In het wiel van... Erik Aaftink

In het wiel van... Erik Aaftink
  • Algemeen
  • 15 jul 2024 @ 09:15
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Marketing

Marketing en fietsen. Het lijkt een gouden combinatie. Deze zomer kruipt MarketingTribune virtueel in het wiel van gepassioneerde wielrennende of mountainbikende marketeers en vraagt ze het tricot van het lijf. In de 18e aflevering van deze rubriek Erik Aaftink, Communications Director bij Initiative en IPG Mediabrands.

Bij wie duiken we in het wiel?
Ik ben Erik Aaftink, 36 jaar en woon met mijn vriendin Nikki en zoontjes Luca en Sam sinds een half jaar in Hilversum. Het mooie Amsterdam ingeruild voor ‘t Gooi, een heerlijke gravelwalhalla! Na een studie Marketing & International Management ben ik via-via de media en advertising ingerold. Na vijf hele leuke jaren bij iProspect (Dentsu) ging ik aan de slag bij Initiative (IPG Mediabrands). Na een uitstapje van twee jaar bij reclamebureau TBWA\Neboko ben ik nu alweer 2,5 jaar terug aan de Peter van Anrooystraat bij Initiative en IPG Mediabrands. Hier ben ik werkzaam als Communications Director voor enkele van onze klanten en ben ik voor een deel van mijn tijd bezig met innovatie binnen het gebied van AI, maar ook opkomende mediakanalen (programmatic DOOH, digitale audio en podcasting en adressable tv en connected tv) en retailmedia. Hoe kunnen we campagnes en mediaplannen innovatiever en slimmer maken? En hoe kunnen we vooroplopen in de voortdurend veranderende wereld van media en welke mogelijkheden van morgen kunnen de campagnes van vandaag al effectiever maken?

Waarom racefietsen/wielrennen?
Door een voetbalknie begon dit eerst uit ‘noodzaak’, maar inmiddels mag ik mijzelf toch alweer een tijdje een fanatieke fietser noemen. Heerlijk om na een dag werken je hoofd helemaal leeg te maken óf juist tot creatieve ideeën te komen, wat nogal regelmatig gebeurt. Niets lekkerders ook om juist ‘s ochtends vroeg vóór het werk een rondje te trappen, het geeft heel veel energie én je staat de dag al met 10-0 voor! Ook op vakantie fiets ik waar mogelijk graag. Wahoo mee, route downloaden, fiets huren en gaan. Schitterend om in Toscane, Andalusië of op Mallorca een koersje te maken en de omgeving zo te ontdekken!

Fiets je alleen of in een groep?
Qua gezelligheid het liefste in een groep met vrienden, zoals een weekend koersen door de Limburgse heuvels met vrienden. Prachtig. Alleen fietsen geeft dan wat meer vrijheid en flexibiliteit. Sinds de geboorte van mijn oudste zoon in 2021 fiets ik vaak alleen, op momenten wanneer het uitkomt.

Luister je naar muziek onderweg?
Muziek, zeker, maar ik luister vaker naar podcasts. Ik ben echt een grote liefhebber van dit medium en luister veel, van nieuws- en actualiteiten tot sport en natuurlijk de vakinhoudelijke podcasts.

Hoe lang fiets je al?
Sinds 2010, al mocht dat toen nog geen naam hebben. In 2011 reed ik met vrienden mijn eerste Amstel Gold Race en sindsdien ben ik er verknocht aan geraakt met elk jaar wel een aantal mooie uitstapjes of toertochten.

Welk merk fiets rij je?
Ik heb een Giant-racefiets en sinds dit voorjaar een Cannondale-gravelbike. Mijn eerste racefiets was een Trek, die nog stamt uit het tijdperk Lance Armstrong. In alle gevallen op basis van advies van (fiets)vrienden.

Hoe vaak op de fiets per week en hoeveel km gemiddeld per rit?
In de zomer wordt er wel vaker gefietst dan in de winter, al heb ik sinds deze winter een Tacx waardoor ik via Zwift ook prima in de avonduren kan fietsen. Minimaal twee keer per week (ook in de winter) is wel het streven, met als doel de conditie op peil houden en fit blijven. Als ik in het weekend een rondje ga trappen moet dat wel minimaal twee uur en dus boven de 60 kilometer zijn, maar de mooiste ritten zijn toch van vier à vijf uur en dan het liefst door een glooiend parcours.

Wie is je grootse wielerheld momenteel?
We mogen anno 2024 in onze handen wrijven met een breed scala aan toppers die de amusementswaarde van het wielrennen naar een ongekende hoogte hebben gebracht. Tadej Pogačar, natuurlijk Mathieu van der Poel, maar ook Wout van Aert. Stuk voor stuk klasbakken. Ook heb ik veel bewondering voor Laurens ten Dam. Hoe hij als oud-professioneel wielrenner nog steeds zoveel passie heeft én het gravelen een kickstart heeft gegeven in Nederland. Super leuk ook om te zien hoe hij met zijn compagnon Stefan Bolt Live Slow Ride Fast als merk neerzet en succesvol aan het uitbouwen is. Dit is allang niet meer alleen slechts een podcast. Met gravel-evenementen, kwalitatieve fietskleding en natuurlijk supermooie videodocumentaires en verhalen is dit een platform waar de wielerliefhebber duimen en vingers bij af likt. En dan ook nog eens te bedenken dat Lau tussendoor ‘even’ Unbound Gravel (de Elfstedentocht onder de gravelwedstrijden) en Tour Divide (een ultrarace van vijftien dagen van de noordgrens naar de zuidgrens van de VS via de Continental Divide) rijdt. Niets meer dan lof!

Tour de France of Giro?
De voorjaarsklassiekers! De mooiste periode als fietsliefhebber, met de Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix natuurlijk als hoogtepunten. De Giro en Tour volg ik ook met grote interesse, hoor! Schitterend hoe wielergek Italië is én hoe de Italianen hun helden eren. Als ik tussen de Giro en de Tour moet kiezen, kies ik voor de Tour de France. De grootste wielerwedstrijd die er is, de meest prestigieuze en waar ook de meeste media-aandacht naar toe gaat. Samen met de EK’s en WK’s is het volgen van de Tour vanaf jongs af aan vaste prik binnen mijn vriendengroep.

Wat is je devies op de fiets?
Vrij naar Laurens ten Dam: Live slow, ride fast!

Wat is je grootste wielerprestatie tot nu toe?
Toen ik in de zomer van 2013 met vrienden twee weken de Tour de France-karavaan achterna reisde en onder meer de Mont Ventoux, Galibier en Alpe d’Huez bedwong, was ik wel trots. Ook meerdere keren Luik-Bastenaken-Luik gefietst, toch 230 kilometer en 4.000 hoogtemeters op één dag. Ook de Ronde van Vlaanderen-cyclo is met al die venijnige kasseienklimmetjes een favoriet en een prestatie op zich. Die kasseiheuvels lijken op tv toch veel makkelijker…
Twee andere hele mooie prestaties waren de fietstochten van Amsterdam naar Parijs en Amsterdam naar Londen met een twintigtal collega’s van Dentsu. Volle bak sponsors werven en geld inzamelen voor het goede doel en daarna lekker vier dagen trappen, een betere teambuilding is er niet! Twee jaar op rij reed ik mee met deze Route To Good en als je dan na vier dagen finisht bij de Arc de Triomphe en een jaar later op het kantoor van Dentsu in hartje Londen is dat toch wel echt een heel gaaf gevoel!

Wat is nog een uitdaging op wielrengebied? Bijvoorbeeld de Mont Ventoux op...?
Ooit wil ik nog een granfondo fietsen, zoals de Marmotte of Maratona dles Dolomites. Ook een prachtige meerdaagse graveltocht of bikepacking tocht met wat vrienden lijkt mij schitterend.

Wat is de overeenkomst tussen fietsen en marketing?
Zonder strategie en tactiek geen prestaties. Prachtig om via de Prime Video-serie All In een kijkje in de keuken van (toen nog) Jumbo-Visma te krijgen. Een andere overeenkomst is dat het bij zowel fietsen als marketing om de lange termijn gaat. Natuurlijk is het mooi om een sprintje te winnen, het trainen voor zo’n granfondo of voor je grote wielerdoel is wel echt een kwestie van de lange adem. Datzelfde geldt voor het bouwen van een merk. Tenslotte, zowel wielrennen als marketing draait het om het vertellen van verhalen. Wielrennen is per definitie de sport van de verhalen en wij marketeers doen in principe niets liever ;-)

Wat is actueel gaande op marketinggebied voor jouw merk?
We zitten momenteel echt in een technologische revolutie en de mogelijkheden van AI zijn natuurlijk oneindig. Een extreme disruptor! Wat een schitterende tijdperk om dit van dichtbij mee te maken. Met een groepje collega’s hou ik de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten. Enerzijds hoe we als bedrijf efficiënter kunnen werken, anderzijds hoe deze nieuwe technologieën impact gaan hebben voor de merken van onze klanten en hun campagnes. Een mooi voorbeeld daarvan is hoe we vanuit IPG Mediabrands voor de Nederlandse Politie middels dynamische creaties ‘cases’ in no time hyperlokaal, super relevant en volledig geautomatiseerd onder de aandacht konden brengen. Met één druk op de knop alle online kanalen en digital OOH live!

Wat zie je als jouw grootste marketinguitdaging dit jaar?
De technologische ontwikkelingen zijn natuurlijk super, uiteindelijk draait het wel om de aandacht van de consument, en dat in een gefragmenteerd medialandschap. Creativiteit is natuurlijk een belangrijke driver voor effectiviteit, maar het is de uitdaging én kunst om voor elk mediakanaal en -touchpoint de juiste creatie te ontwikkelen, waarbij de boodschap ook nog eens in een paar seconden kan worden verteld. Continu aan de knoppen zitten, leren wat werkt en hoe crossmedia effectiever kan worden ingezet! Iets wat ik overigens met heel veel plezier doe, nadat ik eerst de ochtend ben begonnen met een mooie koers natuurlijk ;-)

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken