[column] Waar moet een goede verpakking aan voldoen?
- Food-en-retail
- 6 aug 2019 @ 08:00
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - Duurzaam designPackaging design
- 6 aug 2019 @ 08:00
- Huib Burggraaf
Het antwoord op deze vraag is niet eenduidig, want een goede verpakking is sterk product- en contextafhankelijk. Er bestaat geen blauwdruk voor de beste verpakking, maar er zijn wel ‘regels’ die voor elke verpakking gelden.
Op basis van de verpakking vormt de consument een oordeel over jouw product. De verpakking kan je product of merk maken of kraken. Het is daarom belangrijk dat een verpakking in ieder geval aan de volgende ‘eisen’ voldoet:
1. Duidelijk
De consument vormt in een split-second een oordeel over jouw product. Als de verpakking niet duidelijk is, dan loopt hij door. Een goed verpakkingsdesign beantwoordt in ieder geval de volgende twee vragen:
- Waarvoor dient het product?
- Van welk merk is het product?
2. Onderscheidend en authentiek
In het schap ‘vechten’ talloze producten om de aandacht van de consument. Het is daarom zaak dat je opvalt. Opvallen is uiteraard erg smaakgebonden, maar succes is verzekerd als je kiest voor een afwijkend verpakkingsdesign. Breek bijvoorbeeld met categoriecodes (zonder tekort te doen aan regel 1) of kies voor een afwijkende vorm of materiaalsoort. Dat valt op!
Je kunt jezelf ook onderscheiden door de authentieke eigenschappen van je merk te benadrukken via de verpakking. Hoe maak je als merk het verschil? Maak dit kenbaar via de verpakking. Direct door middel van tekst of indirect door middel van kleuren en materialen die passen bij jouw merkidentiteit. Zo was ik laatst op zoek naar Vietnamese mini-loempia’s. Het vriesvak lag vol, maar mijn oog viel meteen op de zwarte verpakking met daarop als enige (!) plaatjes van de Vietnamese rijstvelden. Dit gaf mij het idee van een echt authentiek Vietnamees product. Meenemen dus. Nu ik deze blog schrijf kom ik er trouwens achter dat de snacks gewoon in Nederland geproduceerd worden. Ik ben er ingetuind, maar dit bewijst des te meer de invloed van verpakkingsdesign op ons koopgedrag.
3. Eerlijk en verantwoord
Consumenten worden steeds kritischer als het gaat om de impact van hun shopgedrag op mens, dier en milieu. Het gebruik van onnodig (veel) verpakkingsmateriaal is tegenwoordig een dooddoener voor je merk. Ditzelfde geldt voor plastic, maar er zijn natuurlijk situaties waarin een plastic verpakking noodzakelijk is. In dit geval is het extra belangrijk dat je duidelijk maakt waarom je voor deze verpakking hebt gekozen. De verpakking is daarnaast een uitstekend middel om de duurzame ambities van je merk te communiceren.
Er zijn natuurlijk situaties waarin een plastic verpakking noodzakelijk is; maak dan duidelijk waarom je voor deze verpakking hebt gekozen
4. Praktisch en gebruiksvriendelijk
Het is bewezen dat een gebruiksvriendelijk verpakkingsdesign leidt tot meer klanten en meer klantloyaliteit. Zo zag Heinz de omzet stijgen na de introductie van de nieuwe sausfles waarbij de deksel aan de onderzijde zit. De soepele en handige knijpfles maakt het doseren een stuk gemakkelijker.
5. Uitbreidbaarheid
Houd in de ontwerpfase rekening met de schaalbaarheid van de verpakking, zodat je als merk eenvoudig kunt uitbreiden. Bijvoorbeeld wanneer je een nieuwe smaak wilt introduceren. Ga uit van een structureel basisontwerp waarin je eenvoudig wijzigingen kunt aanbrengen, zoals het toevoegen van een andere afbeelding en productinformatie.
In hoeverre voldoet jouw verpakking aan bovenstaande regels?
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- 187 AH to gos vieren verjaardag15-11-2024
- Kerst 2024: De zusjes van John Lewis15-11-2024
- Dr. Oetker bakt voor Stichting... 15-11-2024
- CMO in het diepe: Bram van IJsel... 14-11-2024
- Blokker failliet verklaard door... 13-11-2024
- Lidl lanceert een met Coca-Cola... 13-11-2024