Albert Heijn doet dit jaar juist niét emo met kerst
- Bureaus
- 6 dec 2018 @ 11:24
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - FoodMerkenCommercialsCampagnes
- 6 dec 2018 @ 11:24
- Jeroen Mirck
Waar Albert Heijn en Plus vorig jaar streden om de meest emotionele kerstcommercial, vaart de Zaanse retailer dit jaar een heel andere koers: de hele maand luidt het motto 'Omdat het december is.' AH wil heel december feestelijk maken en steunt daarom ook events in het hele land.
'Na maanden hard werken is het dan zo ver!' zegt Rein Hannah Bojahr, Brand Activation Manager van Albert Heijn (en voormalige Jonge Haan), vandaag op LinkedIn. 'Ontzettend trots op de december-campagne van Albert Heijn. December is natuurlijk (stiekem) de mooiste tijd van het jaar. Of je er nou van houdt of niet; de decembermaand heeft iets magisch. Maak de mooiste dagen van het jaar extra bijzonder... omdat het december is! BAM!'
Bojahr complimenteert niet alleen AH's 'Team December' (Sanne Nobel, Valesca Benjamin, Mariëtte Ide, Marieke Remans en manager Werner van Vessem), maar ook het verantwoordelijke reclamebureau: TBWA\Neboko.
Allerhande populair
Nederland pakt ook dit jaar weer uit met kerstversiering om sfeer te creëren, weet de retailer op basis van onderzoek van PanelWizard. Vier op de tien huishoudens hangen de kersversiering direct op zodra Sint is vertrokken. Ruim de helft (55%) vindt de aankleding van de kersttafel even belangrijk als de smaak van het eten. Ook de opmaak van alle borden krijgt veel aandacht: 41 procent vindt dat een kerstgerecht eruit moet zien als een waar kunstwerk. Hiervoor gebruiken Nederlanders de Allerhande waarin kook- en bakinspiratie te vinden is én verschillende kerstmenu’s zodat voor iedereen aan tafel een passend gerecht kan worden bereid.
De recepten voor het kerstmenu haalt een derde van de Nederlanders uit de Allerhande, die extreem populair is dit jaar. Dit blijkt uit het PanelWizard-onderzoek naar hoe Nederlanders zich voorbereiden op de feestdagen.
AH organiseert events
Albert Heijn zet kerst op 6 december aan met een spectaculaire lichtshow in Houten en organiseert duizenden lokale evenementen in het hele land. Met het omzetten van een lichtschakelaar bij AH Oude Dorp start op muziek van Queen een indrukwekkende lichtshow als start van het kerstseizoen. Vanaf vandaag rijden in Rotterdam en Amsterdam speciale Albert Heijn-kersttrams. De tramhalte wordt verlicht zodra de tram daar tot stilstand komt.
Daarnaast organiseert Albert Heijn een reeks lokale winkelactiviteiten en evenementen door het hele land. Op deze manier wil Albert Heijn nóg meer mensen het decembergevoel geven. De Allerhande kooktruck rijdt tot het einde van het jaar door het hele land voor de lekkerste inspiratie voor de feestdagen. Samen met Resto VanHarte (dat zich inzet om sociaal isolement onder de aandacht te brengen) organiseert de retailer op 16 december de langste gourmettafel van Nederland op de Grote Markt in Groningen. Meer dan 400 mensen komen samen. Dit is de start van gourmetavonden die in het hele land gaan plaatsvinden.
Verder is er ook een lokale speelgoedinzamelactie, waarbij klanten bij ruim 650 winkels een stuk speelgoed inleveren dat ten goede komt aan een lokaal goed doel. Deze cadeaus gaan naar kinderen voor wie het krijgen van een cadeautje niet zo vanzelfsprekend is.
Winkels klaar voor kerst
Kerst betekent topdrukte voor de 950 Albert Heijn-winkels. Honderdduizend winkelmedewerkers staan paraat om klanten tips- en inspiratie te geven voor het kerstmenu en te adviseren over het kerstassortiment. Duizenden medewerkers in de distributiecentra trotseren recorddrukte om de winkels te vullen. Vorig jaar werden in de kerstweek 13 miljoen transacties in de winkels geregistreerd. Twee dagen voor kerst was dé verkooppiek in de winkels. Ook doen mensen op AH.nl hun kerstboodschappen.
Albert Heijn adviseert klanten het bezorgmoment al vast te leggen. Er zijn extra bezorgmomenten beschikbaar gemaakt van maandag t/m donderdag (week 51), om bijvoorbeeld zware (houdbare) boodschappen te laten bezorgen. Dit jaar verwacht Albert Heijn bij 100.000 klanten te bezorgen.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Better Places lanceert online... 15-11-2024
- Boeien en binden met Workstuff14-11-2024
- Pearle focust op jongeren in nieuwe... 13-11-2024
- Campagne Artemis Academie promoot... 12-11-2024
- Nieuwe merkcampagne VVV Cadeaukaart:... 12-11-2024
- Portfolio UM12-11-2024