Hogeschool van Amsterdam opent gloednieuw Beeldlab

Hogeschool van Amsterdam opent gloednieuw Beeldlab
  • Content
  • 1 sep 2023 @ 08:32
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • JournalistiekMediastrategieMakersMarketing

De Hogeschool van Amsterdam (HvA) opent op donderdag 7 september 2023 twee compleet nieuwe tv-studio’s en een vernieuwde audioruimte. Studenten en medewerkers kunnen hier podcasts opnemen, talkshows en nieuwsprogramma’s maken, en met de nieuwste technologie beeld en audio combineren.

De studio’s, samen aangeduid als ‘Beeldlab’, bevinden zich in het Benno Premselahuis van de HvA, waar de opleidingen Communicatie en Creative Business (CO+CB) zijn gevestigd.

Het nieuwe Beeldlab is naar eigen zeggen opgezet vanuit de grootste communicatie- en mediaopleiding van Nederland, aan de opleidingen CO+CB studeren zo’n 4000 studenten. Maar ook vanuit andere opleidingen, onderzoeksgroepen en vanuit het werkveld is er groeiende belangstelling voor het opnemen van podcasts, en voor de inzet van audio en beeld om een verhaal of informatie over te brengen, aldus de HvA.

Van talkshowruimte tot Immersive lab
Vanuit deze behoefte is project Beeldlab drie jaar geleden gestart, en het indrukwekkende resultaat wordt donderdag 7 september vanaf 11 uur onthuld. Zo is er nu een grote talkshowstudio, compleet met talkshowtafel en regieruimte. Hier kunnen ook podcasts worden opgenomen, in combinatie met camera’s.

Ook is er een nieuwsstudio met regieruimte en een groot ‘green screen’. Dit scherm maakt het mogelijk om allerlei achtergronden te gebruiken bij verslaggeving. 'Zo kun je een nieuwsverhaal brengen alsof je op de Dam staat', zegt Mike van der Meulen, projectleider van het HvA-Beeldlab. “Maar denk ook aan infographics, animaties of andere beelden terwijl je presenteert.” Tot slot is er een nieuw ‘Immersive lab’, waarin je je met beamers compleet kunt onderdompelen in een andere omgeving- van vloer tot muren en plafond.

Explainer-video’s
Het nieuwe Beeldlab maakt het vooral mogelijk om audio en beeld flexibel te combineren, en de ruimtes zijn dan ook gemakkelijk aan te passen. Audio is al langer sterk in opmars binnen de journalistiek, media en creatieve industrie, en daarbij duiken combinaties met allerlei vormen van beeld op, zegt docent en media-onderzoeker Esther Hammelburg. 'Explainer-video’s zijn een voorbeeld; die zijn enorm populair, van Nu.nl tot de Nos. Podcasts zijn al een tijd echt booming, maar ook hier kun je bijvoorbeeld een compilatievideo delen voor meer engagement.'

Toegankelijk voor alle opleidingen
De audio- en video-studio’s van het Beeldlab zijn bedoeld voor CO+CB-studenten, maar ook studenten, onderzoekers en geïnteresseerden uit andere vakgebieden zijn welkom, benadrukt Van Der Meulen. 'Onze studio’s zijn foolproof. Of je hier nou een achtergrond in de media hebt, of net komt binnenlopen als student, met instructies zijn ze zo bruikbaar.'
(PvWK)


Impressie Beeldab HvA

Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken