'Heineken verkoopt Vrumona aan Denen'

'Heineken verkoopt Vrumona aan Denen'
  • Food-en-retail
  • 4 jul 2023 @ 15:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingFood

Heineken verkoopt de iconische frisdrankmaker Vrumona voor €300 miljoen euro aan het Deense Royal Unibrew. De brouwerij wil zich focussen op bier, luidt de verklaring. 'De Denen hebben serieuze plannen om de productiecapaciteit in Bunnik uit te breiden.'

Dat meldt Quote. 'Het bedrijf dat grotendeels in handen is van Quote 500-lijstaanvoerder Charlene de Carvalho-Heineken neemt afscheid van de eigenaar van onder meer Sourcy, Sisi en Royal Club.'

Op de investor relations-pagina van Heineken wordt nog geen gewag gemaakt van de voorgenomen verkoop van Vrumona aan Royal Unibrew, signaleert het zakenblad. 'Allicht om dat de frisdrankproducent met een jaaromzet van €200 miljoen niet meer is dan een getalletje achter de komma op Heinekens omzet van €28,7 miljard.'

Vakmedium Distrifood bevestigt het nieuws. Volgens Heineken-directeur Hans Böhm is het een win-winsituatie, ook voor Vrumona. 'Met de verkoop van ons frisdrankconcern in Nederland kunnen we nog steviger inzetten op innovatie en groei in de voor ons zo vertrouwde biermarkt. Tegelijkertijd kan Vrumona met de nieuwe eigenaar Royal Unibrew, een sterke speler in de frisdrankindustrie, haar groeiambities nog beter realiseren', zegt hij in het blad. De voorgenomen verkoop moet nog aan de ondernemingsraad en de mededingingsautoriteit worden voorgelegd.

Heineken is een van de oprichters van een joint venture die Vrumona (VRUchtenliMONAde, red.) oplevert. Naast eigen merken als Royal Club, Sourcy enVitaminwater heeft Vrumona ook de licentie om onder meer Pepsi, 7Up en Rivella te produceren voor de Nederlandse markt. Hier het complete historische overzicht. Royal Unibrew is al de Europese bottelaar van Pepsico, behalve in Nederland, waar Vrumona dat vooralsnog doet. Deze week werd bekend dat op de valreep het Amsterdamse kombuchamerk Butcha, een initiatief van o.a. Amsterdamse worstenmerk Brandt & Levie, in handen komt van Vrumona. 'Dat krijgen de Denen dus cadeau bij hun aankoop.'

'Hester Duursema, verantwoordelijk voor de communicatie bij de frisdrankfabrikant, was er maandag bij toen general manager Evelien Sanders de Boer haar "mede-vrumonianen" toesprak over de voorgenomen overname. De reacties waren volgens Duursema overwegend positief, omdat de Denen serieuze plannen hebben om de productiecapaciteit in Bunnik uit te breiden en te investeren in een duurzamere bedrijfsvoering', meldt NRC. Bij Royal Unibrew werken ruim 2.600 mensen. De jaaromzet in 2022 bedroeg 1,5 miljard euro. De verkoop wordt naar verwachting in het najaar definitief. De 325 medewerkers van Vrumona gaan na goedkeuring door de ondernemingsraad allemaal voor Unibrew werken.

Het paraplumerk Vrumona stamt uit de jaren 50. Sinds 1 oktober 1968 is het een volle dochteronderneming van Heineken. De vele merken uit het portfolio van Vrumona hebben sinds de oprichting veel werk opgeleverd voor Nederlandse bureaus en marketeers. Vanuit de Heinekencultuur is marketing dan ook de basis voor zakelijk succes.
(PvWK, bronnen: Quote, MT, Wiki, NRC en Distrifood)

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken