Mijn Marketing: Ruby Lee van Hoorn van Lush

Mijn Marketing: Ruby Lee van Hoorn van Lush
  • Food-en-retail
  • 14 apr 2022 @ 07:24
  • Link
  • Nanny Kuilboer
    Nanny Kuilboer

    Redacteur
    BBP Media - MarketingTribune
  • RetailInterviewMarketing

Ruby Lee van Hoorn is Brand Communications Lead bij Lush. Voor de rubriek Mijn Marketing reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Suitsupply-campagnes verwarren me.’

VOORSTELRONDJE
Ik ben geboren in een voormalig spoorwegstation in de Achterhoek en deels opgegroeid in Baltimore, Maryland (VS) en deels in Amsterdam. Nadat ik elk stadsdeel van Amsterdam heb verkend, heb ik mijn hart verloren aan Amsterdam-Noord. Ik woon daar met mijn vriend Amar en mijn twee poezen Mukki en Annea. Sinds 2017 werk ik voor Lush, een Brits bedrijf dat zich bezighoudt met het duurzaam en diervriendelijk produceren en verkopen van cosmetica-artikelen. Eerst als PR-Manager en sinds 2021 als Brand Communications Lead; een ingewikkelde benaming voor Marketing & Communicatie Manager. Hier werk ik met een klein, gedreven team aan onze missie: ‘Leaving the world Lusher than we found it.’

KWART EEUW
Niemand weet dat Lush al meer dan 25 jaar bestaat en begon met een kleine groep productuitvinders en experts die de cosmetica-industrie wilden veranderen door te werken met natuurlijke, dagverse ingrediënten, die niet op dieren waren getest. Dat zie je nog steeds terug in onze huisstijl: de zwarte krijtborden met witte krijtletters, een verwijzing naar een dagvers cosmetica-menu, gemaakt van groenten, kruiden en fruit, vers van de markt. Oh ja, en dat deze uitvinders vandaag de dag nog steeds dagelijks in de Lush Kitchen staan!

UITDAGEN
Ik ben er trots op dat we ons bij Lush niet conformeren aan de norm, maar die norm proberen uit te dagen. Dit doen we op meerdere vlakken, bijvoorbeeld door ons uit te spreken over onderwerpen waar andere merken zich niet aan durven te wagen, maar ook door praktijken zoals duurzaamheid en diversiteit niet te zien als een eindstadium, dat we op een bepaald moment van ons lijstje kunnen afvinken, maar als urgente en veranderlijke onderwerpen waarin we onszelf moeten blijven verbeteren en uitdagen.
Ik heb vast genoeg blunders gemaakt - waarvan ik het merendeel waarschijnlijk heb verdrongen - maar ik ben inmiddels op een punt dat ik de incidentele blunder wat meer omarm: no growth without discomfort.

BORSTEN
Ik vind de advertentie voor sportbeha’s van Adidas geniaal. Ik zag ’m in een spread in Linda en hij liet een behoorlijke indruk achter. Het reclamebeeld, dat 25 verschillende naakte borsten naast elkaar toont, is bedoeld om te laten zien dat de sport-bh’s van Adidas wél voor alle borsten zijn. Maar onderliggend is het vooral een campagne die schaamte en stigma rondom vrouwelijke borsten uitdaagt. Dit vind ik een voorbeeld van interessante reclame, waarbij er sprake is van zowel een commerciële als een sociaal-maatschappelijke impact.



VERWARREND
Suitsupply-campagnes verwarren me. Zijn jullie voor homo-emancipatie (2018), zijn jullie voor het objectiveren van vrouwenlichamen (2014), zijn jullie er voor de VVD’er (2020) of zijn jullie gewoon voor seks (2021)? Deze dingen spreken elkaar tegen en maken het merk wat mij betreft minder oprecht. Zoals OneWorld het goed omschrijft zijn dergelijke campagnes vaak een vorm van commodity activism: maatschappelijke idealen en sociale bewegingen worden overgenomen uit commercieel gewin, zonder werkelijk bij te dragen aan echte maatschappelijke verandering.

DENZEL
Ik houd van marketing die authentiek voelt. Die authenticiteit is wat mij betreft terug te herleiden naar wie de reclame of campagne hebben geïnitieerd en met welke redenen, wie er de regie hebben en wie de makers zijn en in hoeverre de marketing een natuurlijk verlengde is van het merk/product en zijn waarden. Mensen (en met name jongere generaties) zien steeds meer door performative marketing heen. Denzel Washington verwoordt het heel goed:



ONGEVRAAGD
Frustratie? Die ongevraagde e-mailmarketing waarvan ik me altijd afvraag op welk moment ik me er dan eigenlijk op had ingeschreven!

UITDAGING
De constant veranderende en soms onvoorspelbare rol van social media en de invloed hiervan op consumententrends.

PATAGONIA
Ik heb niet echt één favoriet merk, maar ik word heel blij van het progressieve environmentalism van Patagonia en de manier waarop Rihanna’s merk Fenty (zowel make-up als lingerie) op een ongedwongen manier diversiteit viert.

NIEUWS
OneWorld en De Correspondent zijn mijn go-to nieuws- en informatieplatformen voor meer kritische, diepgaande stukken. Toch krijg ik ook door accounts als Politieke Jongeren, Kakelversememes en Zeikschrift op Instagram soms mijn nieuws binnen. Podcasts zijn ook top, voor zowel onderzoeksjournalistiek (Trojan Horse Affair) als het ontleden van psychologisch, sociaal-maatschappelijke of culturele vraagstukken, zoals in Invisibilia van NPR of Still Processing van The New York Times.

Ben je werkzaam in marketing en wil je ook graag meedoen aan deze rubriek? Mail dan naar nanny@marketingtribune.nl. Iemand voordragen die perfect is voor deze rubriek kan ook natuurlijk!


Lees ook:
Tim Geelen van The Coca-Cola Company

Charlotte Paulus van Talk360
Zoë Snijder van Hooghoudt​
Madelon Altena-Bogers van Etos​
Michiel van Elk van Sublime​
Patricia van Heffen van Do It Organic​
Laurens Miedema van Gamma
Elke Schroevers van Organto
Roelijne Peters van Meetic-Group/Lexa
Ralph Rijks van Zalando
Liane Lens van Unox

Margaret Kreuger van T-Mobile
Akram Bouadli van Keune Haircosmetics

Nanny Kuilboer

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken