Cannes week 2023 van start: 'celebrating creativity that drives progress'

Cannes week 2023 van start: 'celebrating creativity that drives progress'
  • Bureaus
  • 19 jun 2023 @ 10:30
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • ConceptenCannesAwards

Terwijl de hoofdredactie een eitje tikt op het TikTok-ontbijt in het Carlton Hotel, sijpelen even verderop de eerste shortlists binnen in het Cannes congres-paleis: die van de Young Director Award en een eerste rits categorieën: voila.

Cannes Lions is het festival waarop creativiteit wordt gevierd in vele dimensies, tijdens een (ruime) week aan de Middellandse Zee. Officieel heet het The Cannes Lions International Festival of Creativity en duurt tot en met vrijdag 23 juni 2023, editie 70. Het thema dit jaar is: Celebrating creativity that drives progress. Het gaat duidelijk niet alleen meer om de winst in munten, maar om veel meer. Wat dan? Dat komt deze week aan de orde.

In het 'Palais des Festivals', een enorme bunker met airco aan de oude haven van Cannes, vinden de prijsuitreikingen plaats en vele interessante lezingen voor wie een 'pas' heeft, met vaak grote namen uit de marketing- en bureauwereld, maar ook uit de culturele, politieke en wetenschappelijke hoek. MarketingTribune is zoals ieder jaar met een bescheiden delegatie aanwezig om de highlights voor jou te belichten. Daarnaast vinden op de aanpalende Croissette boulevard talloze feestjes plaats. En gezien de gestegen kosten aan het strand is er inmiddels ook steeds meer te doen landinwaarts, zoals op de heuvels achter Cannes. 's Avonds zijn er ook feestjes, bureaus hebben een eigen villa afgehuurd, Big Tech heeft strandpaviljoens uitgekocht en op terrassen worden adverteerders op een plateau de fruits de mer met mignonettesaus en citroen gefêteerd. In de grote hotels zoals het Martinez en op straat, zoals bij de Gutter Bar, wordt veel genetwerkt en kom je collega's en merkenbouwers uit andere landen tegen. En uit eigen land natuurlijk. Waarbij een leuke gespreksopener is: wie heeft er al wat gewonnen?

NOMINATIES NEDERLAND t/m MAANDAG 19 JUNI

Voor de Young Director Award zijn de Nederlandse nominaties bekendgemaakt. De zogenaamde Lions voor 'rising young (advertising-)directors' (regisseurs van commercials en films, red.) worden op donderdag 22 juni 2023 tijdens het festival bekendgemaakt. De Nederlandse nominaties zijn: Lotte van Raalte (zelfstandig, ex-Halal) voor 'Guerreras', Lisette Donkersloot (Caviar) voor 'Sihame' en Emma Branderhorst (Pink Rabbit) voor 'My mother and I'. Daarnaast zijn de volgende categorieën ingevuld door de jury:

Radio & Audio
-Publicis Groupe (creatie, media), Cake Film (productie), Public Audio (postproductie) met 'The Unforgettable 2 minutes' voor Nationaal Comité 4 en 5 mei. 

PR
-Cloudfactory (creatie), Carli Hermès en Unit CMA (productie) met Truly Destroyed voor Dutch Salvation Army Reshare. 
-Publicis Groupe Amsterdam (creatie, media en pr), MassiveMusic en Soundsright (additional) met Wikitruth voor Ukrainian Witness. 
-Wink Amsterdam (additional) met Bring home the Bud voor Bud (2x).
 -Ambassadors, Amp Amsterdam, Monwest Amsterdam en Wefilm (productie) en For the right reasons (pr)  met The mammoth meatball voor Vow (2x), zie onder.
-For the right reasons (pr) met Designed in Bangladesh, made in Europe voor EKN Footwear.
-Boomerang Agency (additional) met The Closer voor Heineken (2x). 
-Cloudfactory (creatie) en Carli Hermes (productie) met Truly Destroyed voor Dutch Salvation Army Reshare. 

Outdoor
-Boomerang Agency (additional) met The Closer voor Heineken (4x).
-Sizzer Amsterdam (postproductie) met The Laundry Screen voor Prime Video 

Media
-72andsunny (creatie) met Torrens of truth voor Nebo. (2x)
-For the right reaosns (pr) met Change the angle voor Lux
-TBWA\Neboko (creatie en productie), Loupe & Co (postproductie) met The impossible billboard voor Adidas.

Industry Craft
-Wetransfer Amsterdam (media) met There's nothing comic about dyslexia voor Dyslexia Scotland.
-Antinomy Studio (productie) met Adlam, an alphabet to preserve a culture voor Microsoft (3x).

Health & Welness
-180 Amsterdam (creatie) en Wave Amsterdam (postproductie) met Water drinks Gatorade voor Gatorade.

Entertainment
-Sizzer Amsterdam (postproductie) met The Laundry Screen voor Prime Video. 

Entertainment Music
-Magma Music Agency (postproductie) met The homecoming voor Home Centre. 

Entertainment Sport
-TBWA\Neboko (creatie, productie, pr en additional), Audentity, De Grot, Kapsalon, Loupe & Co en The Panics (postproductie) en Mediacom (media) met X Speedportal Rick & Morty voor Adidas.

Direct
-C41 Amsterdam (productie), Boomerang Agency, Synsation en We are first (additional) met Bar experience voor Heineken.
-Boomerang Agency (additional) met The Closer voor Heineken (3x).
-For the right reasons (pr) met Change the angle voor Lux.
-Ambassadors, Amp Amsterdam, Wefilm (productie) en For the right reasons (pr) met The mammoth meatball voor Vow (2x, zie onder).

Digital Craft
-Dentsu Creative (creatie, productie, media, pr), Antifood, Blond Velvet, RESN (productie), Splash Studio's (postproductie) met Adobe x Bowie voor Adobe (2x).

Design
-Akqa (creatie, productie), Calango en Nike (additional) met Curv Studio's voor Nike. 
-Antinomy Studio (productie) met Adlam, an alphabet to preserve a culture voor Microsoft (2x).
-Wetransfer (media) met There's nothing comic about Dyslexia voor Dyslexia Scotland.
-Jam3 (productie) met I will always be me voor Dell.
-Publicis Groupe (creatie, media, pr), Boomerang Agency, HUMNN, Massivemusic (productie), Neverland en Owow (postproductie), Futurefactor (pr) met The Dropstore voor Ministerie BZ.

Film Craft
-Wieden+Kennedy (creatie) met Rise of the kids voor Nike.

Print & Publishing
-WeTransfer (media) met 'There's nothing comic about Dyslexia' voor Dyslexia Scotland.

Social & Influencer
-Ambassadors, Amp Amsterdam, The Sonic Branding Company, Monwest, Wefilm (productie) en For the right reason (pr) met The mammoth meatball voor Vow.
-C41 Amsterdam (productie), Boomerang Agency, Synsation en We are first (additional) voor Bar Experience van Heineken. 
-Wefilm (creatie, postproductie, media en pr), Amp Amsterdam (productie en postproductie), Laser by Sony Amsterdam (postproductie) en Glasnost (pr) voor 'Don't miss a thing' van Interpolis.

Het internationale overzicht van de -steeds bijgewerkte- shortlist is hier te bekijken. Via MarketingTribune blijf je deze week op de hoogte van het meest relevante nieuws voor marketeers in Cannes. De meermaals genomineerde en in Nederland bedachte film en case over Mammoth Meatball, The world's first meat made out of the extinct Woolly Mammoth -u las er al over op MarketingTribune- is in het venster hieronder te zien. Wordt vervolgd.
(PvWK)



Peter van Woensel Kooy

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken