[column] Verpakkingsdesign en duurzaam consumentengedrag
- Food-en-retail
- 14 mei 2019 @ 10:24
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - MarketingPackaging design
- 14 mei 2019 @ 10:24
- Huib Burggraaf
Consumenten hebben steeds meer voorkeur voor duurzame producten. Verpakkingen spelen een belangrijke rol bij dit verantwoorde koopgedrag.
Verpakkingen en duurzaam zijn begrippen die voor consumenten doorgaans niet samengaan. Het beeld van de plastic soep staat op het netvlies gebrand en verpakkingen krijgen veel kritiek. Dit bleek vorige week weer uit de reacties op het nieuws dat Albert Heijn plastic stopt met plastic verpakkingen om paprika’s, bospenen, bananen en zoete puntpaprika’s.
De plastic verpakkingen krijgen er op sociale media flink van langs. De frustratie is groot. Evenals het ongeloof: 'Waarom zit een bio komkommer wél in plastic verpakt? Lekker bio, NOT!' Veel consumenten gaan voorbij aan het feit dat verpakkingen een belangrijke rol spelen in de strijd tegen voedselverspilling. Dankzij de plastic folie blijven komkommers langer houdbaar. De milieu-impact van voedselverspilling is vele malen groter dan het stukje plastic folie. Veel consumenten onderschatten de waarde van verpakkingen, zeker als het gaat om duurzaamheid.
Bewustwording
Driekwart van de consumenten vindt het belangrijk dat bedrijven een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij, het milieu en het welzijn van mensen. Dit blijkt uit het Dossier Duurzaam 2018[1]. Verpakkingen zijn het middel bij uitstek om duurzame merkwaarden te communiceren. Transparantie over herkomst en samenstelling van het product is tegenwoordig must. Je kunt daarnaast ook informatie geven over de specifieke rol van de verpakking zelf. Zou de consument de verpakte komkommer boycotten, als hij wist dat de komkommer hierdoor langer vers blijft? Vertel via de verpakking waarom je als bedrijf bepaalde keuzes maakt aangaande je verpakkingsbeleid. Zo help je ook de consument bij het maken van de juiste (duurzame) keuze.
Circulair consumentengedrag
Vermeld op de verpakking ook wat er na gebruik met de verpakking moet gebeuren. Op deze manier kun je circulair consumentengedrag stimuleren via de verpakking. Mag deze bij het oud papier, in de groenbak of bij het plastic afval? Deze informatie ontbreekt nog te vaak of is erg summier vermeld. Hier valt nog veel winst te behalen. Ook gelet op het verpakkingsdesign zelf, want nog te vaak bestaan verpakkingen uit meer dan één materiaalsoort, wat een correcte afvalscheiding bemoeilijkt of zelfs onmogelijk maakt.
Ken jij voorbeelden van verpakkingen die op de één of andere manier duurzaam consumentengedrag stimuleren?
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Bron:
[1] https://b-open.nl/wp-content/uploads/2018/10/Persbericht-Dossier-Duurzaam-2018_9-oktober-2018.pdf
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- communiceren
- Huib Burggraaf
- onmogelijk
- vers
- design
- duurzaam
- komkommer
- verpakkingen
- Dossier Duurzaam 2018
- marketing
- bedrijf
- consumentengedrag
- verpakking
- VerpakkingXpert
- gebruik
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Intertoys overgenomen door ToyChamp
- Nieuw foodmerk Jumbo's in Nederland en België van start
- Jelle Mul (Patagonia): Marketing is uiteindelijk toch het...
- Column Lego: steen voor steen een succesvolle innovator
- Huidverzorgingsmerk The Ordinary start anti-Black...
- Nieuw onderzoek toont groeiende populariteit van afhaalpunten...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Nieuwe stek Just Eat Takeaway en... 07-11-2024
- Nieuw winkelconcept Bever wil retail... 07-11-2024
- Amal Kamar van Greetz: 'Marketing... 07-11-2024
- Kerst 2024: Intratuin is er zoals... 06-11-2024
- Bijenkorf en Adyen innoveren met... 06-11-2024
- David Beckham merkambassadeur... 06-11-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing