Content marketing showcase: Oreo's Daily Twist
- Content
- 11 aug 2014 @ 11:41
- Link
-
Suzanne de Bakker
docent Master Corporate Communicatie
Universiteit van Amsterdam - StorytellingAccountability
- 11 aug 2014 @ 11:41
- Suzanne de Bakker
Het is nog niet bewezen dat contentmarketing geld oplevert. De effectiviteit of ROI van contentmarketing staat dus niet vast. Dat concludeerde ik in een eerder blogartikel op Marketingfacts. Maar kun je dan helemaal niets zeggen over het al dan niet effectief zijn van al die inspanningen die je als bedrijf of merk doet op het gebied van content? Natuurlijk wel! Er zijn een aantal contentmarketingcases die hun nut al aangetoond hebben. De komende tijd zal ik ze hier bespreken en vandaag beschrijf ik Oreo's Daily Twist.
Oreo's Daily Twist
In 2012 bestond Oreo 100 jaar en om dat te vieren werd de online campagne ‘Daily Twist’ gelanceerd. Tussen 25 juni en 2 oktober werd, 100 dagen lang elke dag, een creatieve en onverwachte visualisatie van “America’s favourite cookie” online gezet.
Die visualisatie betrof een Oreo-koekje met een twist naar een belangrijke gebeurtenis of event op die dag. Zo werd de campagne bijvoorbeeld gestart met een Oreo-koekje met regenboogkleuren en de tekst “Proudly support love!” op hun Facebookpagina, om de Amerikaanse Gay Pride die op 25 juni werd gehouden te vieren.
De Daily Twist Oreo’s werden op de website geplaatst, waar bezoekers ook hun eigen twist konden plaatsen. Daarnaast werden Facebook, Twitter, Tumblr en Pinterest ingezet om de campagne aan te jagen. Oreo-koekje met een twist naar een belangrijke gebeurtenis of event op die dag. Zo werd de campagne bijvoorbeeld gestart met een Oreo-koekje met regenboogkleuren en de tekst “Proudly support love!” op hun Facebookpagina, om de Amerikaanse Gay Pride die op 25 juni werd gehouden te vieren.
Contentmarketing of reclame?
Je kunt erover discussiëren of Oreo’s Daily Twist contentmarketing is of reclame, want het koekje staat centraal in alle uitingen en dat zou volgens de regels van de contentmarketing (verkopen zonder te verkopen) niet mogen. Toch is het logisch dat Daily Twist onder contentmarketing wordt geschaard want de campagne creëert grotendeels real time content, die door het publiek als relevant wordt beschouwd. Zoals de creatieve directeur Megan Sheehan op adage.com vertelt: “Although some cookie designs for “Twist” are predetermined, the vast majority of the work happens in real time. Each morning the team homes in on what’s trending and what’s right for Oreo.” Oreo test de relevantie aan de hand van de interacties en conversaties die ze hebben met Oreo-fans. Het blijkt namelijk dat de Oreo-community erg geïnteresseerd is in events die op dat moment plaatsvinden. En: “The content performs at its best when the relevance and timeliness come together”.
Resultaten
De Daily Twist campagne was een succes. Belangrijkste resultaat is wellicht de 4% groei van Oreo terwijl het mediabudget daalde met 28%. Verder kreeg de campagne 433 miljoen Facebookviews, een stijging van 280% in shares, 10.000 likes per twisted koekje, 1 miljoen nieuwe Facebookfans, een toename van 510% van de retweets op twitter, 231 miljoen media-impressies en dus de hoogste buzz-stijging in 2012 van +49%). De campagne heeft ook prijzen verdiend, zoals vier Cannes Lions.
Deze case is eerder verschenen als onderdeel van de blogpost ‘Hoe toon je aan dat contentmarketing nuttig is? Met KPI’s en showcases‘ op MediafortaBlog. Bekijk ook de twee andere cases in deze serie: 'Bad breath test' van Orabrush en 'Insights' van NRC.
-
Suzanne de Bakker
- Werkt bij: Universiteit van Amsterdam
- Functie: docent Master Corporate Communicatie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/content/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- EasyToys domineert straatbeeld met gewaagde adventskalenders
- KPN tv-app uitgebreid om voetballiefhebbers te trekken
- Jan magazine en Hema winnen Best Use of Content Commerce award
- 65 jaar Barbie: geen pensioen, wel een boek
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in Sinterklaascampagne Bol
- Albert Heijn lanceert magazine en platform voor vrouwen in de...
Laatste Nieuws
- Verlanglijstje speelt hoofdrol in... 01-11-2024
- Albert Heijn lanceert magazine en... 01-11-2024
- Extra aandacht RegioBank voor sparen... 30-10-2024
- RIVM vraagt aandacht voor... 29-10-2024
- KPN tv-app uitgebreid om... 25-10-2024
- Jan magazine en Hema winnen Best Use... 25-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing