Hema wint Winq Campaign Diversity Award
- Bureaus
- 26 feb 2019 @ 10:23
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - CampagnesAwardsReclameMarketingMerken
- 26 feb 2019 @ 10:23
- Jeroen Mirck
Hema is in de prijzen gevallen als merk met de meest diverse reclamecampagne. De retailer won de Campaign Diversity Award op een uitreikingsavond van LHBTQ-tijdschrift Winq.
Behalve Hema werden nog zes andere prijzen uitgereikt aan organisaties en personen vanwege hun inzet voor de Nederlandse LHBTQ-gemeenschap. De prijzen werden voor de eerste keer uitgereikt. Winq wil buitengewone bijdragen bekronen op het gebied van gelijkheid, diversiteit en inclusie voor LHBTQ'ers in Nederland. De winnaars werden aangedragen door de lezers van Winq.
'Winq motiveert de Nederlandse LHBTQ-familie al vijftien jaar om zichzelf te zijn en van het leven te genieten', aldus hoofdredacteur Edwin Reinerie. 'Met de Diversity Awards eren wij zeven personen en initiatieven met dezelfde missie. Mensen die zich met bloed, zweet, tranen en heel veel liefde inzetten voor de zichtbaarheid en acceptatie van de Nederlandse regenboogfamilie.'
Uitreiking in The Grand
De uitreiking van de Winq Diversity Awards vond plaats bij Hotel Sofitel Legend The Grand in Amsterdam. De presentatie van de awardshow lag in handen van Patrick Martens. Onder anderen D66-fractievoorzitter Rob Jetten, Cornald Maas en COC-voorzitter Astrid Oosenbrug reikten een award uit en tijdens de avond waren er optredens van Jeangu Macrooy en Wouter Hamel.
Dit zijn alle winnaars:
Campaign Diversity Award: Hema
'Elk jaar laat dit oer-Hollandse merk tijdens de Amsterdam Pride zien dat zij diversiteit hoog in het vaandel draagt', aldus Reinerie van Winq. 'Zo organiseerde het bedrijf vorig jaar het HEMA-huwelijk. Daarbij kregen drie Europese stellen uit landen waar trouwen voor homokoppels niet mogelijk is de kans toch in het huwelijksbootje te stappen. Met campagnes als deze laat HEMA zien dat liefde voor iedereen is. Daarbij verwerken ze op volstrekt vanzelfsprekende wijze LHBTQ-koppels in hun reguliere uitingen.'
Youth Diversity Award: Bowi Jong (#SorryJohan)
De twintigjarige Bowi Jong stuurde in 2018 een brandbrief aan de KNVB om zijn zorgen omtrent homofobie in de voetbalwereld aan te kaarten. Bowies brief kwam op vervelende wijze ter sprake bij Voetbal Inside, waar Johan Derksen zijn oproep en het coming-outproces in het algemeen bagatelliseerde. Hierop riep Bowi de hashtag #SorryJohan in het leven, die honderden mensen inspireerde tot het delen van hun coming-outverhalen.
Local Diversity Award: Gay op Flakkee
LHBTQ-belangenorganisatie Gay op Flakkee viert dit jaar haar zesjarig jubileum. Homoseksualiteit ligt nog altijd gevoelig op het eiland Goeree-Overflakkee. De organisatie werd in het leven geroepen om het onderwerp bespreekbaar te maken. Na het organiseren van congressen, debatten en feesten, richtte de organisatie vorig jaar ook een maandelijks ontmoetingscafé op voor LHBTQ’s. Winq schenkt Gay op Flakkee 1.000 euro als steuntje in de rug.
New Horizons Diversity Award: LGBT Asylum Support
De Groningse galeriehouder Sandro Kortekaas signaleerde dat veel LHBTQ-asielzoekers vastlopen bij het aanvragen van een verblijfsvergunning. Nagenoeg zonder subsidie stond Sandro reeds talloze asielzoekers bij met raad en daad bij het vaak langdurige en frustrerende aanvraagproces. Daarnaast lobbyt hij met zijn stichting LGBT Asylum Support voor veiligheid in AZC’s en een eerlijke asielprocedure.
Culture Diversity Award: Raymi Sambo
Met 'Aan niets overleden', een film met een all black cast, maakte acteur Raymi Sambo zijn regiedebuut. De film, die deels is geïnspireerd op een waargebeurd verhaal, kaart de schaamtecultuur rondom aids en homoseksualiteit aan binnen de Surinaams-Antilliaanse gemeenschap. Op veel vlakken een taboedoorbrekende productie. Ook stelde Sambo het onderwerp gaybashing aan de kaak met zijn interactieve theatervoorstelling Je Suis.
Gender Diversity Award: Bregtje Visser (GenderTalent)
Uit een recent SCP-rapport blijkt dat transpersonen in Nederland een minder gunstige positie hebben op de arbeidsmarkt. Met GenderTalent zet Bregtje Visser zich in voor deze kwetsbare groep. Haar organisatie begeleidt hen bij hun loopbaan. Ook werkt ze aan een uitzendbureau voor transpersonen, geeft ze met haar organisatie trainingen aan werkgevers en voorziet ze vanaf 1 april in psychologische hulpverlening voor transpersonen.
Workplace Diversity Award: Trainbow (NS)
Het diversiteitsnetwerk van de Nederlandse Spoorwegen, Trainbow, viert dit jaar haar tienjarig jubileum. Het is een van de meest actieve en bekende roze netwerken van Nederland. Trainbow zet zich in voor acceptatie, jezelf mogen zijn en saamhorigheid binnen alle lagen van de organisatie. Daarbij helpen ze actief spoorwegcollega’s in andere Europese landen bij het optuigen van soortgelijk netwerken.
Onze dank gaat uit naar...
Deze avond werden mogelijk gemaakt door Big Green Egg, Gemeente Amsterdam, Hendricks en PwC. Hoofdsponsor was United Airlines. Rudy Horn, Senior Country Manager United Airlines: 'Ons fundamentele doel als bedrijf is om mensen bij elkaar te brengen en de wereld te verenigen. Daarom streven wij ernaar om binnen de United Airlines-familie net zo divers te zijn als alle gemeenschappen in de wereld waar we naartoe vliegen, waarbij we elk geloof, afkomst, ras, kleur en oriëntatie vertegenwoordigen. Onze inzet voor verscheidenheid en saamhorigheid is meer dan een kernwaarde; het creëert uitmuntendheid, fonkelende creativiteit en innovatie en zorgt voor een warme omgeving waar getalenteerde mensen goed gedijen.'
Winq is het grootste onafhankelijke mediaplatform in Nederland voor LHBTQ-diversiteit. De thema's diversiteit en inclusie komen tot uitdrukking in alles waarover Winq publiceert en is integraal onderdeel van het DNA van de titel. Winq is een uitgave van Media MANsion, dat ook Gay.nl exploiteert.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Boeien en binden met Workstuff14-11-2024
- Pearle focust op jongeren in nieuwe... 13-11-2024
- Campagne Artemis Academie promoot... 12-11-2024
- Nieuwe merkcampagne VVV Cadeaukaart:... 12-11-2024
- Portfolio UM12-11-2024
- Kaliber ontwikkelt nieuwe... 11-11-2024