Leven we in de Tweede Renaissance?
- Content
- 28 okt 2013 @ 12:51
- Link
-
Peter Boots
Content marketing adviseur
Van de inhoud - StorytellingContent
- 28 okt 2013 @ 12:51
- Peter Boots
Ga er even goed voor zitten en haal diep adem. Het gaat hier om een gewichtige zaak. Om het verschil tussen echte en valse content. Een verschil dat met het blote oog nauwelijks is op te merken, maar allesbepalend is voor de waarde en toekomst van content marketing.
Om de zaak in het juiste perspectief te plaatsen, moeten we terug naar de Renaissance. De Italiaanse humanisten die deze term bedachten, waren van mening dat na een periode van verval, de middeleeuwen, een nieuwe gouden eeuw was aangebroken. Een gouden eeuw die in feite niets minder was dan een 'wedergeboorte' van de verworvenheden van de klassieke oudheid.
Een nieuwe gouden eeuw
Zo kun je ook naar marketingcommunicatie kijken. Reclame is de afgelopen jaren in verval geraakt. Kreten als ‘TOT 3X EFFECTIEVER!’ en ‘VERBETERDE FORMULE’ werken niet meer. We hebben oude vormen van communicatie herontdekt en blazen die in combinatie met digitale technologie nieuw leven in.
We dopen ze met Amerikaanse namen waar verdacht vaak ‘Marketing’ in terugkomt. Niet dat het iets met prijs, distributie of product te maken heeft, maar het straalt kracht en innovatie uit en daar gaat het om. En zo zijn we met z’n allen getuige geweest van de geboorte van Word of Mouth Marketing, Social Media Marketing en Dialogue Marketing, Storytelling en natuurlijk Content Marketing.
Met deze nieuwe middelen breekt een nieuw tijdperk aan. Weg met het eenrichtingsverkeer, met het zenden, met het interrumperen, het geschreeuw en de schaamteloze superlatieven! De reïncarnatie van reclame is dialogisch, sociaal, behulpzaam, duurzaam en eerlijk.
Technologie redt de wereld
Renaissance – even tussendoor: deze eruditie komt volledig op het conto van Wikipedia - verwijst ook naar de 'geboorte' van belangrijke nieuwe ontwikkelingen in de periode 1350 tot 1600, zoals de teloorgang van het feodale stelsel, de ontdekking van nieuwe continenten, het copernicaanse stelsel in de astronomie en de uitvinding of introductie in Europa van drukpers, papier, kompas en buskruit.
Opnieuw is de gelijkenis met het media- en communicatievak treffend. Er gebeurt nogal wat op dit moment. Denk aan de teloorgang van de dagbladen, de afkalvende autoriteit van de media, de opkomst van sociale media, van mobile, responsive websites, personalized content en internet of things.
De wereld is hoogzwanger van opwindende, veelbelovende technologieën die binnen afzienbare tijd het licht zullen zien. ‘Technologie redt de wereld’ staat er op de cover van Robeco’s sponsored magazine Safe (2013 #02).
We leven in de Renaissance 2.0! Hoe cool is dat?
Zo cool als de weg naar Rome
Romantici zien de zaak altijd van één kant: de mooie. Optimisten kiezen voor de voordelige kant, critici bekijken de zaak vanaf de zwakke kant en realisten hanteren een 360 graden benadering.
Dat laatste kan alleen als je voldoende afstand neemt. En daarom zijn het de moderne historici die, van een afstand kijkend naar de Renaissance, op heel wat gebieden helemaal geen scherpe breuk met de middeleeuwen zien. Integendeel, er was eerder sprake van continuïteit en verdere ontwikkeling van processen die reeds in de middeleeuwen waren begonnen.
Als ook wij communicatie- en marketingprofessionals voldoende afstand nemen, zien we dat iets vergelijkbaars aan de hand is met content marketing. We denken dat we handelen vanuit een nieuw geloof, maar gaan door op de oude voet. Op grote schaal wordt ‘valse’ content gemaakt. Content met een wel héél dun laagje van het dialogische, sociale, behulpzame, duurzame en eerlijke zoals we dat voor ogen hadden. En content die verdacht veel lijkt op datgene wat we achter ons wilden laten: reclame.
Het verschil tussen echt en vals
In mijn volgende blogs zal ik laten zien waar het precies misgaat, wat het verschil is tussen ‘echte’ en ‘valse’ content. En hoe jij het verschil kan maken. Dat zal ik doen aan de hand van de vijf volgende grondbeginselen van contentmarketing:
1. Het gaat niet over jou. Het gaat over de klant.
2. Het is niet one-size-fits-all. Het is maatwerk.
3. Het is geen reclame. Het is redactioneel.
4. Ga niet storen. De klant komt naar jou toe.
5. Het is niet voor even. Het is frequent, regelmatig, duurzaam.
Wil je weten hoe Joe Pullizi, de ‘poster boy for content marketing’, de oprichter van het Content Marketing Institute de eerste regel aan zijn laars lapt? Lees dan mijn volgende blog.
-
Peter Boots
- Werkt bij: Van de inhoud
- Functie: Content marketing adviseur
- Website:http://www.vandeinhoud.nl/
- Profiel »
- communicatie
- Word of Mouth Marketing
- content marketing
- social media
- Storytelling
- Dialogue Marketing
- Renaissance
- column
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- EasyToys domineert straatbeeld met gewaagde adventskalenders
- KPN tv-app uitgebreid om voetballiefhebbers te trekken
- Jan magazine en Hema winnen Best Use of Content Commerce award
- 65 jaar Barbie: geen pensioen, wel een boek
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in Sinterklaascampagne Bol
- Albert Heijn lanceert magazine en platform voor vrouwen in de...
Laatste Nieuws
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in... 01-11-2024
- Albert Heijn lanceert magazine en... 01-11-2024
- Extra aandacht RegioBank voor sparen... 30-10-2024
- RIVM vraagt aandacht voor... 29-10-2024
- KPN tv-app uitgebreid om... 25-10-2024
- Jan magazine en Hema winnen Best Use... 25-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing