[marketeer 160] Esmée Clewits - oprichter YourDesq
- Food-en-retail
- 12 nov 2021 @ 08:56
- Link
-
Peter van Woensel Kooy
senior redacteur, merk-expert
MarketingTribune - MarketingKlantenInnovatie
- 12 nov 2021 @ 08:56
- Peter van Woensel Kooy
In deel 160 van onze successerie [marketeer] spreken we Esmée Clewits van YourDesq. Haar b2b-concept biedt de mogelijkheid om een ‘derde’ werkplek te boeken, voor werknemers ten opzichte van bijvoorbeeld freelancers een totaal nieuw fenomeen. 'Wij zijn de Airbnb voor werkplekken.'
Esmée (23), geboren in een ondernemersfamilie, stond als klein meisje al achter de toonbank in de banketbakkerij van haar grootouders. Tijdens haar master in Barcelona startte ze met de eerste ideeën voor YourDesq, hier fantaseerde ze over de mogelijkheid om van dag tot dag in hotels te kunnen werken. Dit idee werd gevoed door haar passie voor reizen en interieur, maar ook door haar nieuwsgierigheid om overal een kijkje te kunnen nemen. Plus haar sterke drang naar autonomie: zelf kunnen bepalen waar jij het beste werkt. Terug in Amsterdam is dit idee met haar compagnon uitgewerkt tot het businessplan van YourDesq.
Leg graag het basisidee achter van YourDesq.
'Bij YourDesq kan iedereen eenvoudig werkplekken of meetingrooms huren. Het enige abonnement loze platform in Nederland met toegang tot meer dan 950 inspirerende werkplekken in 13 steden waarbij per dag geboekt kan worden. De werkplekken worden aangeboden door hotels, co-working spaces en overige ondernemingen, die op deze manier hun ongebruikte ruimte productief kunnen maken. De interessante connecties die hierbij kunnen ontstaan zijn een mooie bonus.'
Wat is jullie marketingstrategie?
'Met YourDesq brengen we een nieuw product in een nieuwe markt. Het boeken van een ‘derde’ werkplek is voor met name werknemers ten opzichte van bijvoorbeeld freelancers een nieuw fenomeen. YourDesq maakt het werken op voor de werknemer ‘ongebruikelijke’ plekken, denk aan hotels, co-working spaces en bij andere ondernemers, heel toegankelijk met dagpassen. Om dit te introduceren bij werknemers marketen wij het concept zowel bottom-up als top-down. De eindgebruiker, bottum-up, targeten we door middel van social media campagnes, win acties en relevante partnerships met partijen die ook actief zijn in de deeleconomie. Top-down, middels direct marketing en partnerships met employee benefit platformen, bereiken we werkgevers om ze te informeren over de positieve effecten van hybride werken en de implementatie van YourDesq binnen organisaties. Last but not least is het aantrekken van nieuwe host locaties minstens zo belangrijk voor ons platform. Ook dit doen we met name middels direct marketing, maar we zien dat social media campagnes en word-of-mouth hun vruchten beginnen af te werpen, nu steeds meer hosts zichzelf aanmelden en hun locaties online plaatsen.'
Vertel graag meer over het merk: wat, waarom, en waarom nu? Wat is er bijzonder aan?
'YourDesq is te vergelijken met Airbnb, maar dan voor werkplekken. Hiermee bedoelen we dat iedere professional een werkplek kan aanbieden, van hotels tot co-working spaces, maar ook vastgoed eigenaren of ondernemers die werkplekken over hebben. Anderzijds kan elke professional deze werkplekken boeken, waarbij we de nadruk leggen op de werknemers. De pandemie heeft geleid tot een enorme verandering in waar, wanneer en hoe we werken. Hybride werken is voor velen de standaard geworden en onderzoek wijst uit dat dit ook zo zal blijven. Om een goede werk-privé balans te behouden, productief te kunnen zijn en connectiviteit op te kunnen zoeken zonder uren in de file te hoeven staan richting het hoofdkantoor, is het kunnen boeken van een fijne werkplek voor een dag, ook wel de ‘derde’ werkplek, een goede uitkomst. Dit kan via YourDesq.'
Wil je met YourDesq ook internationaal gaan?
'Momenteel zijn we actief in 13 steden in Nederland, met meer dan 950 beschikbare werkplekken. Onze ambitie is zeker om internationaal te groeien. Het platform is super schaalbaar en de flexibele kantorenmarkt zal tegen 2030 groeien van 2% naar 30%. Dit, in combinatie met een verwachte toename in het aantal kenniswerkers dat hybride werkt van 19% naar 51% wereldwijd, biedt veel internationale kansen.'
Hoe hebben jullie de pandemie doorstaan?
'YourDesq is opgericht in november 2020 en sinds mei 2021 zijn we live. Wij denken dat de verschuiving naar een meer hybride werkcultuur, waarin de autonomie van de werknemers wordt omarmt, al langer gaande is. De vrijheid hebben om te werken waar jij het beste werkt, beoordeeld op output en bij voorkeur dichter bij huis om de footprint te verkleinen, dat is onze visie op de toekomst van werken. De pandemie heeft deze beweging een enorme boost gegeven, wat voor ons goed heeft uitgepakt.'
Wat zijn je plannen voor de rest van 2021?
'Wij streven naar 2.000 actieve gebruikers tegen het einde van 2021, met een aantal waardevolle partnerships die we de komende maanden lanceren is dit een haalbaar doel. Daarnaast zijn we momenteel op zoek naar funding, om ons team te kunnen uitbreiden, het product te kunnen doorontwikkelen en ons merk verder te kunnen bouwen. We werken hard om deze Seed-investering dit jaar nog op te halen.'
Wat is je persoonlijke uitdaging met YourDesq?
'Met een enorme passie voor de platform industrie en deeleconomie, kijk ik met bewondering naar andere bedrijven binnen deze sectoren. Mijn persoonlijke uitdaging is om YourDesq onderdeel te laten worden van het ecosysteem waar gevestigde namen als Airbnb, Uber en Felyx al deel van uitmaken. Dit begint bij het bouwen van ons merk en het verwezenlijken van onze missie: ieder laten werken waar zij/hij het beste werkt.'
tekst: Peter van Woensel Kooy
* Voor de 159 interviews met eerdere hoogvliegers uit deze serie, scroll naar de linkjes hieronder.
Flexwerk in de topkantoor: je derde werkplek?
(foto: Pexels / Pixabay)
159. [marketeer 159] Evelien de Vries - oprichter van MDV Europe
158. [marketeer 158] Andrea van Nieuwenhuizen - Head of Marketing van Stox Energy Socks
157. [marketeer 157] Lindsay van der Looij - merkbewaarder van Bloy Institute
156. [marketeer 156] Celine Lokhorst - marketing manager Kamera Express
155. [Marketeer 155] Hans van der Eerden van De Raad van Buiten
154. [Marketeer 154] Coen de Kovel - cmo webshop Pluck
153. [Marketeer 153] Double Dutch sisters
152. [Marketeer 152] Fleur Runhardt en Roos Lindhout van House of Treats
151. [Marketeer 151] Jacqueline Seton-Jacobs (Seton’s Bakery)
150. [Marketeer 150] Lena Cobelens van lounge- en sleepwear merk Le Olive
149. [Marketeer 149] Phil Vonk: 'Auto.nl is een lifehack'
148. [Marketeer 148] Ramon Beuk - chef, leraar en ondernemer over Wayooh
147. [Marketeer 147] Nathalie van den Hombergh over Own Your Space
146. [Marketeer 146] Bibi Janus van Juicebrothers
145. [Marketeer 145] Anna de Lanoy Meijer en Nina Poot over Anna + Nina
144. [Marketeer 144] Ella Fortuin koppelt personalities aan merken met Brands Connected
143. [Marketeer 143] Celapp Media scoort met b2b apps
142. [Marketeer 142] Pauline Cousseau: chief marketing officer oogmerk Polette
141. [Marketeer 141] CMO Mick van Ettinger van The LiveKindly Collective
140. [interview marketeer 140] Iris Spronk over Webscraping Amsterdam
139. [interview Marketeer 139] Jasmijn Rijcken over marketingschip Eureka
138. [interview Marketeer 138] Felice Uiterwijk van Fairtrade Original over jackfruit
137. [interview Marketeer 137] Mark de Lange, ceo en founder van Ace & Tate
136. [interview Marketeer 136] Milo Borghans - Blyck Leckerneyen
135. [interview Marketeer 135] Bernadette Kooijman - startup No Fairytales
134. [interview Marketeer 134] Martijn Roordink, CEO en co-founder van Spaces
133. [interview Marketeer 133] Willem Kors & Marleen de Haan - marketeers Poeder Pret
132. [interview Marketeer 132] Olaf van Gerwen - oprichter Chuck Studios
131. [interview Marketeer 131] Miriam Mieras, Neeltje en Bob - Employity Recruitment
130. [interview Marketeer 130] Edward Hissink - cmo Fresh-R
129. [interview marketeer 129] Ron Beckers - oprichter Joe Merino
128. [interview Marketeer 128] Thomas Gesink- cmo bij Stadsbrouwerij De Prael
127. [interview Marketeer 127] Michiel Reinoud - managing director MBRC en Charity Gifts
126. [interview Marketeer 126] Renée Cohen - Stromma Nederland
125. [interview Marketeer 125] Arjen van den Hof - eigenaar Vondel Hotels
124. [interview Marketeer 124] Jos van Mil - bedenker Tommies en md Greenco
123. [interview Marketeer 123] Sandra Alvarez - foodinfluencer en kookboekschrijver
122. [interview Marketeer 122] Jeroen de Bos - commercial director Mepal
121. [interview Marketeer 121] Joseph Constanty - marketing director NIU
120. [interview Ondernemer 120] Stefaan Mouradian en Steven Boelens - Baunat juwelen
119. [interview Ondernemer 119] Antonie Reichling - Reichling Strategisch in Kwaliteit
118. [interview Ondernemer 118] Jacinta Bokma en Joyce Pherai van CookingToday.nl
117. [interview Ondernemer 117] Sven Dirkzwager - general manager MyCOOKS
116. [interview Ondernemer 116] Hubrecht Duijker - wijnschrijver
115. [interview Ondernemer 115] Frans Story - directeur Van Boxtel hoorwinkels
114. [[interview Ondernemer 114] Olivier Wegloop - cmo gevogeltebedrijf Kipster
113. [[interview Ondernemer 113] Cor Jansen - oprichter en cmo Kooc kant-en-klaar
112. [interview Ondernemer 112] Olaf Ouwerkerk - bedenker van Rotterdammertjes
111. [interview Ondernemer 111] Marijke de Laat en Joris Landa - Bouillon Brothers
110. [interview Ondernemer 110] Jaco Pieper - oprichter en marketeer Koupe ijs
109. [interview Ondernemer 109] Sophie Heldens - country manager reBuy
108. [interview Ondernemer 108] Jochem Snels - oprichter / eigenaar Another Cookie
107. [interview Ondernemer 107] Leendert Mulder - event expert Cannes en Cambodja
106 [interview Ondernemer 106] Henrietta Morrison - oprichter Lily’s Kitchen petfood
105. [interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - marketeer Lesara agile retail
104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group
103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager
102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie
101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys
100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog
99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal
98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth
97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery
96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler
95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen
94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods
93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking
92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing
91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping
90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict
89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore
88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal
87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw
86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin
85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box
84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya
83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten
82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers
81.[Ondernemer van de Week] Kevin de Roos - dga en bedenker Tante Nel Rotterdam
80. [Ondernemer van de Week] Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau
79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE
78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem
77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide
76. [Ondernemer van de Week] Iris Weges - consultant Female Health Company
75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes
74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office
73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger
72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland
71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes
70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys
69. [Ondernemer van de Week] Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate
68. [Ondernemer van de week] Caroline Glasbergen - 'Fitshe' female sportshakes
67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen
66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube
65.[Ondernemer van de Week] Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants
64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper
63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret
62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots
61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota
60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - RetailTheater
59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps
58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema
57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon
56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti
55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl
54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik - eigenaar van De Paarse Keizerin
53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding
52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer
51. [Ondernemer van de Week] Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate
50. [Ondernemer van de Week] Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde - Oestercompagnie
49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino
48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger
47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades
46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu
45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands
44. [Ondernemer van de Week] Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS
43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail
42. [Ondernemer van de Week] Saskia de Knegt - oprichter Worlds of Opportunities
41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS
40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw
39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com
38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq
37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese
36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica
35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts
34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash
33. [Ondernemer van de week] Remko Been - omnichannel & marketing Storelink
32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace
31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel
30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy
29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin
28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany
27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao
26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy
25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts
24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien
23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style
22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union
21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina
20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!
19. [Ondernemer van de Week] Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero
18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn
17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill
16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm
15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen
14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models
13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij
12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash
11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver
10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)
9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp
8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep
7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten
6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande
5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl
4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne
3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG
2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos
1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheque'
-
Peter van Woensel Kooy
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: senior redacteur, merk-expert
- Website:http://nl.linkedin.com/in/petervanwoenselkooy
- Profiel »
- personeel
- werkplek
- ondernemer
- HRM
- ondernemer van de week
- YourDesq
- flexwork
- Esmee Clewits
- markering
- marketeer
- bureau
- Airbnb
- groei
- merk
- employee benefits
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Intertoys overgenomen door ToyChamp
- Jelle Mul (Patagonia): Marketing is uiteindelijk toch het...
- Brouwerij 't IJ: Amsterdam 750 verdient overdreven iconisch bier
- Column Lego: steen voor steen een succesvolle innovator
- Nieuw onderzoek toont groeiende populariteit van afhaalpunten...
- Wasteless AI uitgerold voor Carrefour
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Nieuw foodmerk Jumbo's in Nederland... 04-11-2024
- Blokker krijgt uitstel van betaling 04-11-2024
- Huidverzorgingsmerk The Ordinary... 01-11-2024
- Nieuw onderzoek toont groeiende... 31-10-2024
- Hornbach voor zevende maal op zoek... 31-10-2024
- Wasteless AI uitgerold voor Carrefour30-10-2024
MarketingTribune Events
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing