen over wat voor bedrijf Bever is. Een verbeterpuntje dus. Dat zou duidelijker gecommuniceerd kunnen worden in de commercials en andere merkuitingen om de naamsbekendheid nog groter te maken.
Dan Bol.com van Dept. De commercial wil uitstralen dat de waterkant iets doet met de mens. ‘Zodra we in de buurt van water komen, verandert ons gedrag: kleding mag uit, we spelen weer als een kind en generen ons allerminst’. Met deze zomerse commercial met als titel “De winkel van zomerspetters” wil bol.com iedereen inspireren om dat vrije gevoel te pakken en deze zomer op eigen manier lekker te spetteren. De tv-commercial is geïnspireerd op de iconische reclame waarin een zeehond wordt vrijgelaten, maar dan met een klassieke Bol.com-twist. De commercial is inderdaad duidelijk herkenbaar als Bol.com en wordt als positief gezien, zoals bijvoorbeeld blijkt uit deze reactie: ‘Het is een reclame die helemaal past bij Bol.com en de zomer. Door deze commercial krijg je helemaal zin in de zomer’. Niet iedereen snapt de verwijzing naar de zeehond, maar desondanks wordt de commercial goed gewaardeerd.
De derde commercial is van Simyo, geproduceerd in samenwerking met Joe Public Amsterdam. Dit is de tweede in de reeks Waarom duur doen? We zien een stel dat op vakantie is, maar een strandbedje en parasol huren te duur vinden en dit zelf oplossen. Veel goedkoper en het werkt ook. ‘Houd je abonnementskosten laag en haal meer uit je zomer. Want, waarom duur doen, als je ook slim kunt zijn? Simyo bewijst dat kwaliteit niet duur hoeft te zijn.’ Het is slim van Simyo om te kiezen voor een vaste lijn in de communicatie, slogans en personages, omdat dat voor herkenning zorgt. We zien dat het voor veel kijkers voor een lach (ondanks dat niet iedereen de humor kan waarderen) en voor herkenning zorgt wat goed wordt samengevat in deze reactie: ‘Grappige reclame en heel herkenbaar’.
Dan de nieuwe commercial van Centraal Beheer in samenwerking met DDB Amsterdam. Zoals we van Centraal Beheer gewend zijn, valt deze commercial op en kunnen we hier zeker niet omheen. In deze campagne staat het verduurzamen van je huis centraal. We zien hoe het mijmeren over zonnepanelen zorgt voor de nodige spanning. De boodschap van de commercial is: ‘Als je uit een vliegtuig springt, komt er veel op je af. Net als bij het verduurzamen van je huis. Zie je door de wolken de lucht niet meer? Komt goed. Gewoon even Apeldoorn bellen!’ We zien bij veel van de respondenten waardering voor deze commercial en de humor die erin is verwerkt. Niet iedereen begrijpt de commercial en de boodschap de eerste keer, en de kracht van herhaling is dan ook belangrijk. De algemene opinie wordt goed samengevat in deze reactie: ‘Grappige commercial die prima past in de lijn van Even Apeldoorn bellen-commercials. Door de grapjes gaat je aandacht vanzelf naar de zonnepanelen.’
We sluiten deze maand af met de nieuwe commercial van Trekpleister van de hand van DDB Amsterdam en Eigen Fabrikaat. In de geanimeerde commercial in geheel nieuwe stijl maken we kennis met Aaf, het nieuwe gezicht van Trekpleister met de stem van Karin Bloemen. Aaf doet niets liever dan haar klanten blij maken en dat past goed bij het nieuwe motto van Trekpleister: ‘Trekpleister, Waar kunnen we je blij mee maken?’ Aaf staat symbool voor alles waarvoor Trekpleister staat. Ze werkt er al tien jaar in een fijne en gezellige buurt en kent bijna al haar klanten. Aaf is vriendelijk, toegankelijk, deskundig, neemt de tijd en zet altijd nét dat stapje extra. Ze doet dit met veel speelsheid en een lach en dat is precies wat klanten ook in de medewerkers van Trekpleister waarderen. Voor veel merken werkt het om een vast personage te gebruiken in marketinguitingen. Of dit ook voor Trekpleister het geval gaat zijn, gaan we zien maar de eerste reacties zijn in ieder geval positief, waarvan dit een goed voorbeeld is: ‘Gezellig, vriendelijk,aangenaam’.
Samen met adverteerders en bureaus vormt commercialreview.nl de Nederlandse commercialdatabase. Ons panel geeft feedback op alle deelnemende commercials en we publiceren de beste en meest opvallende commercials in onze maandelijkse column op MarketingTribune. Een commercial aanmelden kan hier.
-
Nanny Kuilboer
- Werkt bij: BBP Media - MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Boeien en binden met Workstuff14-11-2024
- Pearle focust op jongeren in nieuwe... 13-11-2024
- Campagne Artemis Academie promoot... 12-11-2024
- Nieuwe merkcampagne VVV Cadeaukaart:... 12-11-2024
- Portfolio UM12-11-2024
- Kaliber ontwikkelt nieuwe... 11-11-2024