Bij de supers is het zomer

  • Food-en-retail
  • 11 jan 2018 @ 11:26
  • Link
  • Laurens Sloot
    Laurens Sloot

    directeur-oprichter
    EFMI Business School
  • MarketingWinkelen

De jaarcijfers van de de supers vliegen ons om de oren. Ketens als Jumbo, Plus en Coop laten groeicijfers zien van rond de 5% inclusief de nieuwe winkels. Het is wellicht niet zo spannend als de 'cryptocoins', maar het zijn toch hele mooie cijfers.

Vooralsnog blijft Emté wat achter bij de markt en dat is  jammer gezien de kwalitatief mooie 3.0 formule die Sligro heeft ontwikkeld. Het is niet anders, de consument stemt nou eenmaal met haar voeten. Zet Sligro Emté in de etalage? Gaan ze samenwerken met andere supers? Wellicht biedt dit kansen voor partijen als Jumbo, Colruyt, Plus, Coop of anderen om stappen op de Nederlandse markt te maken.

Grote vraag vooralsnog is hoe marktleider AH het afgelopen jaar heeft 'geboerd'. Online super AH.nl ontwikkelt zich voorspoedig met een groei van ongeveer 25%, maar hoe zit het met de supermarkten - de 'bread & butter' van AH? Kunnen zij het groeitempo van de markt volgen? 

Terugkijkend op 2017 was het wat mij betreft het jaar van de 'Convenience formats'. Of het nu gaat om city-concepten, online of de 'makerij' van Plus, momenteel lijkt alles te vliegen wat de consument meer gemak biedt. En naar verwachting zet deze trend in 2018 zich versterkt voort. Een groei van 3-4% is ook komend jaar zeker haalbaar.

Laurens Sloot
professor Retail Marketing 
directeur EFMI Business School



Laurens Sloot

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken