De propaganda-marketing van 'Minder Marokkanen'

  • Media
  • 2 jan 2015 @ 00:07
  • Link
  • Abdelaziz Aouragh
    Abdelaziz Aouragh

    Islamic Branding expert
    PURESAFY
  • MerkenMediastrategieMarketingPolitiekDoelgroepen

Onlangs is bekend geworden dat het Openbaar Ministerie tot vervolging over gaat naar aanleiding van de inmiddels welbekende uitspraken die hebben geleid tot een stortvloed aan aangiften en een verontwaardigd Nederland. Alleen mag duidelijk zijn dat het een geheel strategisch verhaal is. Nu ben ik zelf van Marokkaanse komaf, heb kinderen, een gezin en kom zelf uit een Marokkaans gezin. Dus ik ben onder andere een van de zoveel Marokkanen die direct is aangesproken door deze beschamende vertoning. Als branding-specialist bekijk ik het verhaal echter vanuit een heel ander perspectief.

Ik persoonlijk en velen met mij vinden de uitspraken over moslims en de Islam vele malen erger dan toen het over minder Marokkanen ging. Het hebben over een 'kopvoddentaks' of de welbekende sticker van de Saoedische vlag en deze nota bene willens en wetens opsturen naar de Saudische ambassade. En recent nog het pleiten voor een werkverbod voor moslims op de luchthavens van Nederland. Het zijn enkele voorbeelden van deze werkwijze. We hebben het over een groep van ongeveer 1,8 miljard mensen wereldwijd.

Het lijkt er op of er telkens gezocht wordt naar een gevoelige snaar en op een gegeven moment was het duidelijk dat het best zou werken om het over Marokkanen te hebben, met als doel nog meer bekendheid. Meer naamsbekendheid, meer sympathisanten, meer zetels. In marketingtermen: proberen meer leads te genereren. Inmiddels is deze partij de grootste in de peilingen.

Een rondvraag bij topmarketeers en mensen die in het zelfde circuit bewegen en die de partij persoonlijk goed kennen, maakt duidelijk hoe belangrijk marketing voor deze partij is. Het bevestigt mijn mening daarover. Namelijk, de succesvolle strategie die zij daarbij volgen is die van de provocatie. Botte provocatie. En hoe scherper de tegenreacties, hoe beter (6000+ aangiften). Het maakt hem tot een martelaar. En die zijn onaantastbaar.

Ik weet nog dat ik een redacteur van EénVandaag enkele dagen na de vermeende uitspraken vroeg om te kijken of ik geinteresseerd was om onderzoek te doen naar waarom je juist geen aangifte moet doen, helaas ging het vooral over wél aangifte doen. En tot mijn verbazing zie ik afgelopen dinsdag Peter R. de Vries precies dat gene zeggen op EénVandaag waar ik het met redacteur over had. Deze partij weet dat elke provocatie uiteindelijk in hun voordeel werkt.

Terwijl er allerlei organisaties die de Marokkaanse gemeenschap vertegenwoordigen in hun handen knijpen, zal deze partij zich verheugen. Weer een podium! En bij een veroordeling? Het martelaarschap! Het gigantisch podium dat hij hiermee realiseert, en dit allemaal zonder enig budget! Hij weet free publicity te laten converteren. En die conversie hierin is stemmen ophalen. Ongeacht of het komt tot een veroordeling of niet, hij komt in beide gevallen als grote winnaar uit de bus.

Het interessante is wat als er nu massaal aangiften worden ingetrokken, wat voor effect heeft het dan? Er wordt gezegd: je lijdt gezichtsverlies, dat is het mogelijke nadeel, maar is dan niet het grote voordeel dat je daarmee de angel uit hun gehele strategie trekt en zij daardoor mogelijk leads mislopen? Sterker nog: of het nu wel of niet tot het gewenste resultaat komt voor de tegenstanders van deze partij, wordt de zwakte van hun marketing daarmee niet blootgesteld van deze partij en verschuif je het podium daardoor niet naar de tegenstanders van deze partij om daarmee effectieve campagnes mee te starten?

Kortom, zijn de tegenstanders niet diegenen die deze partij van brandstof voorzien? Bewust of onbewust. Valt er niet iets te leren? Kunnen wij als marketeers iets benutten van hoe je een doelgroep tot een anti-doelgroep maakt. En wanneer pas je dit toe en waarom? Een andere versie van crowd-control? Deze partij is namelijk meer afhankelijk van haar tegenstanders dan van haar medestanders.

P.S.: Ik heb hier expliciet voor gekozen om de partij en persoon niet te benoemen. Ik heb zelf weinig of geen affiniteit met de politiek. Dat ik daardoor minder bereik realiseer, is een persoonlijke keuze. 

Abdelaziz Aouragh

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken