Bij de supers is het zomer
- Food-en-retail
- 11 jan 2018 @ 11:26
- Link
-
Laurens Sloot
directeur-oprichter
EFMI Business School - MarketingWinkelen
- 11 jan 2018 @ 11:26
- Laurens Sloot
De jaarcijfers van de de supers vliegen ons om de oren. Ketens als Jumbo, Plus en Coop laten groeicijfers zien van rond de 5% inclusief de nieuwe winkels. Het is wellicht niet zo spannend als de 'cryptocoins', maar het zijn toch hele mooie cijfers.
Vooralsnog blijft Emté wat achter bij de markt en dat is jammer gezien de kwalitatief mooie 3.0 formule die Sligro heeft ontwikkeld. Het is niet anders, de consument stemt nou eenmaal met haar voeten. Zet Sligro Emté in de etalage? Gaan ze samenwerken met andere supers? Wellicht biedt dit kansen voor partijen als Jumbo, Colruyt, Plus, Coop of anderen om stappen op de Nederlandse markt te maken.
Grote vraag vooralsnog is hoe marktleider AH het afgelopen jaar heeft 'geboerd'. Online super AH.nl ontwikkelt zich voorspoedig met een groei van ongeveer 25%, maar hoe zit het met de supermarkten - de 'bread & butter' van AH? Kunnen zij het groeitempo van de markt volgen?
Terugkijkend op 2017 was het wat mij betreft het jaar van de 'Convenience formats'. Of het nu gaat om city-concepten, online of de 'makerij' van Plus, momenteel lijkt alles te vliegen wat de consument meer gemak biedt. En naar verwachting zet deze trend in 2018 zich versterkt voort. Een groei van 3-4% is ook komend jaar zeker haalbaar.
Laurens Sloot
professor Retail Marketing
directeur EFMI Business School
-
Laurens Sloot
- Werkt bij: EFMI Business School
- Functie: directeur-oprichter
- Website:http://www.efmi.nl
- Profiel »
- AH
- Sligro Emté
- Coop
- AH.nl
- EFMI
- supermarkt
- online
- partijen
- Plus
- super
- Jumbo
- marktleider
- groei
- bread & butter
- marketing
- geboerd
- Colruyt
- kansen
- 2017
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Intertoys overgenomen door ToyChamp
- Jelle Mul (Patagonia): Marketing is uiteindelijk toch het...
- Nieuw foodmerk Jumbo's in Nederland en België van start
- Column Lego: steen voor steen een succesvolle innovator
- Huidverzorgingsmerk The Ordinary start anti-Black...
- Nieuw onderzoek toont groeiende populariteit van afhaalpunten...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Nieuwe stek Just Eat Takeaway en... 07-11-2024
- Nieuw winkelconcept Bever wil retail... 07-11-2024
- Amal Kamar van Greetz: 'Marketing... 07-11-2024
- Kerst 2024: Intratuin is er zoals... 06-11-2024
- Bijenkorf en Adyen innoveren met... 06-11-2024
- David Beckham merkambassadeur... 06-11-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing