[marketeer 180] Paula Jap Tjong - promotor Knuffel en Stoelyoga

[marketeer 180] Paula Jap Tjong - promotor Knuffel en Stoelyoga
  • Food-en-retail
  • 21 jul 2023 @ 08:07
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • MarketingInterview

In deel 180 van onze successerie [marketeer] spreken we deze week Paula Jap Tjong, peetmoeder van stoelyoga in Nederland. Zij leidt duizenden yogi’s op voor wie een ‘gewone’ yogales geen optie is. Nu scoort zij als marketeer van de 'Knuffel'-button.

Met de 'Knuffel'-button wil zij in de openbare ruimte meer empathie promoten en indirect ook stoelyoga.

In het Pulitzer Amsterdam licht zij haar nieuwe project toe bij een tosti en vele glazen bruiswater. Vol enthousiasme. Paula Jap Tjong geldt als een groot pleitbezorger van stoelyoga. Deze vorm is volgens haar dé manier voor mensen met een zittend beroep of een fysieke beperking om yoga te doen. 'Ze tovert werkplekken om tot yogastudio’s, voor een moment van ontspanning voor werknemers. Mensen met dementie, die zich soms niet eens meer herinneren vorige week in de les te zijn geweest, blijven dankzij haar lessen toch in beweging. Al geeft ze de meeste Stoelyogalessen gelukkig niet meer zelf: als docent leidde ze al honderden anderen op', aldus Yogaonline, een platform van WPG Media.

Hoe is het 'Knuffel'-idee ontstaan?
Paula: 'Dat is een mooie, lange reis geweest... wil je hem horen? Welnu, ik zat 25 jaar in het marktonderzoek daarvoor zat ik ook in het Thinktank-netwerk voor jongere ondernemers. Ik kon mijn passie niet meer kwijt in research en had bovendien net de internetbubble gemist. Kortom tijd voor iets nieuws. Toen heb ik "Tuintje voor Thuis" bedacht, Google maar. Dat project gaf je inzicht in waar groenten vandaan komen. Het idee sloeg wel aan, tegenwoordig is iedereen met tuinieren bezig en heeft AH het idee ook opgepakt, met de spaaractie. Vervolgens schreef ik een boekje "Leuke adressen in de Haarlemmermeer", dat ging onder andere over onontdekt terrein in Hoofddorp, Nieuw Vennep en tientallen buurtschappen. Elke dag ging ik met mijn co-auteur een stukje varen over de Ringvaart en dan deden we een bepaald stukje voor dat boek. Ik belde, kreeg tips van locals en regelde sponsoren zoals onder andere de Rabobank en Schiphol. Was erg leuk. Toen ben ik babymassages gestart, naast mijn bedrijf, volgde daar ook een opleiding voor... gewoon om mijn brein enthousiast en fit te houden. Ik kreeg last van mijn rug en iemand vroeg: waarom gebruik je daar geen yoga tegen? Ik verdiepte me erin en werd zo zelf yogajuf. Ik vond het zo leuk dat ik mijn marktonderzoeksbedrijf definitief wilde verkopen. Daar werkten intussen 165 mensen. Aldus geschiedde. Ik bekwaamde me verder in het behandelen van faalangst, werd " stress management trainer", yoga trainer, hardlooptrainer - een combinatie waar goed geld mee te verdienen was. Uiteindelijk ben ik meer gaan focussen op stoelyoga, werd de eerste stoel yogatrainer van Nederland en leid nu zelf mensen op. Stoelyoga is helemaal hot en booming... op iedere stoel kan je yoga doen... mijn trainingspraktijk is nu een instituut geworden, ik heb een stoelyoga wervings- & selectiebureau intussen ook, heb 2300 trainers opgeleid en zo komen we bij de Knuffel.'

Vertel. Ik begreep dat je een methode hebt om mensen met dementie te behandelen.
'Ik wil graag een bijdrage aan de samenleviing geven. Mensen met dementie behandelen is mijn specialiteit. Ik heb daar ook een boek over geschreven. Wat heeft de doelgroep nodig? In samenspraak met geriaters en na een cursus in de V.S. heb ik die vraag proberen te beantwoorden. Uit verschillend wetenschappelijk onderzoek en uit mijn eigen praktijk blijkt dat stoelmassages een nog beter cognitief effect hebben dan de -ook goed werkende- muziektherapie onder demente mensen. In spraak kan men vaak niet goed meer reageren, maar wel met gebaren. Die kan men ook nadoen. Simpel gezegd: wat links of rechts betekent, is ze vaak ontvallen. Maar als je de richting voordoet wordt het wel duidelijk. In 2050 heeft naar verwachting 50% van de bevolking dementie. Nederland telt er nu 280.000. Ik kom nu veel in dagbestedingen, op gesloten afdelingen... zelfs daar merk ik dat er contact kan worden gelegd via mijn behandelingen, zelfs in echt zware gevallen. De patienten leven erg in het moment, dat past ook goed bij yoga. Ze vergeten dat ze al maanden op stoelyoga zitten, maar het grappige is: het lichaam heeft ook nog een geheugen!'

Ja dat heb ik zelf ervaren met karate. Als je 1000 keer een 'kata' loopt -een ingewikkeld vast patroon van vechtposities en - technieken, hoef je daar de 1001ste keer niet meer over na te denken. Het zit in je, ook tien jaar later nog. Van zulk fysiek geheugen maak jij dus ook gebruik?
'Inderdaad. Door herhaling krijg je heleboel in de mensen, je lichaam heeft een geheugen. Ook als je geheugen of geest door dementie is aangetast. Daar kunnen we dus wat mee. Het mindfullness-gedeelte van yoga blijkt daarnaast heel heilzaam te zijn. Dat is belangrijk, bij deze mensen is rust een gewenste gemoedstoestand. Hun plek in de ruimte is immers verdwenen. Ze weten niet waar ze zijn, dat is heel angstig. Stoelyoga stelt ze op hun gemak en bewegen in onze therapie, dat is ook goed tegen pijn. Dit is belangrijk, want dementen kunnen zich niet uiten.'

En wat heeft je Knuffel-button daar mee te maken?
'Het idee is fundraising voor meer stoelyoga voor demente ouderen. Je kan zo'n button aanschaffen en opspelden op straat of op je werk. Het idee is dat je hiermee een gesprek op gang brengt. Wil je een knuffel? Zonder deze natuurlijk op te dringen of in een me tootje te belanden. Je krijgt hierover ook een korte instructie mee. In het gesprek kun je dan iets meer vertellen over het belang van stoelyoga en onze actie, waarvan de opbrengst gaat naar extra stoelyoga voor demente ouderen. Je gesprek kan je, als jullie allebei dat OK vinden en leuk, besluiten met een eenvoudige hug: de Knuffel. Je kan de button opdoen naar een feestje of ga er mee naar buiten en kijk wat er gebeurt. Je moet uit je comfortzone komen met die button. Mijn zoon en dochter zeiden eerst "gatver", maar zijn er nu ook achter dat het gewoon een ludieke button is. Zeker nadat een vriendje van ze aan mij vroeg: "geef mij er een, dan kan ik chickies scoren". "Je moet het wel eerst vragen", zei ik toen. "Wil de ander het niet, dan laat je je uitgereikte armen zakken en laat je het idee los." Het gesprek leidt tot een contactmoment. Je hoeft niet meteen te gaan knuffelen. Je kan dan ook uitleggen: "hiermee steun ik yogales voor dementie". Hij begreep het allemaal prima.'

OK, same here - duidelijk. Ben je zelf ook een knuffelaar?
'Zeker. Ik hou van knuffelen. Sommigen laten me niet meer los. Dementen zeggen soms: "dit is zo fijn". Het heeft ook te maken met huidhonger. Je stimuleert het lichaamsbewustzijn via knuffelen. De button kan een free hug moment creeeren. Als je ruzie hebt of hebt gehad, kun je elkaar ook in de ogen kijken en eventueel een knuffel geven. Dat is tantra. Deze weldaden kun je dus bespreekbaar maken met de Knuffel button. En leiden hopelijk tot meer yogalessen.'

Zijn Nederlanders tactiel volgens jou?
'Nederland is geen knuffelland. Door corona durven we elkaar nauwelijks meer aan te raken, terwijl het een levensbehoefte is. Ik geloof er in dat dit iets moois kan worden en dat er meer stoelyoga mogelijk wordt in bijvoorbeeld Alzheimercafe's. In het algemeen hoop ik dat de Knuffel-button bijdraagt aan meer "knuffelen zonder gedoe". Leg hem in huis, zo is al een relatie gered. Echt!'

Hoe ga je de knuffel-actie nu verder in de markt zetten?
'Via de 2300 mannen en vrouwen die ik opleidde, wordt de actie verder bekend gemaakt en gedeeld. In de landelijke Yoga-krant van ontwerper en yogi Saskia Onck ventileer ik het idee. Via social media, BN-ers en influencers spreaden we the word. En nu natuurlijk via MarketingTribune, het vakblad van Nederland. We gaan een paar events organiseren, zoals op camping De Lievelinge met een leuke groep en via guerilla-acties met de Knuffel-button op een aantal festivals. Ik hou zelf van house en van techno. Dus is het leuk om op dat soort feestjes maar bijvoorbeeld ook op het Landjuweel van Ruigoord met een camper te gaan staan, waar vanuit we dan de buttons verkopen. Verder denk ik aan organisatie van "free hugs"-events. Merkenbouwers met constructieve ideeën zijn welkom om mee te denken.'

Mooi. Tenslotte, Paula: wat kost een button?
'De originele Knuffel-button (afbeelding en bestellink zie onder, red.) kost los 3 euro. En via de site inclusief porti 5 euro. Je steunt een goed doel en gaat er zeker ook een aantal leuke momenten mee beleven!'

tekst: Peter van Woensel Kooy

Voor de 179 interviews met eerdere hoogvliegers uit deze serie, scroll naar de linkjes hieronder.


Meer info over de Knuffel-button en mogelijkheid tot aankoop klik hier.


Enkele voorbeelden aanbod Stoelyoga en Paula in actie.
Meer info over hét Stoelyoga boek staat hier.


De 179 eerdere interviews uit deze serie
179. [marketeer 179] Michelle Rienks - marketeer Univé
178. [marketeer 178] Florence van Haastrecht en Zoe van Helvoirt - BeeGrateful
177. [marketeer 177] Pascal Beeren- eigenaar van sterrenrestaurant De Bokkedoorns
176. [marketeer 176] Jeroen Verdenius- marketingmanager Vermaat Groep
175. [marketeer 175] Mieke van Vugt - bedenker van foodmerk OaYeah
174. [marketeer 174] Max Blom - medeoprichter kitesurfmerk Mystic
173. [marketeer 173] Raymond Wolf en Fritjof Terlingen - Wolf rijbewijsshop
172. [marketeer 172] Valentine van der Lande - 'Cereal Entrepreneur' Oot Granola
171. [marketeer 171] Cis Nijenhuis: co-founder van Witlof Skincare
170. [marketeer 170] Saskia Schuit - new business developer Waterdrop
169. [marketeer 169] Susan Houben - Head of Marketing van SodaStream
168. [marketeer 168] Raoul Nijlhof - oprichter en marketeer Luggage Care
167. [marketeer 167] Janina Jahns - marketeer bij Diageo
166. [marketeer 166] Olaf Ouwerkerk en Youri van Slingerland van Happy Trails
165. [marketeer 165] Bob Verlaat - marketeer Super73 e-bikes
164. [marketeer 164] Samantha Sowirono - co marketeer Klarna
163. [marketeer 163] Bing van der Lande - merkenbouwer Object Embassy
162. [marketeer 162] Julie Munneke - founder van Tiny Library
161. [marketeer 161] Janne van den Tweel - marketing coördinator QWIC
160. [marketeer 160] Esmée Clewits - oprichter YourDesq
159. [marketeer 159] Evelien de Vries - oprichter van MDV Europe
158. [marketeer 158] Andrea van Nieuwenhuizen - Head of Marketing Stox Energy Socks
157. [marketeer 157] Lindsay van der Looij - merkbewaarder van Bloy Institute
156. [marketeer 156] Celine Lokhorst - marketing manager Kamera Express
155. [Marketeer 155] Hans van der Eerden van De Raad van Buiten
154. [Marketeer 154] Coen de Kovel - cmo webshop Pluck
153. [Marketeer 153] Double Dutch sisters
152. [Marketeer 152] Fleur Runhardt en Roos Lindhout van House of Treats
151. [Marketeer 151] Jacqueline Seton-Jacobs (Seton’s Bakery) 
150. [Marketeer 150] Lena Cobelens van lounge- en sleepwear merk Le Olive
149. [Marketeer 149] Phil Vonk: 'Auto.nl is een lifehack'
148. [Marketeer 148] Ramon Beuk - chef, leraar en ondernemer over Wayooh
147. [Marketeer 147] Nathalie van den Hombergh over Own Your Space
146. [Marketeer 146] Bibi Janus van Juicebrothers
145. [Marketeer 145] Anna de Lanoy Meijer en Nina Poot over Anna + Nina
144. [Marketeer 144] Ella Fortuin koppelt personalities aan merken met Brands Connected
143. [Marketeer 143] Celapp Media scoort met b2b apps
142. [Marketeer 142] Pauline Cousseau: chief marketing officer oogmerk Polette  
141. [Marketeer 141] CMO Mick van Ettinger van The LiveKindly Collective
140. [interview marketeer 140] Iris Spronk over Webscraping Amsterdam
139. [interview Marketeer 139] Jasmijn Rijcken over marketingschip Eureka
138. [interview Marketeer 138] Felice Uiterwijk van Fairtrade Original over jackfruit
137. [interview Marketeer 137] Mark de Lange, ceo en founder van Ace & Tate
136. [interview Marketeer 136] Milo Borghans - Blyck Leckerneyen
135. [interview Marketeer 135] Bernadette Kooijman - startup No Fairytales
134. [interview Marketeer 134] Martijn Roordink, CEO en co-founder van Spaces
133. [interview Marketeer 133] Willem Kors & Marleen de Haan - marketeers Poeder Pret
132. [interview Marketeer 132] Olaf van Gerwen - oprichter Chuck Studios
131. [interview Marketeer 131] Miriam Mieras, Neeltje en Bob - Employity Recruitment
130. [interview Marketeer 130] Edward Hissink - cmo Fresh-R
129. [interview marketeer 129] Ron Beckers - oprichter Joe Merino
128. [interview Marketeer 128] Thomas Gesink- cmo bij Stadsbrouwerij De Prael
127. [interview Marketeer 127] Michiel Reinoud - managing director MBRC en Charity Gifts
126. [interview Marketeer 126]  Renée Cohen - Stromma Nederland
125. [interview Marketeer 125] Arjen van den Hof - eigenaar Vondel Hotels
124. [interview Marketeer 124]  Jos van Mil - bedenker Tommies en md Greenco
123. [interview Marketeer 123] Sandra Alvarez - foodinfluencer en kookboekschrijver
122. [interview Marketeer 122] Jeroen de Bos - commercial director Mepal
121. [interview Marketeer 121] Joseph Constanty - marketing director NIU
120. [interview Ondernemer 120] Stefaan Mouradian en Steven Boelens - Baunat juwelen
119. [interview Ondernemer 119] Antonie Reichling - Reichling Strategisch in Kwaliteit
118. [interview Ondernemer 118] Jacinta Bokma en Joyce Pherai van CookingToday.nl
117. [interview Ondernemer 117] Sven Dirkzwager - general manager MyCOOKS
116. [interview Ondernemer 116] Hubrecht Duijker - wijnschrijver
115. [interview Ondernemer 115]  Frans Story - directeur Van Boxtel hoorwinkels
114. [[interview Ondernemer 114] Olivier Wegloop - cmo gevogeltebedrijf Kipster
113. [[interview Ondernemer 113] Cor Jansen - oprichter en cmo Kooc kant-en-klaar
112. [interview Ondernemer 112] Olaf Ouwerkerk - bedenker van Rotterdammertjes 
111. [interview Ondernemer 111] Marijke de Laat en Joris Landa - Bouillon Brothers
110. [interview Ondernemer 110] Jaco Pieper - oprichter en marketeer Koupe ijs
109. [interview Ondernemer 109] Sophie Heldens - country manager reBuy
108. [interview Ondernemer 108] Jochem Snels - oprichter / eigenaar Another Cookie 
107. [interview Ondernemer 107] Leendert Mulder - event expert Cannes en Cambodja
106 [interview Ondernemer 106] Henrietta Morrison - oprichter Lily’s Kitchen petfood
105. [interview Ondernemer 105] Sander van Bladel - marketeer Lesara agile retail
104. [interview Ondernemer 104] Jurryt van Arend, marketeer Doniger Fashion Group
103. [interview Ondernemer 103] Jaap Korteweg - oprichter De Vegetarische Slager
102. [interview Ondernemer 102] J.W. Kaldenbach& Edo Dijksterhuis - Bierrevolutie
101. [interview Ondernemer 101] Mark Vletter - oprichter telecomaanbieder Voys
100. [Ondernemer van de Week] Bénine Bijleveld - Benines Kitchen foodblog
99. [Ondernemer van de Week] Martijn Suister - Quandoo restaurantreserverings-portal
98. [Ondernemer van de Week] Marjolein in 't Veld - fashionbrand Marjolein Elisabeth
97. [Ondernemer van de week] Esther Weissman - Esthers Cookery
96. [Ondernemer van de Week] Margreet Leppink en Santje Kramer - app Rambler 
95. [Ondernemer van de Week] Tijno Verkerke - Brand Activation manager 24Kitchen
94. [Ondernemer van de Week] Sarah Smit - oprichter Stina Woods 
93. [Ondernemer van de Week] Erik van de Langemheen - oneQ smart outdoor cooking 
92. [Ondernemer van de Week] Elant Wijtman - marketeer Oedipus Brewing 
91. [Ondernemer van de Week] Marjan Reitsma - hoofd marcom Koninklijke Auping
90. [Ondernemer van de Week] Freek Padberg - mede oprichter Grapedistrict
89. [Ondernemer van de Week] Bernd Damme - oprichter juwelenhuis House of Eléonore
88. [Ondernemer van de Week] Hannah Vreugdenhil - food delivery service DoorMeal
87. [Ondernemer van de Week] Pieter Teekens - oprichter Beef & Burgers en Friet Fjieuw
86. [Ondernemer van de Week] Laurens Claassens - mede oprichter V2C Dutch Dry Gin
85. [Ondernemer van de Week] Olaf van Rijn - Choco Taste Box
84. [Ondernemer van de Week] Enzo Kleijn - initiator streetfoodfestival Yummya
83. [Ondernemer van de Week] Remko Hol en Olivier Nipshagen - Olijck worsten
82. [Ondernemer van de Week] Rob van Rozendaal - The Music Marketeers
81.[Ondernemer van de Week] Kevin de Roos - dga en bedenker Tante Nel Rotterdam
80. [Ondernemer van de Week]  Marieke van Beijnum en Willemijn van Dijk - Borrelplateau
79. [Ondernemer van de Week] Alec Boswijk - oprichter Alchemist Garden en CvE
78. [Ondernemer van de Week] Van der Will, De Vries en Bakhtiar - oprichters Jajem 
77. [Ondernemer van de Week] Maarten van den Biggelaar - oprichter Manyguide 
76. [Ondernemer van de Week] Iris Weges - consultant Female Health Company
75. [Ondernemer van de Week] Clara de Nijs - dga en founder Clara's Champagnes 
74. [Ondernemer van de Week] Sebastian Brokmann - co-founder Fruitful Office
73. [Ondernemer van de Week] Saira Mamadeus - drijvende kracht Hennep Burger
72. [Ondernemer van de Week] Mark Boekraad - mede-oprichter ShirtsofHolland  
71. [Ondernemer van de Week] Merel Wildschut en Jamie van Zijl - De Groene Meisjes 
70. [Ondernemer van de Week] Marij Peeters en Theo Peeters - Het Raadhuys
69. [Ondernemer van de Week]  Kitty Smeeten& Th. de Groen - Hands Off My Chocolate
68. [Ondernemer van de week] Caroline Glasbergen - 'Fitshe' female sportshakes
67. [Ondernemer van de Week] Roy Liezen - marcom expert Afosto retail systemen 
66. [Ondernemer van de week] Yves Viegen - marketeer Foodtube 
65.[Ondernemer van de Week]  Jop van de Graaf - oprichter SLA restaurants 
64. [Ondernemer van de Week] Christian Clerx - oprichter online cityportals CityZapper
63. [Ondernemer van de Week] Daniëlle Duit & M. Lauret - bierbrouwerij Duits&Lauret 
62. [Ondernemer van de Week] Lennard ter Hall - oprichter Slow Escargots 
61. [Ondernemer van de Week] Stefan vd Ven, Patric Brinkman & Ton Verhoeven - Exota
60. [Ondernemer van de Week] Carin Frijters en Femke Cuijpers - RetailTheater
59. [Ondernemer van de week] Herbert en Yvonne Nijland - kaas Landgoed Kaamps
58. [Ondernemer van de Week] Gretske de Jong - winkelmanager bij Scheltema
57. [Ondernemer van de Week] Yvonne Roos - uitvaartbegeleider Charon 
56. [Ondernemer van de Week] Ingmar Berkhout - drijvende kracht Digusti
55. [Ondernemer van de Week] Steven van Dorp - oprichter en vlogger InDePaskamer.nl
54. [Ondernemer van de week] Wendy van Mourik -  eigenaar van De Paarse Keizerin
53. [Ondernemer van de Week] Huub van de Lang - oprichter Bandit Diervoeding 
52. [Ondernemer van de Week] Caroline van der Lande en Nikki Wiesman - de Buurtboer
51. [Ondernemer van de Week]  Dennis van Essen - oprichter Taza Chocolate 
50. [Ondernemer van de Week]  Matijn Wijn en Juliëtte de Wilde -  Oestercompagnie 
49. [Ondernemer van de Week] Eline van de Ven - sales manager Pavino Sgroppino
48. [Ondernemer van de Week] Lisette Kreischer - oprichter The Dutch Weed Burger
47. [Ondernemer van de Week] Peter Duijvestijn - Ovengedroogde Hollandse Tomenades
46. [Ondernemer van de Week] Jaap van Oort - strategy director Digitas bouwer Vertu
45. [Ondernemer van de Week] Nynke ten Napel - founder Store for Brands
44. [Ondernemer van de Week]  Michel Wildenborg - directeur HEKS’NKAAS
43. [Ondernemer van de Week] Djemilah Dalhuisen - media en content ING retail
42. [Ondernemer van de Week]  Saskia de Knegt  - oprichter Worlds of Opportunities
41. [Ondernemer van de week] Frederike Versloot - manager communicatie ICS 
40. [Ondernemers van de Week] Linda Hartman&Brigitte van der Loo - Koffiejuffrouw
39. [Ondernemer van de Week] May-Britt Mobach - hoofdredacteur Amayzine.com
38. [Ondernemer van de Week] Rogier Leopold en Diederik van Gelder - Bilder&De Clercq
37. [Ondernemer van de Week] - Rob van Holstein - projectleider the Dutcheese
36. [Ondernemer van de Week] Abdelaziz Aouragh - founder en ceo El Asira cosmetica 
35. [Ondernemer van de Week] Bob Vrisekoop - managing director bij VMM Concepts
34. [Ondernemer van de Week] Kim Harmsen - marketing director SuperTrash
33. [Ondernemer van de week] Remko Been - omnichannel & marketing Storelink 
32. [Ondernemer van de Week ] Kaji But - directeur Sea Palace
31. [Ondernemer van de Week] Hein Raijmakers - marketing directeur Riedel
30. [Ondernemer van de Week] Rik Vegter - DGA Greendaddy
29. [Ondernemer van de Week] Kirstin Hanssen en Fidessa D. van Leeuwen - Zoete Zin
28. [Ondernemer van de Week] Jan Kienhuis - Vondelpark Vrienden / ceo Epiphany
27. [Ondernemer van de Week] Jochem Keune - marketeer Urban Cacao
26. [Ondernemer van de Week] Vincent Blokland - brandmanager Holy Soda en Sourcy
25. [Ondernemer van de Week] Marjanne Manders - manager marcom Mojo Concerts
24. [Ondernemer van de Week] Arne Altmann & Hubert Nieuwendijk - Le Pain Quotidien
23. [Ondernemer van de Week] Hans Balmaekers - marketeer Cafe Style
22. [Ondernemer van de week] Maud van Alphen - brand manager Union 
21. [Ondernemer van de Week] Thomas Gribnau - portfolio director FrieslandCampina
20. [Ondernemer van de Week] Maurice Kroon - co founder Yippie!
19. [Ondernemer van de Week]  Jeroen Stirnberg - marketing manager Ferrero
18. [Ondernemer van de week] Reinier Steures - marketingstrateeg Brusco wijn
17. [Ondernemer van de Week] Jerome Orlemans – E-commerce manager O'Neill
16. [Ondernemer van de Week] Evelien Emondts en Merel Groenenboom - Kiyoko lipbalm
15. [Ondernemer van de week] Merijn Everaarts- cmo Dopper drinkflessen
14. [Ondernemer van de Week] Sascha Tulp - DGA Anti-models
13. [Ondernemer van de week] Niels Verhoeven - NBD manager Blogmij
12. [Ondernemer van de Week] Gina Provó Kluit – oprichter Ffrash
11. [Ondernemer van de Week] Riens Meijer – schrijver
10. [Ondernemer van de Week] Marcel Joosten - directeur M&I Ad van Geloven (Mora)
9. [Ondernemer van de Week] Rogier van Camp - DGA Leapp
8. [Ondernemer van de week] Gerlof Bouma - directeuir Engelsma Wijnia Autogroep
7. [Ondernemer van de week] Robbert de Jong – cmo Looije Tomaten
6. [Ondernemer van de Week] Rutger Anema – marketeer Allerhande
5. [Ondernemer van de Week] Kris Boon - oprichter Yixx.nl
4. [Ondernemer van de week] Sander Renkema - maker Ei love you campagne
3. [Ondernemer van de Week] Masha Kodden - CMO bij DTG
2. [Ondernemer van de Week] Tessa van Breugel – marketeer Doritos
1. [Ondernemer van de Week] Stephan Tieleman - founder en CEO 'fashioncheq

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken