Accountability radio & TV in PR neemt toe

  • Content
  • 20 okt 2015 @ 15:46
  • Link
  • Redactie Contentmarketing
    Redactie Contentmarketing

    Redactie
    MarketingTribune
  • RadioOnderzoekAccountabilityTelevisie

In opvolging van een PR-waarde voor print media, online nieuws en social media, is er nu ook een waardebepaling voor uitingen op radio en TV. Een berekening met een complexe dataverzameling en uniek in de markt door de toevoeging van PR impactfactoren bij de advertentiewaarde. Door uniformiteit in de PR-waarde formule voor alle mediatypen ligt crossmediale effectmeting van PR nu binnen handbereik.

Op basis van de GRP- of vaste advertentietarieven, kijkdichtheidscijfers en markt-, maand- en tijdvak indexen wordt de advertentiewaarde bepaald van een radio- of TV vermelding. De PR-waarde gaat echter verder dan dat. Er wordt daarnaast gekeken naar factoren van PR als branding, sentiment en de aanwezigheid van de kernboodschap. Ook het uitgesteld kijkgedrag wordt meegenomen. Het aantal kijkers dat het programma op een later moment bekijkt, varieert van 2 procent bij actualiteitenprogramma’s tot 45 procent bij reality soap programma’s.

Plaspauzefactor
In de PR-waarde berekening wordt ook rekening gehouden met het gegeven dat de kijker de reclame gebruikt als plaspauze of als moment om de drankjes bij te vullen. Het effectief bereik van een redactioneel programma ligt 15 procent hoger dan die van reclame zendtijd. Door rekening te houden met deze zogenaamde plaspauzefactor, komt Clipit tot een uitkomst die aansluit bij meetstandaarden voor print, online en social media. Zo meldt het persbericht. 

Consistent meten 
Eerder werden online en offline PR met aparte formules berekend. Met de komst van de PR-waarde voor radio & TV is het mogelijk om te bepalen waar de kracht van de PR het beste tot zijn recht komt. De formule voor de PR-waarde van radio & TV is samengesteld uit vergelijkbare factoren als die voor online en social media en print media. Door deze consistente manier van meten zijn de resultaten van PR tussen alle mediakanalen vergelijkbaar.

Bewijskracht van je PR
Met de PR-waarde voor online en social media, print media en radio & TV zijn PR- en communicatieprofessionals in staat om het effect van PR integraal te presenteren. Dit maakt ook vergelijking tussen de verschillende auteurs, platformen en media mogelijk. Deze inzichten zorgen ervoor dat merken hun PR-strategie continu kunnen optimaliseren en daarmee hun impact evenals hun bewijskracht van PR kunnen vergroten.



Redactie Contentmarketing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken