In het wiel van... Siem Los (Duracell)

In het wiel van... Siem Los (Duracell)
  • Algemeen
  • 9 jul 2024 @ 08:00
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • Marketing

Marketing en fietsen. Het lijkt een gouden combinatie. Deze zomer kruipt MarketingTribune virtueel in het wiel van gepassioneerde wielrennende of mountainbikende marketeers en vraagt ze het tricot van het lijf. In de 15e aflevering van deze rubriek Siem Los, Global Marketing Manager bij Duracell.

Bij wie kruipen we in het wiel?
Mijn naam is Siem Los, 32 (jaar, niet gemiddelde) en ik werk vanuit Utrecht als Global Marketing Manager voor Duracell. Na drie jaar in Londen gewoond te hebben met mijn vriendin, besloten we terug te keren naar Nederland. Gelukkig reis ik nog regelmatig naar Londen voor mijn werk, waardoor ik dat stukje avontuur kan blijven beleven.

Waarom racefietsen/wielrennen?
De snelheid waarmee het landschap verandert, het contact met de natuur en de vrijheid die fietsen biedt, maken elke rit uniek. Wandelen in Nederland gaat me te langzaam. Daarnaast geniet ik van de uitdaging en de intensiteit, vooral wanneer ik met vrienden fiets.

Fiets je alleen of in een groep?
Het is een mix van beide, 50/50. Bikepacking-tochten doe ik het liefst in een groep, zowel in binnen- als buitenland. Ik gebruik de fiets ook vaak ter vervanging van de auto en dan is het fijn om alleen te fietsen.

Luister je naar muziek onderweg?
Zeker! In de ochtend luister ik naar klassieke muziek of podcasts en in de middag/avond mag het tempo wel iets omhoog.
Een van mijn beste aankopen is de Aftershokz-koptelefoon geweest, die door middel van beenmergtrilling het geluid overbrengt en je oren dus vrij houdt voor geluiden uit het verkeer en de vogels. Perfect dus voor op de fiets.

Hoe lang fiets je al?
Zo’n tien jaar. In het begin gecombineerd met hockey en crossfit en op dit moment is het mijn enige sport. Het emigreren naar Engeland maakte deze keuze makkelijker en gaf een unieke draai aan onze tijd daar. Van de krijtrotsen aan de zuidkust tot de Schotse Hooglanden, het VK is een van de mooiste plekken om te fietsen.

Welk merk fiets rij je?
Ik rijd op een Specialized Diverge-gravelbike met twee wielsets, een voor op het asfalt en een voor offroad/mountainbike avonturen. Deze fiets verving mijn Italiaanse 3T Exploro, nog nooit zoveel complimenten gehad, maar ook nog nooit zoveel met panne langs de weg gestaan.

Hoe vaak fiets je per week en hoeveel km gemiddeld per rit?
In de lente- en zomermaanden fiets ik zo’n 150 tot 200 km per week. In de winter probeer ik met mijn Wahoo Kickr mijn gemiddelde enigszins bij te houden, wat meestal niet helemaal lukt.

Wie is je grootste wielerheld?
Ik heb enorm veel respect voor Laurens ten Dam. Na een mooie carrière als wielrenner heeft hij zijn leven omgegooid en is nu professioneel avonturier als succesvol gravelprof, ondernemer, podcastmaker en gravelfestivalorganisator.

Tour de France of Giro?
De Tour de France heeft een sterker wereldwijd merk opgebouwd, terwijl het trouw blijft aan de Franse iconische codes.

Wat is je devies op de fiets?
Vergeet onderweg vooral niet te genieten!

Wat is je grootste wielerprestatie tot nu toe?
De North Coast 500 in Schotland, een bikepack-tocht van 500 mijl (800 km) en 10.000 hoogtemeters in 4 ½ dag. Het was een van de mooiste ervaringen op de fiets door een van de mooiste stukken natuur ter wereld. Ik kan het iedereen aanraden!

Wat is nog een uitdaging op wielrengebied? Bijvoorbeeld de Mont Ventoux op...
Ik ben enkele weken geleden toevallig de Mont Ventoux opgegaan, wat een prachtige ervaring was dat, vooral de afdaling;). Een toekomstige uitdaging zou een lange-afstandsfietstocht zijn, zoals van Utrecht naar Italië of via de westkust van Canada naar Mexico. In augustus verwachten we een kleintje, dus hopelijk vindt ze het mooi om mee te rijden in een fietsaanhangertje

Wat is de overeenkomst tussen fietsen en marketing?
Focus! Als je een duidelijk doel voor ogen hebt en daar met een plan naar toewerkt - zonder je te laten afleiden - is alles mogelijk.
Faseren! Je energie moet je zien te verdelen over korte versus lange termijn en hier planmatig mee omgaan.

Wat is er actueel gaande op marketinggebied voor jouw merk?
Als Global Marketing Manager leid ik de partnership tussen Duracell en het Formule 1-team Williams Racing. Deze meerjarige partnership integreren we wereldwijd in onze communicatiestrategie, van ATL tot activaties op de winkelvloer. De populariteit en het bereik van F1 is dankzij de Netflix-serie enorm gegroeid, waardoor dit een perfecte match is om onze commerciële- en merkdoelstellingen mee te realiseren.

Wat zie je als jouw grootste marketinguitdaging dit jaar en waarom?
Duracell is een sterk merk en we bouwen op een stevig fundament. Relevantie behouden voor de jongere generatie, terwijl we voortbouwen op onze heritage, is essentieel. Onze keuze om Formule 1 hiervoor te gebruiken is een strategische beslissing.

 

Nanny Kuilboer

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken