[column] Worden jongeren van politiek onverschillig nu meer betrokken?

  • Algemeen
  • 18 dec 2020 @ 11:41
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • StrategiePolitiekTrends

De politieke onverschilligheid onder jongeren neemt al jaren toe. Slechts 39% van de 16 -25 jarigen heeft (net voor de corona-crisis) nog vertrouwen in de politiek [1], signaleert freelance trendwatcher Rutger van den Berg in de deze week gepubliceerde Jongereniconen 2021. Gaat dat in verkiezingsjaar 2021 veranderen?

Jongeren begrijpen ons politieke systeem ook steeds minder [2]. Ze stemmen steeds minder bij de landelijke verkiezingen en politieke jongerenbewegingen vechten om leden. Nu, tijdens de corona-crisis, is de overheid zichtbaar bepalend en richtinggevend. Dit zijn jongeren niet gewend. Het beïnvloedt hun beeld van de overheid, van de politiek en hun eigen politieke betrokkenheid.

Jongeren blijken tijdens deze crisis opvallend volgzaam (de meesten blijken toch ‘mee’ te doen) [3]. In de eerste golf gaf bijvoorbeeld 86% van de jongeren aan begrip te hebben voor de maatregelen.[4] Wat de overheid besluit vinden ze over het algemeen verstandig. Deze volgzaamheid is niet vreemd. Voor veel jongeren is dit namelijk een eerste concrete ervaring met overheidsingrijpen. Buiten hun studentenlening bij Duo en de plicht om een zorgverzekering af te sluiten, kwamen ze tot op heden zelden bewust in aanraking met overheidsbeleid. Voor jongeren is het in deze - voor hen unieke - situatie voor de hand liggend om het beleid en de maatregelen vanuit de overheid te accepteren. Jongeren missen de kennis en vergelijkingsmateriaal om uitgesproken kritisch te kunnen zijn: ze kunnen het huidige overheidsoptreden bijvoorbeeld moeilijk vergelijken met het optreden van de overheid tijdens eerdere crisissen en weten - in eerste instantie - weinig van eventuele alternatieve mogelijkheden.

Aandacht voor en acceptatie van overheidsbeleid is iets anders dan politieke betrokkenheid. Het is absoluut nog niet zo dat de corona-crisis de kloof tussen jongeren en politiek Den Haag heeft overbrugd. Toch stemt de huidige situatie hoopvol. Jongeren bekijken de overheid en haar handelen momenteel met een frisse blik. Daarbij zullen ze, gevoed door hun jeugdig idealisme, ook dingen tegenkomen die hen niet bevallen en die ze graag anders zien. Op dat moment is het belangrijk dat ze begrijpen dat de overheid onderdeel is van een politiek systeem. En dat zijzelf op hun buurt een invloedrijk onderdeel zijn van dat systeem. De toegenomen aandacht van jongeren voor de overheid biedt ruimte om hun politieke bewustzijn aan te wakkeren. Het biedt nieuwe mogelijkheden om hen te informeren over en te betrekken bij het democratische systeem onderliggend aan onze - op dit moment bijzonder - zichtbare overheid.

Rutger van den Berg
trendwatcher bereikbaar via deze site


Bestel hier jouw editie van Jongereniconen 2021 (print editie), met daarin o.a. meer voorspellingen van Rutger

Bronnen:
[1] BNNVARA (2020) Generation What. Opgehaald van: http://www.generation-what.nl/portrait/data/all
[2] Broer, T & Pleij, S. (2017) Vernieuw de democratie! En snel!. Vrij Nederland (i.s.m. I&O Research). Opgehaald
van: https://www.vn.nl/vernieuw-de-democratie-en-snel/
[3] BNNVARA (2020) Generation What. Opgehaald van: http://www.generation-what.nl/portrait/data/all
[4] Teamalert via https://teamalert.nl/zakelijk/nieuws/7-op-de-10-jongeren-maken-zich-zorgen-over-de-coronacrisis/
[*] Bron beeld protestbord (boven): Markus Spiske / Pexels

















Gastblogger

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl: presenteert en duidt het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken