JONGERENICONEN 2024: Van Zero naar Hero

JONGERENICONEN 2024: Van Zero naar Hero
  • Algemeen
  • 7 dec 2023 @ 16:00
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • OnderzoekTrendsStrategieDigitaal

Wat beweegt Digitieners en jong volwassenen in 2024? MarketingTribune presenteert negen verse ‘iconen’ en blikt deze 28ste editie weer vooruit: de snoepwinkel voor iedere trendvorser, marketeer, beleidsmaker, kenniswerker en creatieve merkenbouwer. Verzamel hier je nieuwe insights per thema en anticipeer op extra PK’s, de VUCA wereld, het Dua Lipa-effect en op wat online gebeurt. ‘Gen Z verlangt naar verlichting... en wil rust.’

Verdiep je op basis van 93 onderzoeken, 38 artikelen, feedback van 34 goeroes en natuurlijk ons eigen Fingerspitzengefühl in de Jongereniconen van 2024! Ze zijn handig verdeeld over negen thema’s om snel nieuwe insights te vinden. Ons onderzoek richt zich op jongeren en jongvolwassenen van 15 tot circa 30 jaar. Binnen Jongereniconen onderscheiden we vijf verschillende generaties:

  • Gen Alfa (geboren tussen 2008-2024)
  • Gen Z (1996-2008)
  • Millennials (1982-1996)
  • Gen X (1962-1982)
  • (Baby) Boomers (1947-1962)

ICOON 1 > TERUGBLIK 2023: 'Gen Z duikt op'

* fotocredit: Kunna Haan, Malediven augustus 2022, foto door Riemkje Poortinga

Onze voorspelling dat TikTok voor Gen Z en Gen Alfa in 2023 steeds meer een zoekmachine zou worden, kwam uit. We hadden het voortgaand en ongekend staatsvandalisme in Oekraïne niet verwacht, noch de start van de oorlog tussen Israël en Hamas in Gaza of dat het kabinet viel. Wel voorzagen we dat jongvolwassenen in Nederland last kregen van hyperinflatie, van exploderende energieprijzen en wooncrises. Ze mochten stemmen tijdens vervroegde verkiezingen. Het tekent de ‘kloof’: afgelopen jaar kreeg Nederland er vier miljardairs bij, 51 landgenoten bezitten nu meer dan duizend miljoen euro.

Net als de film Oppenheimer brak Barbie in 2023 alle records, lanceerde maker Mattel een eerste pop met het Downsyndroom en zullen we de effecten van dit roze totaalconcept terugzien op diverse awardshows in 2024.

Ook onze voorspelling over de impact van ChatGPT en Midjourney was raak. Gelukkig hebben niet alle zielloze creaties in tekst en beeld ons intussen vervangen, sommig standaardwerk blijkt met AI wel sneller te doen. Volgens OpenAI maken momenteel wekelijks 100 miljoen mensen gebruik van ChatGPT. Synergie tussen AI en emotionele merkbeleving wordt onder CMO’s de overheersende trend in 2024, voorspelt de CMO Barometer van Serviceplan Group (n=767 CMO’s).

Verder was 2023 het jaar van de excuses, komma’s en stelde Fast Company vast: Gen Z isn’t quiet quitting. Het geniale Eise Eisinga Planetarium werd in 2023 eindelijk gebombardeerd tot Unesco Wereld Erfgoed; een inspiratiebron voor jong en oud.
Spotify kwam recent met Wrapped, het jaaroverzicht van de meest beluisterde artiesten, nummers en podcasts. Daarbij is één overduidelijke winnares: Taylor Swift, zoals onze trendwatcher Klaus van den Berg correct voorspelde.
TikTok kreeg (en krijgt) via #Booktok de jongste generaties toch aan het lezen en brengt dankzij TikTokker Laron Nirk en platenbaas Yoey Bernet (foto hieronder) ook het 60 jaar oude nummer Twee motten van Dorus terug in de hitlijsten.


Een andere gouwe ouwe: op 28 september 2023 blies de Citroën 2CV 75 kaarsjes uit. Welke oudere jongere heeft niet ooit in een Eend meegereden, met wapperende haren door het opgerolde open dak? In onrustige tijden blijken zulke oude liedjes en oude merken een baken van rust.


Online onderzoek door Human8 onder Nederlandse kinderen van 4 tot 14 en hun ouders over cadeaus voor de feestdagen toont aan dat kinderen een grote invloed hebben op gezinsaankopen. 'De ouders van deze Gen Alfa zijn voornamelijk Millennials en die voeden hun kroost op in een collaboratieve ouderschapsstijl’, aldus Human8.
Heleen Folgering, copywriter bij full-service digitalmarketingbureau Endeavour, signaleert in MarketingTribune 18, 2023 en online dat er over Gen Z gesproken wordt alsof er een nieuwe apensoort is ontdekt. ‘Elke nieuwe generatie vindt zichzelf reuze onafhankelijk, tolerant, innovatief en sociaal in vergelijking tot de generatie ervoor. (…) Terwijl het spel feitelijk niet is veranderd en de spelregels evenmin.’

Dan moet je dat spel wel kennen, aangevuld met de insights voor komend jaar…
Een mooie opmaat naar de iconen van 2024!


De AVP (Apple Vision Pro) breekt door in 2024

​ICOON 2> DIGITALE WERELD, TRENDS: ‘AI is een grote digitale Lego-doos’
Video’s met Sludge Content, dat wordt het in 2024 helemaal, voorspelt jongerenbureau YoungWorks. ‘Simpel gezegd zijn dit aan elkaar gemonteerde video’s waarbij een saai filmpje wordt gecombineerd met oddly satisfying content. Iemand is aan het woord en terwijl je luistert kijk je naar een Minecraft-spel of zie je iemand modelleren met klei. Je blijft kijken… En door die visuele overstimulatie blijf je gefocust. TikTok staat er inmiddels vol mee.’

MarketingTribune publiceerde het afgelopen jaar een gastcolumn waarin onze zestienjarige redactiestagiair waarschuwde voor de ‘korte aandachtsspanne’ van zijn generatie. Hoewel, waarschuwen? We hebben er maar gewoon mee om te gaan.

Boris Nihom, merkdenker en ceo bij Dentsu Creative, voorspelt inzake digitale trends: ‘AI is de grootste digitale Lego-doos die de mensheid ooit gezien heeft. Social media maakte al van iedere gebruiker een potentiële publisher in beeld en tekst, maar AI gaat deze beweging exponentieel versnellen. Moest je tot dit jaar nog geschoold zijn in complexe softwarepakketten om zelf virtuele avatars, 3D-werelden en motion graphics te maken, nu zijn er diverse open source tools zoals Runway, LumaAI, Stable Diffusion Video en NeRF waarmee iedereen zelf aan de slag kan. Games spelen? Gen Z gaat zijn eigen games maken. En dat alles dankzij de grootste open source beweging sinds het begin van het internet. Met de komst van GPTs heeft OpenAI zelfs een AI-toepassing ontwikkeld waarmee je... AI toepassingen kunt maken.’

Een grote gamehit in 2024 wordt, na tien jaar ontwikkeling, GTA6. Naast de console zijn de top-3 slimme apparaten die jongeren gebruiken een mediaspeler (zoals Chromecast of Apple tv, 41%), een geluidsinstallatie (zoals Sonos of JBL, 40%) en een smartwatch (31%), blijkt uit de nieuwste editie van What’s Happening Online – WHO - van bureau Ruigrok Netpanel.

‘Gen Z spendeert veel tijd op social media’, signaleert onderzoeker Stanley Soosaipillaj van Ruigrok, ‘en maakt gemiddeld gebruik van 4,8 verschillende socialmediaplatformen. De belangrijkste zijn WhatsApp (93%), Instagram (79%), Snapchat (73%) en TikTok (59%). Het gebruik van Facebook onder jongeren kent een dalende trend, maar toch nog de helft van de jongeren heeft een account op Facebook dat ze af en toe gebruiken. Het gebruik van TikTok blijft juist stijgen. Gemiddeld besteden jongeren 3,7 uur per dag aan hun social media.’

Ook Lonneke de Boer, Head of Projects bij Crocodile Agency, ziet veel groei op TikTok: ‘We verwachten in 2024 nog meer content creators en users op het platform onder Gen Z. Content van échte mensen wordt steeds populairder. Zo gebruikt modehuis Zara sinds kort User Generated Content Creators: mensen die in hun veilige thuisomgeving goedkoop content maken met de producten. Gen Z prikt namelijk door gelikte reclames heen en wil het gevoel hebben dat zij native content ontvangen.’


Nieuwe emojies

Daarnaast verwacht Crocodile meer digitale animatie, ofwel CGI in reclamecampagnes, en ook meer ‘fakevertising’ om op te vallen bij Gen Z op TikTok. Tegelijkertijd waarschuwen opinieleiders, waaronder Paul Stamsnijder van adviesbureau Reputatiegroep, voor de cancelcultuur, die, onder druk van social media, tot allerlei onzincontent leidt, zoals herschreven sprookjes, literatuur en allerlei andere teksten. ‘Zo proberen we de normen van nu op de werkelijkheid van toen te leggen. Daarmee houden we onszelf voor de gek.’
Met de aankondiging van de innovatieve Apple Vision Pro, een combinatie van een bril en een headset, verwachten onderzoekers van ABN Amro nu dat in 2024 de eerste echte stap wordt gezet richting de grootschalige adoptie van draagbare technologieën.

ICOON3 > ETEN & GEZONDHEID: ‘Prikkelloos dineren’

De Crompouce-oorlog is al beslist, maar luidt wel de opkomst van ‘blended’ kleine hapjes in.
Popi-cocktail Esma krijgt een opvolger in de vorm van mousserende natuurwijn, genaamd Pet Nat. Internist en publicist Marcel Levi kritiseert intussen de zegeningen van biologisch voedsel en wijn (kan ongezond zijn voor mens en planeet). Hertog Jan ontving recent de Gouden Effie vanwege het aantoonbaar bereiken van de positie als 'het #1 biermerk van Nederland’. Jongvolwassenen drinken naast bier vaker hard seltzers als Pure Piraña en GiG evenals de trendy afgekorte PK (Apfelkorn en Spa Rood) en de ‘Straaljager’ (jenever en bitter lemon), volgens Delftstudentenstad.nl.
Plantbased food krijgt in 2024 meer last van inflatie en hoge productiekosten: te duur. YouTubers Josh en Archie vliegen naar Polen voor goedkopere boodschappen; zelfs inclusief vliegticket vanuit Engeland was dit goedkoper dan thuiswinkelen (bron: Jeugdjournaal, november 2023). De supermarkt als maaltijdoplosser heeft in Nederland intussen een boost gekregen met de introductie van de verspakketten. Bij Lidl worden alle pakketten vegetarisch, voorziet Distrifood (3/12/‘23).


Pien Wekking, opkomende foodinfluencer (24, foto) lanceert haar nieuwe kookboek: Pien laat haar eten zien. Blue Zones en bijbehorend dieet wint aan populariteit. Anneke Ammerlaan, gerenommeerd forecaster bij Ammerlaan Vision on Food voorspelt de volgende zes foodtrends voor 2024:

  • Climate hero’s
    Gaan vol voor het klimaat. Deze helden, zoals ze zichzelf graag zien, koken lokaal, volgens seizoen en met zo min mogelijk afval. Klimaatkookboeken zijn hun nieuwe bijbels. Wil je hier meer van weten? Silo, het letterlijk no waste restaurant in Londen, heeft een mooi manifest uitgebracht. Cooking for Pleasure, People & Planet van Tom Hunt is ook een echte aanrader.
  • Hands on
    Tijd van praten en denken in oplossingsmodellen is voorbij, De jonge generatie klimaathelden wil echt doen. De praktijk is hun leerschool en zij staan open voor elke toevalstreffer. Serendipity, een oplossing vinden die je niet verwacht, en learning by doing zijn hun nieuwe motto’s.
  • Vlees weer op je bordje
    ...maar dan wel een heel klein beetje en van dieren die een mooi en lang leven hebben gehad. Volgens klimaathelden hebben dieren een unieke functie in regeneratieve (zichzelf herstellende) landbouw en zorgen ze voor biodiversiteit. Omgekeerd heeft vlees voor hen unieke nutriënten die je voor een gezond lijf nodig hebt.
  • Functional drinks
    Behoefte aan energie, alertheid, herstel of gezonde darmen brengen ze snel weer op peil met een functioneel drankje met natuurlijke nutriënten verkregen via (wilde) fermentatie voor de gezondheidsfreak en softdrinks met toegevoegde pep- en andere stoffen voor de rest. Het functional drinks-schap staat te springen om uitbreiding!
  • ‘Onthypen’
    TikTok-foodhypes? Doen ze niet meer aan mee! Het is ook zo vermoeiend. Je bent unieker als je de Crompouce niet hebt geproefd, dan wanneer je dat wel hebt gedaan.
  • En de onmiskenbare tegentrend: Climate zero’s
    Deze jonge klimaatontkenners zijn de personificatie van de polarisatie in onze maatschappij. Het is hun identiteit om ultra-carnivoor en liefhebber van fastfood te zijn. Ze kiezen bij voorkeur voor gemak en volgen graag foodhypes. Hoe ongezonder, hoe leuker.


     
  • Check hier de Crompouce-tussenstand.
  • Ontdek hier de nieuwe foodtrends in de Kerst Allerhande: Cirkel is verbindende vorm


ICOON 4 > PSYCHE, BETEKENIS, SEKS & DRUGS: ‘Lekker een Esma met paddodruppel’

69% van Gen Z vindt dat merken zich bij hun communicatie moeten bekommeren om geestelijke gezondheid, blijkt uit onderzoek vanuit Sortlist, meldt Sarah Madimba van dit bedrijf. De geestelijke stress wordt tegelijkertijd ook onderdrukt, schrijft het FD in Snuivende havermelkelite is niet vies een pilletje of lijntje.
Op de Instagram-pagina van deze groep zelf, Havermelk-elite (@havermelkelite, 158K+ volgers), klinkt een ander geluid. ‘Laatst, na een etentje, toen we een spelletje gingen doen kreeg iedereen een Esma en een paddodruppel.’ Het gebruik van paddodruppels is een van de opvallendste Randstedelijke trends van dit moment onder twintigers en dertigers. Lees hier over een andere grote trend gesignaleerd door Jonas Kooyman van Havermelkelite.
Vapen holt intussen achteruit in populariteit, na verontrustend onderzoek van het Trimbos-instituut dat de meeste jongeren die vapen, óók tabak gaan roken. Daarnaast komen er steeds meer beperkende overheidsmaatregelen. Of je er harder van gaat op de fatbike is nog onbekend.

Too often adults project their own subjective viewpoints as to what’s best for youth: we don’t listen enough and we don’t bring them into the process of creation as often as we should be’, stelt het Center for Scholars & Storytellers op basis van het UCLA Romance or nomance-onderzoek. Gen Z wil minder seks op de schermen zien en zou juist meer willen weten over platonische connecties, vist The Guardian uit het UCLA-onderzoek. In dit verband wordt het dragen van de nieuwe Nipplebra (foto) met ingemonteerde tepels ernstig afgeraden.

De soms overgevoelige opstelling van de Havermelkelite valt niet bij iedereen goed, zo blogt jongerenwerker Marco Mout van Walhallab: ‘Mijn vader had zes bijbanen om zijn bedrijf op te bouwen wat er mede voor zorgt dat in hippe woke cafés regenboogbarista's vegakoffie kunnen schenken aan schuimbekkende Whiteprivilegekrijsende inclusivinisten met op zonne-energie opgeschuimde soja-latte zonder dat ze in het hoge water als gevolg van overstromingen hun bar uitdrijven.’ Hij adviseert twijfelaars bij hem te komen solliciteren, in zijn werk- en leerplaatsen voor jeugdige vaklieden. Waar je bijvoorbeeld een caviahok kan leren timmeren.

In beweging komen is in elk geval een aanrader, want ‘zitten’ dat moeten we in 2024, net als roken en heroïnegebruik, gaan behandelen als een gevaarlijke verslaving, waarschuwt verslavingsarts Robert van de Graaf. En hoe comfortabeler je zit, hoe slechter, zegt hij. We kunnen qua sportiviteit wel een voorbeeld nemen aan schaatster Jutta Leerdam, die in 2024 met YouTuber Jake Paul trouwt.

Gen Z en Gen Alfa snakken in deze tumultueuze tijden hoe dan ook naar meer geestelijk welzijn, vernemen we uit meerdere bronnen. ‘Probeer zo te leven dat je ook nog de zin van het bestaan inziet als de wifi uitvalt’, tipt de Volkskrant. Volgens tijdschrift Jan groeit de behoefte aan rust en ontstaat heimwee naar het grote niksen. Ook Mèlanie Bosveld, founder marketingplatform Pact en Kult&Ace (gespecialiseerd in jongeren- en culture-marketing), voorspelt deze trend: ‘Wellness gaat in 2024 een belangrijkere rol spelen, ik denk vanwege het spanningsveld tussen collectief en individu. Selfcare is al booming, maar gaat een professionaliseringslag krijgen voor deze doelgroep.’




ICOON 5 > POLITIEK: ‘Staakt het vuren’

Er vindt polarisatie plaats in Nederland, bevestigt Lonneke de Boer, van Gen Z-bureau Crocodile: ‘Gen Z heeft een sterke mening, maar desondanks voelen zij zich niet verbonden met de politiek. Dit jaar zijn er weer minder jongeren naar de stembus gegaan en ik verwacht voor 2024 dat een deel van Gen Z zich nog meer distantieert van Nederland en de beslissingen die gemaakt worden. Want de kansen zijn overal en als je deze niet in je geboorteland vindt, dan kun je als Nederlander dit altijd ergens anders vinden. Gen Z’ers die wel achter de keuzes staan die gemaakt worden in Nederland, delen dit ook vol trots op hun profiel, waardoor er een nog grotere tweedeling zal plaatsvinden in Nederland onder jongeren.’

Geschiedenis verdwijnt intussen uit de Centrale Eindtoets van de basisschool. Je hoeft alleen nog maar te slagen op taalverzorging, rekenen en lezen, meldt Het Parool (16/9/’23). In hun Atlas van afgehaakt Nederland constateren historicus René Cuperus en electoraal geograaf Josse de Voogd dat Nederland onder Mark Rutte is bestuurd door overwegend ‘hoogopgeleide grootstedelijken’, die het met elkaar eens zijn over thema’s als klimaat, immigratie, EU, globalisme en woke. Cuperus: ‘Kijk hoe dwingend zij het klimaat op de agenda hebben gezet, maar de begrenzing van immigratie had geen urgentie.’ Gevolg: politieke afhakers (De Telegraaf, 23/11/‘23). Unicef slaat alarm over de 1.844 alleenstaande minderjarige asielzoekers die door hun ouders vooruit gestuurd zijn naar Nederland, met als doel gezinshereniging.

‘Instituties durven steeds vaker weerwoord te geven op extreem identiteitsdenken’, zet Herman Vuijsje daar in HP/De Tijd tegenover (november 2023), dat op de cover profetisch ‘Het einde van de wokegolf’ voorspelt. Bij de President van Harvard University is dit kwartje nog blijkbaar niet gevallen, blijkt tijdens deze recente hoorzitting in de V.S. (update: intussen wel, red.).

Ömer Tuzkapan is strateeg bij bureau Natwerk, studeerde Politieke Wetenschappen aan de UvA en werd afgelopen zomer gespot als nieuwe generatie reclamemaker in ‘MarketingTribune’s Next Mad Men M/V/X’. Hij zegt: ‘Wat de jongste verkiezingsuitslag pijnlijk duidelijk maakt, is dat er naar een hele grote groep mensen niet is omgekeken. (…) Als we kinderen en volwassenen die buiten de Randstad wonen, meenemen in de ontwikkelingen die wij naar buiten brengen, dan kunnen we beter verbinden. Laten we naar hen luisteren.’


Over naar het buitenland. Vladimir Poetin meldde in augustus 2023 het nodig te vinden om na te denken over hoe ‘de tragedie van de oorlog in Oekraïne kan worden gestopt’, tijdens de G20-bijeenkomst. Zou het? Intussen rammelt Donald Trump in 2024 aan de poort van het Witte Huis en wordt Mark Rutte Navo-baas. Navo-bondgenoot Erdogan juicht voor Hamas en bombardeert de Koerden. ‘Free Gaza from Hamas’, klinkt tegelijkertijd uit de mond van Ziggy Marley - de zoon van Bob - in MarketingTribune 18, 2023. ‘De Hamas-leiders hebben niets anders gedaan dan hun aanval van 7 oktober op Israël te prijzen’, tekent The New York Times nuchter op. Intussen klinkt de Hamas-strijdkreet ‘From the rivers’ uit Nederlandse kelen tijdens protestmarsen. ‘Het leed van de mensen dáár wordt misbruikt om hier openstaande rekeningen te vereffenen’, constateert schrijver Roxane van Iperen. Op NOS Stories, het Instagram-kanaal voor de jeugd, heeft weekblad NIW in twee weken tijd 23 berichten geteld over de oorlog, waarvan er slechts één ging over families van de gijzelaars. ‘Vrijwel alle andere berichten gingen over Palestijns leed en gevoelens van Nederlandse moslims’ (bron: NIW, 2/12/’23). Opmerkelijk.

Reputatiedeskundige Paul Stamsnijder verwijst pal na de verkiezingsuitslag op Facebook naar zijn favoriete gedicht van Henriëtte Roland Holst: ‘De zachte krachten zullen zeker winnen in ’t eind, dit is een pleidooi voor lankmoedigheid, nuance, het midden, vergeving, mildheid, voor leven en laten leven. Naar volmaakte liefde stijgt alles mee.’
Laten we het hopen.


ICOON 6 > MODE & WINKELEN: ‘Nichefluencers binnen Gen Z worden interessanter’

‘Ik laat me shine niet doffen’, staat op het november-issue van tijdschrift MUG. Het is ontleend aan het boek Hiphop, vriendschap en bravoure: opgroeien in de Bijlmer, door oud-NRC journalist Hester Carvalho, en straattaal die over mode, attitude en hiphop als succesvolle ‘uitweg’ gaat. ‘Be an Audrey in a world full of Kardashians’ is een andere meme die rondgaat onder hipsters.

Mèlanie Bosveld, van Gen Z-bureau Kult&Ace, gevraagd naar trends voor 2024, zegt: ‘Y2K blijft cool, maar reken ook op de opkomst van grunge 3.0 - dus scheuren, cut-outs en veel zwart-wit. Daarnaast voorzie ik in 2024 meer effen positieve kleuren, zoals oranje.’

Modetrend Y2K staat overigens voor de stijl die knipoogt naar de ‘noughties’, in de woorden van FashionUnited.nl: ‘Van crop tops aan het eind van de jaren negentig tot heupbroeken aan het begin van de jaren 2000: de kledingstukken die twee decennia geleden werden gedragen, maken een comeback nu de jongere generaties hun jeugdsentiment omarmen.’

Marktvorser en trendexpert Klaus van den Berg voorziet muzikale invloeden, realiteit en rode statements in de mode. ‘De mode- en winkeltrends onder Gen Z worden steeds meer beïnvloed door hun dagelijkse muziekervaringen, zowel auditief als visueel. Marketeers in de mode- en retailsector zouden meer aandacht kunnen besteden aan de impact van muziektrends en de populariteit van artiesten binnen hun specifieke Gen Z-doelgroep. Een andere opkomende trend bij Gen Z is de behoefte aan meer authenticiteit en oprechtheid in hun online ervaringen. Opkomende of niche-influencers - ik noem ze nichefluencers - binnen Gen Z, ongeacht hun aantal volgers, worden volgend jaar interessant voor marketeers omdat ze niet geassocieerd worden met betaalde beïnvloeding.’

Wat betreft kleding en mode blijft de Gen Z-stijl volgens Van Den Berg in Nederland in 2024 relatief voorspelbaar. ‘Nieuwe mini-trends onder Gen Z zullen zich richten op stoere klassiekers, zoals robuuste bomberjacks voor jongens en gedurfde ultrakorte bomberjacks voor meisjes. Denk Kortjakje, army-kleding, tassen, accessoires zoals pilotenbrillen en de kleur rood, ook in hun kapsels. De recente videoclip van Dua Lipa Houdini is een commerciële voorspelling van zowel muziek- als kledingtrends.’

Stoerheid zien we terug bij stijlicoon en Ajax-keeper Regina Maria Juliana van Eijk (21, foto), ooit gestart bij FC Woerden. Het rode haar zien we bij het getalenteerde modefenomeen Finja Bernau (20 jaar) uit Kerkrade, die de halve finale van The Voice of Germany bereikte. Alpha Industries zet met de campagne The heritage of innovation de juiste toon evenals de nieuwe tassen van stylist en ontwerper Pythia Chiara.


Pythia Chiara X Mr Riegillio, foto: David de Jong

Uit retailonderzoek van Ruigrok blijkt dat Gen Z wil dat bedrijven hun verantwoordelijkheid nemen en zich inzetten voor duurzaamheid.

En wat gaan we ruiken in 2024? Parfumtrendwatcher Tanja Deurloo ziet Santal 33 en Baccarat Rouge als opkomend, mede door testimonials op TikTok (bron: Het Parool, 2/12/23). ‘Geurtrends zijn mede het gevolg van bewegingen in onze samenleving. Als de wereld om ons heen onveilig voelt of bij een onrustige economie zie je een revival van een geurnoot als vanille, die doet denken aan je jeugd.’


Crocs nu ook met plateauzolen

Stijlicoon en Ajax-talent Regina van Eijk




Museumnacht party huis Bartolotti (foto: Nikkie Schuurman)

ICOON 7 > MUZIEK, FEESTJES EN FESTIVALS: ‘De kunst van het escapisme’

Festival Burning Man 2023 eindigde als ‘dust to mud’, hoe het Nova Festival op 7 oktober 2023 afliep -als XL Bataclan- weten we allemaal. In Nederland was het Lowlands-festival ondanks immense prijsverhoging in paar minuten strak uitverkocht. Het viel Lowlands-cateringveteraan Zoë Verloop (@zoeverloop) er op dat 95% van de aanwezige jeugd hetzelfde gekleed ging. Dames schaars in hotpants en croptop, heren in overhemd met korte broek.
Kijkend naar mode- en muziektrends, voorziet Klaus van den Berg ‘de kunst van het escapisme’. De commerciële inspiratiebron voor marketeers werkzaam in muziek, feesten en festivals voor 2024 is volgens Van Den Berg de Brits-Albanese zangeres en actrice Dua Lipa (geboren in 1995), met haar nieuwe hit 'Houdini'. ‘Dit nummer omvat nu-disco, pop, elektronica en post-disco. Critici en consumenten prijzen de aanstekelijke melodie, het vintage vinyl geluid, haar zelfverzekerde boodschap en de nieuwe fase van Lipa. Sommigen vergelijken het nummer met het werk van de roodharige en mysterieuze Britse zangeres Kate Bush, die dankzij TikTok opnieuw wereldwijde bekendheid kreeg en in 1982 ook een nummer met dezelfde naam uitbracht. In de videoclip wordt Lipa gepresenteerd als een moderne Houdini (1874-1926), een magische Hongaars-Amerikaanse goochelaar, boeienkoning en ontsnappingskunstenaar die zichzelf bevrijdde uit verschillende situaties, waaronder dwangbuizen, watertanks en brandende kisten. De kunst van haar escapisme sluit naadloos aan bij de wens van Gen Z om online te ontsnappen aan de realiteit: van Zero naar Hero.’
Trends in feestjes-land zagen we in Huis Bartolotti, dat tijdens de Museumnacht Amsterdam in de historische balzaal La Bergère een ‘party like it’s 1755’ presenteerde, in kleding uit die tijd. In de keuken stonden Esma’s van Kever Genever klaar. ‘Het doel van deze avond was vooral om beheerder Hendrick de Keyser te laten zien aan een nieuw publiek, volgens ons is dat gelukt', reageert de organisatie die 1100 bezoekers trok.
We zien daarnaast de verdere opkomst van ‘micro clubbing’: kleinere feestjes die soms al vanaf zes uur ’s morgens beginnen. Vervolgens kun je om half tien prettig opgewarmd naar je werk of iets anders door.

Het legendarische Disco Dolly in de voormalige Dansen bij Jansen sluit einde jaar...

Trendwatcher Mèlanie Bosveld voorziet dat de muziekgenres Amapiano en Afrobeats in 2024 mainstream worden.
Lonneke de Boer verwacht in 2024 een enorme piek voor weekendfestivals, waarop je even de realiteit kan vergeten. ‘Bij Crocodile Agency  ontvangen we al vaker uitnodigingen voor feesten georganiseerd voor Gen Z waar geen gebruik gemaakt mag worden van telefooncamera's. Op deze manier ontstaat een wereld waarin Gen Z zich veilig genoeg voelt om zorgeloos te genieten. Selectiever en intensiever.’



​Voor merken wordt muziek een belangrijke pijler om de jongere doelgroep aan te spreken, tipt De Boer. Een veteraan als Kate Bush komt met ‘Running up that hill’ door TikTok en de populaire Netflix-serie Stranger Things opnieuw in de hitlijsten terecht. ‘Of kijk naar Tate McRae, die mede door de virale Tube Girl-video nu in een razend tempo haar internationale tournee uitverkoopt. Wij verwachten dat steeds meer merken zulke co-creatie willen opzoeken.’

  • Het wachten op Madonna onlangs in Amsterdam viel niet overal in goede aarde
    (bron: X)
  • Bovenstaande staande videoclip Houdini van Dua Lipa weerspiegelt de tijdgeest.
  • Evenals de Tube Girl TikTok trend die daarop volgt... kijk maar:



ESG - Illustratie met dank aan ABN Amro

Klimaatacties, beeld: XR

ICOON 8 > NIEUWE ENERGIE & KLIMAAT: ‘Tijd voor ontspanning’

Gen Z wil helemaal geen nieuwe energie, maar wil rust, stelt Boris Nihom, merkdenker en CEO bij Dentsu Creative. ‘De jaren van keuzestress, werkstress, geldstress, imagostress eisen hun tol. De wereld willen verbeteren is zwaar, vooral als er te weinig naar je geluisterd wordt. Daarom is het nu geen tijd voor actie, maar voor ontspanning: van self love tot comfort food, van yoga retreat to hedonistisch festival, van quiet quitting tot nieuwe hobby’s. Bedrijven en merken spelen hierop in door plezier, ontspanning en spel weer groot te maken. Lego vindt gretig aftrek onder oudere jongeren, sex toys zijn mainstream, smash burgers waren de foodhit van 2023 en beddengoed wordt het nieuwste luxury item’, voorspelt Nihom.

Ook verzuipen we voorlopig niet in Nederland, zo voorspelt Joppe Gloerich, coördinator van de redactie Kennis & Cultuur in EW (10/11/’23) geruststellend. ‘Het land, zo is de heldere boodschap, is voorlopig veilig tegen zeespiegelstijging. Zelfs een stijging van drie meter, die in het meest pessimistische scenario net na het jaar 2100 wordt bereikt, stelt Nederland niet voor technisch onoplosbare problemen.’
Hoe zou een economie eruit kunnen zien die goed is voor zowel de planeet als de mens? Hoe werkt brede welvaart in de praktijk? Het voorstel getiteld Hollands Meesterschap 2070; een Levenslang Leerlandschap werd tot winnaar van de wedstrijd Kennisregio aan Zee 2070 uitgeroepen. ‘In ons scenario is het de Homo Romanticus die zal gaan bepalen hoe wij in de nabije toekomst cultureel en sociaaleconomisch invulling geven aan het leven. En hoe we zullen omgaan met de kansen en uitdagingen die de Digitale Revolutie en de natuurinclusieve economie met zich meebrengen’, aldus de winnaars. Wie meer wil weten over hun scenario ‘van Economicus naar Romanticus’ kan hun pdf opvragen bij kennisregio@karresenbrands.nl.

Jan Rotmans, professor in Transities en Duurzaamheid aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, zegt in het AD (26/11/23) dat op het terrein van klimaat de doelen binnen bereik zijn. ‘Alleen: mensen in het land merken er gewoon te weinig van. Als op zee een windpark gebouwd wordt, verandert dat in het dagelijks leven van de Nederlander niet zo veel. Maar als er een installateur door de straat rijdt om huizen te isoleren en zonnepanelen te leggen, dán zien ze dat er oplossingen geboden worden.’ Dat zou volgens hem ook helpen tegen polarisatie.
Mèlanie Bosveld, founder Pact en Kult&Ace, voorziet dat Gen Z meer invloed krijgt op merken, waardoor ESG-doelen worden geaccelereerd, zoals op het vlak van milieuzorg. ‘Gen Z zoekt nog meer dan anders geborgenheid, gelijkgestemden en veiligheid, vanwege de VUCA-wereld [Volatiel, Onzeker, Complex en Ambigu, red.]’, zegt zij. VUCA-verlagend is een lichtpunt uit Felix Merites: Ralf Mackenbach, die in 2009 het Junior Eurovisiesongfestival won en op 29 november 2023 zijn proefschrift cum laude bij de faculteit Applied Physics & Science Education van de TU Eindhoven verdedigde, voorspelde daar op 17 november 2023 dat we over 20 jaar geen energieprobleem meer hebben, want dan is er waarschijnlijk kernfusie. Bedankt, jongerenicoon.

beeld: Li An Lim, Unsplash


Illustratie Chris Ware; cover ‘The New Yorker’, november 2023

ICOON 9 > WERK, ZELFREDZAAMHEID & MAATSCHAPPIJ: ‘Kijk met een open blik’

Het verlagen van de pensioengerechtigde leeftijd met een jaar zou jaarlijks 6 miljard euro kosten, zo wordt geraamd. Maar nee, Gen Z wordt geacht minstens tot het 68e jaar door te werken. Op andere posten, zoals immigratie, wordt in 2024 nog wel met miljarden gesmeten (bron: Rijksbegroting). De studieschulden van de ‘pechgeneratie’ worden niet significant verlicht. Ook hun woonperspectief is zoek. ABF, het onderzoeksbureau dat jaarlijks in opdracht van de overheid het woningtekort bepaalt, becijfert dat er in 2024 400.000 huizen te weinig zijn. Gevolg: verlenging van het verblijf in Hotel Mama en/of Papa. Wel gezellig voor die laatsten… maar de zelfredzaamheid van Gen Z niet bepaald schragend.

Al die tekorten en oplopende studieschulden onder jongvolwassenen doen je gedachten teruggaan naar de Griekse filosoof Plato (427 v.Chr. - 347 v.Chr.), die stelde dat rijke mensen niet méér mogen bezitten dan drie, vier keer zoveel als de armste burgers. Zo voorkom je dat de ongelijkheid in de samenleving te groot wordt. ‘Duidelijk is dat Plato in onze 21e eeuw geen influencer is’, concludeert HP/De Tijd (2/12/‘23), verwijzend naar de nieuwe Quote 500 (zie tevens Icoon 1).
Gerben van der Rijt, strateeg Wayne Parker Kent en met Mediahuis uitvoerder Grote Jongerenonderzoek 2023 van j.l. zomer, tipt: ‘Jongeren drijven anno nu in een poel van onzekerheid en dan verlang je naar eerlijkheid, duidelijkheid en authenticiteit. Dit komt in ons onderzoek dan ook in meerdere facetten naar voren (…) Begin als merk dus gewoon met open en eerlijk zijn. Vertel de waarheid en stop met misleidende green-, pink- of whateverwashing. Zo win je het hart van jongeren.’

Bureau Youngworks start in 2024 een nieuwe online cursus Generatie Z op de werkvloer, ontwikkeld voor iedereen die leiding geeft aan jonge medewerkers tot 25 jaar. Lees hier de toelichtende column 'Hoe Generatie Z zichzelf ziet' en waarom je toch beter niet over een 'pechgeneratie' spreekt.
Lonneke de Boer van Crocodile Agency signaleert dat een torenhoge studieschuld de druk op Gen Z opvoert. ‘Terwijl je op TikTok mensen ziet die met dure spullen veel reizen en een perfect leven leiden. Ik verwacht dat dit nog meer impact gaat hebben op jongeren (…) Om jong talent te behouden verwacht ik dat werkgevers hier steeds meer in mee gaan en extra’s gaan aanbieden aan hun personeel.’

Kim Jansen komt met een nieuw boek in april 2024 over 'Het generatie-effect' (uitgeverij Boom). Zij is sociaal psycholoog die 'generaties verbindt'. Jansen: ‘De krapte op de arbeidsmarkt zal in 2024 onverminderd doorgaan en dit betekent dat de banen voor Gen Z voor het oprapen liggen. Zij verlangen flexibiliteit, goede financiële beloning, leuk werk, een mooi doel en continue ontwikkeling. Wat we daarvoor terugkrijgen? De vernieuwingsinjectie die we keihard nodig hebben!’

En zo gaan we richting 2024 verder op zoek naar verlichting. En nieuwe dynamiek. Met je noise cancelling oortjes op zak voor eventuele stilte.
Zangeres Wende Snijders geeft in Het Parool (9/9/’23) nog het volgende advies mee: ‘Er bestaat een gezegde: if you wanna go fast, go alone; if you wanna go far, go together. Daar gaat mijn nieuwe album Sterrenlopen over. Kijk naar de ander, kijk. Kijk verder dan je bubbel, kijk met een open blik. We moeten het met elkaar doen, het is niet anders. We kunnen elkaar niet wegdenken.’

Gelukkig nieuwjaar!

Verantwoording
Jongereniconen is de langst bestaande rubriek van MarketingTribune, al 28 jaar fris. Jongereniconen 2024 is gebaseerd op extrapolatie van 93 onderzoeken, 38 artikelen vanaf najaar 2023 en op de visie van 34 trendexperts: Anneke Ammerlaan (Ammerlaan Vision on Food), Klaus van den Berg (marktonderzoeker en generationeel marketingexpert), Joeri van den Bergh (generatie-expert bij Human8), Joyce Bierman (hoofdredacteur Allerhande), Lonneke de Boer (Crocodile-strateeg), Mèlanie Bosveld (founder Pact en Kult&Ace), Tamara Couperus (founder Crocodile Agency), Tanja Deurloo (neus), Heleen Folgering (Endeavour), Sjanne de Haan (Youngworks), Roxane van Iperen (schrijver), Kim Jansen (generatie-expert en sociaal psycholoog), Raymond van der Klundert (Help ik heb een puber), Jonas Kooyman (Havermelkelite), Monique van Loon (foodexpert), Kevin Loos (The Invaders/ 2Basics), Ralph Mackenbach (jongerenicoon en kernfysicus), Sarah Madimba (Sortlist.com), Boris Nihom (CEO Dentsu Creative), Stephanie Rivas-Lara (UCLA), Ingrid Robeyns (Universiteit Utrecht), Yvonne van Sark (Youngworks), Amber Peeren (Grote Jongerenonderzoek Mediahuis), Gerben van der Rijt (Wayne Parker Kent/Mediahuis), Saskia Smith (Handboek voor gevorderde puberouders), Paul Stamsnijder (Reputatiegroep), Stanley Soosaipillaj (Ruigrok NetPanel), Caroline van Teeffelen (Ruigrok NetPanel), Baba Touré (CEO Hammerfest), Roderick Veelo (TPO-podcast/De Telegraaf), Natalia Valk (Ruigrok NetPanel), Martine de Vente (Tishiergeenhotel.nl), Zoë Verloop (Kookstudio De Laurier) en Angela Weghorst (auteur ‘Anders, het echte verhaal van Generatie Zenz’). Aangevuld met eigen internationale straatobservaties en analyses. Dit alles voor het 28e jaar samengebracht, aangevuld en geanalyseerd door dezelfde auteur: Peter van Woensel Kooy, senior redacteur MarketingTribune. Editie 1 van Jongereniconen verscheen met Kerst 1995 in (toen nog) NieuwsTribune. Citeren mag met juiste bronvermelding. Voor eerdere edities zie Marketingtribune.nl of Google op zoekterm 'jongereniconen'. Disclaimer: succesvolle voorspellingen uit 27 jaar eerdere edities vormen een garantie voor de toekomst. Deel ze voort!

De auteur en zijn jongereniconen op de uitkijktoren van Landgoed Duinrell

  • Openingsfoto boven: detail Rita Ota in Primark campagne
  • ​Muzikale belofte voor 2024 hieronder: Little Simz - Gorilla (Official Video)
     

 

 



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken