Auping uitblinker in onderzoek woonbranche
- Food-en-retail
- 6 jun 2024 @ 09:15
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - OnderzoekStrategie
- 6 jun 2024 @ 09:15
- Peter van Woensel Kooy
Auping heeft de beste positionering in de wooncategorie. Winkels in de slaapbranche positioneren zich het best en winkels in de keukenbranche het slechtst. Bouwmarkten Gamma, Praxis en Karwei scoren nagenoeg gelijk op de positioneringscriteria.
Dit blijkt uit 'Uitblinkers Woonbranche', een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 7.000 Nederlanders.
Een goede positionering moet voor de consument relevant, onderscheidend en geloofwaardig overkomen. Consumenten beoordeelden de partijen op een schaal van 1 tot en met 5 op deze criteria. Auping heeft volgens de klant de beste positionering (3,95). Vooral op ‘geloofwaardigheid’ scoort Auping hoog (4,13). Ikea volgt op de tweede plek (3,69) en Hornbach op de derde plek (3,65). Welkoop (3,63) en X²O (3,63) maken de top vijf compleet. Auping scoort ook hoog op andere prestatie-indicatoren zoals op de waardestrategie ‘beste product’ en ‘beste service’. Daarmee is Auping volgens Multiscope 'een van de vijf supersterren in de woonbranche'.
Slaapbranche beste positionering
Winkels binnen de slaapbranche scoren het best van alle subbranches (3,52) in de categorie wonen. Keukenzaken scoren het slechtst op de positioneringscriteria (3,36). Vooral Grando Keukens scoort slecht (3,11). Andere partijen die ook slecht scoren op de positioneringscriteria zijn VidaXL (3,08) en Brugman Bad (3,13).
Bouwmarkten lijken op elkaar
De bouwmarkten Gamma, Praxis en Karwei scoren nagenoeg gelijk op de positioneringscriteria. Ze scoren allemaal relatief laag. Dat deze bouwmarkten op elkaar lijken blijkt ook uit de lage scores op ‘onderscheidendheid’ van Gamma (3,04), Karwei (3,11) en Praxis (3,05). Desondanks is de gemiddelde terugkeerintentie (93%) van de bouwmarkten het hoogst van de gehele woonbranche. Hornbach en Hubo springen er echter duidelijk uit qua positionering. Hornbach staat zelfs op de derde plek qua positionering (3,65).
(PvWK | beeld: Wikicommons emaille bord)
Over Multiscope
'Multiscope is een specialist in online marktonderzoek. We ondersteunen bedrijven en organisaties bij het nemen van de juiste beslissingen door middel van online panels, marktrapporten en innovatieve onderzoeksoplossingen. De resultaten in dit persbericht komen uit Uitblinkers Woonbranche, een grootschalig onderzoek naar winkelformules met de beste positionering. In het onderzoek zijn 7.366 klanten (18 jaar en ouder) van de grootste partijen in de woonbranche ondervraagd.'
(bron: Multiscope)
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- Auping
- research
- Praxis
- categorie
- Karwei
- Ikea
- Brugman Bad
- X2O
- Gamma
- Ikea
- Hubo
- Grando Keukens
- Welkoop
- onderzoek
- merk
- Multiscope
- Hornbach
- woonsector
- ViaXL
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Kerst 2024: Kevin the Carrot voor de 9e keer in actie voor Aldi
- Nieuw foodmerk Jumbo's in Nederland en België van start
- Huidverzorgingsmerk The Ordinary start anti-Black...
- Kruidvat voor tweede keer ABN Amro Retailer of the Year
- Nieuw winkelconcept Bever wil retail en consumptie herdefiniëren
- Nieuwe stek Just Eat Takeaway en Thuisbezorgd
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- CMO in het diepe: Bram van IJsel... 14-11-2024
- Kerst 2024: Kevin the Carrot voor de... 13-11-2024
- Blokker failliet verklaard door... 13-11-2024
- Lidl lanceert een met Coca-Cola... 13-11-2024
- Albert Heijn lanceert Mijn AH... 11-11-2024
- Nieuw kennisplatform voor non-food... 11-11-2024