Herkennen je klanten je in de content?

  • Content
  • 19 dec 2013 @ 10:10
  • Link
  • Sak van den Boom
    Sak van den Boom

    adviseur, expert contentmarketing
    zelfstandig ondernemer
  • AccountabilityJournalistiek

Leuk om te lezen hoe de verschillende contentmarketingbureaus zich profileren. Het zijn er veel. En alle leggen aksent op hun specifieke talent: ‘uniek in het maken van authentieke en relevante content voor alle kanalen waarvan een merk zich wil bedienen.’ Het fenomeen content is allerwegen ontdekt. De een gebruikt de metafoor van een auto die van a naar b rijdt. De auto is de content, de weg het kanaal. De ander heeft het over het magazine als stabiele driver voor alle contentkanalen. Gelukkig begrijpen de meeste merken, bedrijven en instellingen dat de inzet van content een van betere manieren is om klanten te vinden en te binden.

Ik heb een voorkeur voor de kleur zwart. Maar niet elke zwarte auto spreekt mij aan. Integendeel. In het stuwmeer merken en modellen komen er misschien een of twee boven drijven die mij kunnen verleiden.

Ik ben verrast als een groot merk na een tientallenjarenlange relatie met een contentproducent overstapt naar een andere. Het heeft niets met budget te maken, maar is mogelijkerwijs een gevolg van de content die geleverd wordt. Die sluit steeds minder aan bij de merkuitstraling van dat merk en de beleving van de klant. Onderwerpkeuze en toonzetting luisteren vandaag de dag zo nauw. Met marketing alleen red je het al lang niet meer. De kunst om het goede verhaal te maken is ook niet voldoende. Het is veel meer. Je snapt dat een typisch Rotterdams merk bij voorkeur werkt met een typisch Rotterdams contentmarketingbureau. Wil je je als bureau onderscheiden dan is het waste of money om te roeptoeteren dat je het fenomeen contentmarketing tot in de toppen van je vingers begrijpt. Amsterdamse bedrijven staan bij voorbaat al op achterstand als ze pitchen op een typisch Rotterdamse case. De kunst van het verhalen vertellen is geen kunstje. Hoe verklaar je anders het succes van Linda? En de tanende populariteit van veel andere glossies. Jildou van der Bijl, hoofdredacteur van Linda, zegt in MT van 17 december over de artikelenkeuze die ze maakt: “iets moet geloofwaardig zijn, ik moet het willen lezen en delen.” Criteria om in het achterhoofd te prenten.

Contentmarketingbureaus zullen nog meer op zoek moeten naar het eigen DNA om zich vervolgens af te vragen of en wat er gedaan moet worden om aansluiting te houden bij de tijdgeest. Jezelf verkopen als contentleverancier met jarenlange ervaring en bewezen performance is al lang niet meer genoeg. Zeggen dat je beschikt over het beste peloton freelancers net zo min. Wat is je onderscheidende kwaliteit. Wie durft bijvoorbeeld als eerste een bataljon twintigers aan te trekken en in te zetten. 2014 wordt een spannend jaar. Voor de opdrachtgevers die een stap voorwaarts willen maken, voor bureaus die de aansluiting met de markt niet willen verliezen.

De contentmarketingbureaus mogen wat mij betreft best roepen dat ze de agencies van morgen zijn, net zoals de reclamebureaus mogen zeggen dat ze perfecte content kunnen leveren. Gelukkig is het uiteindelijk de consument die bepaalt of hij die content wil bekijken, lezen en delen. 

 

Sak van den Boom

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/content geeft elke dag inzicht en duiding over de geïntegreerde inzet van (relevante) content voor het realiseren van duurzame klantrelaties (b2b en b2c). Content marketing is de bindende strategie om op het juiste moment met de juiste content op het juiste kanaal met een klant in contact te staan.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken