
Dahua toont hoe je de juiste klant op het juiste moment bereikt
Op 15 mei 2025 vindt de tweede editie van de Retail Media Day plaats – hét evenement voor iedereen die actief is op het snijvlak van media, technologie en retail. Een van de sessies die je als marketeer of retailer zeker niet mag missen, is die van Edwin van Setten, Business Development Manager Pro AV bij Dahua.

'Retailmedia is voor merken op elk moment in de klantfunnel relevant'
De tweede Retail Media Day die BBP Media in Utrecht 15 mei aanstaande met diverse partners waaronder MarketingTribune en Twinkle organiseert, staat in de steigers. En iedereen die er toe doet is van de partij. We blikken vooruit met Rupert Parker Brady, retaildeskundige en strateeg die het event programmeert en dagvoorzitter zal zijn. 'Wees er bij.’

Booking.com opnieuw het meest waardevolle merk van Nederland
De totale merkwaarde van de dertig meest waardevolle Nederlandse merken is het afgelopen jaar met 19% gestegen tot 95 miljard dollar (circa 88 miljard euro). Dat blijkt uit het Kantar BrandZ Top 30 Most Valuable Dutch Brands-rapport 2025. Booking.com voert net als vorig jaar de ranglijst aan.

MarketingTribune en Hibou lanceren AI-versie van hoofdredacteur Imke Walenberg
In samenwerking met Hibou heeft BBP Media, uitgever van onder andere MarketingTribune, tijdens het Branded Content Event een digitale versie van hoofdredacteur Imke Walenberg ontwikkeld. Het project is een eerste stap in het verkennen van de mogelijkheden van zogeheten ‘digital humans’ binnen de marketing- en mediawereld.

Coca-Cola, Desperados, Freya’s en Deliveroo scoren Creative Effectiveness Awards 2025
Coca-Cola, Desperados, Freya’s en Deliveroo voeren de lijst aan van Kantars Creative Effectiveness Awards 2025. De jaarlijkse prijsuitreiking van marketingdata- en analysebedrijf Kantar bekroont de advertenties die het afgelopen jaar de perfecte balans vonden tussen creativiteit en impact—zowel op het gebied van merkbouw als commerciële resultaten.

Paaspop verrast met grootste festivaltent ter wereld: The Giant
Festival Paaspop pakt dit jaar groots uit met een wereldprimeur: een gloednieuwe mainstage-tent die de grootste festivaltent ooit gebouwd is. De imposante constructie, genaamd The Giant, biedt plaats aan maar liefst 21.000 bezoekers tegelijk en heeft een vrije overspanning van 74 meter zonder palen – groter dan de Ziggo Dome.
![[video] Victor Knaap (Monks): 'Adaptie AI-revolutie begint met menselijke connectie'](/templates/img/lazyload.gif)
[video] Victor Knaap (Monks): 'Adaptie AI-revolutie begint met menselijke connectie'
Co-founder van bureauketen Monks Victor Knaap voorziet een revolutie in de bureau- en consultancywereld door artificiële intelligentie. Ook merkenbouwers kunnen niet om AI heen. De ontwikkelingen hebben hem weer 100% enthousiast gemaakt over zijn werk. Maar let op: zonder menselijke maat wordt implementatie en uitrol lastig.

1 april: creativiteit met een twist
Het is weer 1 april – de dag waarop we elkaar traditioneel voor de gek houden. Elk jaar duiken ze op: de leukste, flauwste, scherpste en soms zelfs verrassend geloofwaardige grappen. En dit jaar is het aanbod opvallend groot. Zijn we toe aan wat luchtigheid? Of maakt AI het een stuk gemakkelijker om die beelden te creëren?

Marktonderzoekbranche groeit verder in 2024
In de vorige editie van het Trendrapport schreven we al dat AI de turbo zou zetten op de ontwikkelingen in het vak. Nou, die turbo ging erop. Niet dat iedereen volop aan de gang is met AI, maar het is van buzzword uitgegroeid tot levensechte tool. Met genoeg discussie eromheen, trouwens. De branche draaide ondertussen al dan niet met AI door. De omzet steeg weer verder, met iets meer dan 3%.

KVA vraagt Google om betere monitoring illegale gokreclames
Het Keurmerk Verantwoorde Affiliates heeft een brief gestuurd aan Google over de illegale gokreclames die geplaatst worden bij de zoekmachine. Het KVA vraagt Google om haar beleid en algoritmen te verbeteren en hoopt Google in de toekomst te kunnen helpen bij het voorkomen van illegale gokreclames.

ABN Amro en DGTL lanceren DGTL Academy en New Horizons
Met ABN Amro lanceert festival DGTL de 'DGTL Academy' en 'New Horizons' – twee vooruitstrevende initiatieven die vrouwelijke makers in de elektronische muziek- en kunstwereld ondersteunen. Met DGTL Academy wil het festival een belangrijke stap zetten om de 'genderkloof in de industrie' te verkleinen.

Apple uitgeroepen tot 'Creative Marketer of the Year' 2025 door Cannes Lions
Het Cannes Lions International Festival of Creativity heeft Apple benoemd tot ‘Creative Marketer of the Year 2025’. Deze prijs wordt sinds 1992 jaarlijks toegekend aan merken met een langdurig succesvolle en bekroonde marketingaanpak. Het is de tweede keer dat Apple deze eer ontvangt.

Bart Vermeulen van AH: 'Retailmedia werkt merkversterkend en is essentieel in een crossmediale strategie'
Bart Vermeulen is Manager Media Performance & Audiences bij AH Retail Media Services en een van de sprekers tijdens Nima Marketing Day. Een korte kennismaking.
![[mediabazen] IPG Mediabrands: Sander Kwint](/templates/img/lazyload.gif)
[mediabazen] IPG Mediabrands: Sander Kwint
Een slim persoon zei ooit: ‘Managers zeggen alleen JA tegen innovatie als niets doen een groter risico met zich meebrengt.’ Ik zie het als mijn persoonlijke taak om zowel collega’s als klanten te helpen verandering te zien als een kans en niet als een bedreiging. Dat is wat mij betreft innovatie.

Marit van Egmond vertrekt bij Albert Heijn, Etos en Gall&Gall: 'act before you're ready'
Na een dienstverband van 28 jaar, waarvan de laatste zes jaar als CEO van Albert Heijn, Etos en Gall & Gall, heeft Marit van Egmond besloten haar loopbaan buiten Ahold Delhaize voort te zetten. 30 april 2025 is haar laatste werkdag. De procedure voor opvolging is gestart, meldt de retailketen. Lees hier ook haar dankwoord.

‘Wij helpen mensen mooie herinneringen te maken’
Sinds vijf maanden is Willemijn Rijpma Director of Marketing bij Sunweb Group. Met een achtergrond bij onder meer KLM, Gall & Gall en MyWheels brengt ze een brede expertise in merkstrategie en klantgerichtheid mee naar de reisgigant met labels als Sunweb, Eliza was here en Gogo. ‘Vakanties zijn een positieve business. Het is geweldig om te werken in een sector waar je mensen helpt mooie herinneringen te maken.’

Brenda Smith finalist European Marketer of the Year 2025
Brenda Smith (AS Watson), is genomineerd als een van de acht finalisten voor de prestigieuze European Marketer of the Year Award 2025. De European Marketing Confederation (EMC) maakte deze shortlist bekend, waarin de beste strategische marketeers van Europa zijn vertegenwoordigd.

Hoe gaat het écht met jong talent?
Het wordt steeds lastiger voor jong talent om voet aan de grond te krijgen in de creatieve industrie. Maar hoe groot zijn de uitdagingen precies? En wat hebben jonge professionals nodig om te floreren? Stichting RA*W wil daar antwoord op geven met het nieuwe jaarlijkse onderzoek State of Talent.
![[onderzoek] Nederland loopt miljarden mis door trage AI-adoptie](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Nederland loopt miljarden mis door trage AI-adoptie
Nederland dreigt jaarlijks €8,1 miljard aan economische groei mis te lopen door een gebrek aan investeringen in kunstmatige intelligentie (AI) en digitale bedrijven. Dit blijkt uit onderzoek van Implement Consulting Group in opdracht van Google.

Loyaliteitsranking restaurantketens: Moeke en Dadawan aan kop
Ruim drie op de vier bezoekers van Nederlandse restaurantketens (77%) verwachten binnen twaalf maanden terug te keren. Gemiddeld bezoekt een klant een restaurantketen 1,6 keer per jaar. Restaurantketens Moeke en Dadawan hebben de meest loyale klanten. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens, een grootschalig onderzoek van Multiscope onder ruim 5.100 Nederlanders.
![[analyse] 'Trump buigt voor Big Tech - niet andersom'](/templates/img/lazyload.gif)
[analyse] 'Trump buigt voor Big Tech - niet andersom'
Techbedrijven doen alles om bij de herkozen Amerikaanse president Donald Trump in het gevlei te komen, dat was wat we dachten: ‘Ze zijn zo machtig, het zijn praktisch soevereine staten’. Die Big Tech: de nieuwe oligarchen? What’s next? Hoe ga je daar als merk, als marketeer mee om? En wat is je ruimte, welk territorium moet je bewaken en waar buig je mee? Hoogste tijd om dieper in de Big Tech-materie te duiken en enkele prominente Nederlandse Big Tech watchers te raadplegen. ‘Marketeers leggen Big Tech geen strobreed in de weg.’
![[onderzoek] Bijna 40 procent Nederlandse vrouwen overweegt eigen bedrijf te starten](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Bijna 40 procent Nederlandse vrouwen overweegt eigen bedrijf te starten
In het kader van International Women’s Day op zaterdag 8 maart 2025 heeft Mastercard wereldwijd onderzoek gedaan naar vrouwelijke ondernemers. Ondanks een sterke ondernemersgeest ervaren Nederlandse vrouwen nog altijd meer obstakels dan mannen.

'My name is Bezos, Jeff Bezos'
Mark Ritson maakt zich zorgen. De marketingprofessor vreest voor het leven van James Bond nu hij in handen is gekomen van ‘kale slechterik’ Jeff Bezos.

Ace & Tate zet volgende stap met nieuwe CEO en focus op eyecare
Ace & Tate slaat een nieuwe weg in met Lex van de Vliet als CEO. Oprichter Mark de Lange legt zijn focus voortaan op de creatieve kant van het merk—de kern van wat Ace & Tate onderscheidend maakt. Met deze verschuiving combineert het brillenmerk zijn creatieve roots met een ambitieuze toekomstvisie op optiek en klantbeleving.

PostNL opent extra pakketautomaten en PostNL-punten
PostNL breidt in 2025 het aantal PostNL-punten fors uit. Ruim 500 extra pakketautomaten moeten zorgen voor een grotere keuzevrijheid in waar en hoe de consument het pakket kan ontvangen.
![[onderzoek] 'Goed doen' als koopexcuus](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] 'Goed doen' als koopexcuus
Hoe werkt de impulsaankoop? Uit het promotie-onderzoek van Anne Moes, onderzoeker consumentengedrag aan de Hogeschool van Amsterdam, blijkt nu dat interactieve digitale schermen in winkels en advertenties voor maatschappelijke doelen de drang tot impulsaankopen verder aanwakkeren. Een kwestie van 'moral justification'.
![[expo] Pact geeft inkijk in toekomst van merken en storytelling](/templates/img/lazyload.gif)
[expo] Pact geeft inkijk in toekomst van merken en storytelling
Tot 8 maart 2025 is op de Haarlemmerdijk 137 in Amsterdam 'Pact Creative Hub' geopend: een tijdelijke broedplaats waar een volgende generatie kunstenaars, ontwerpers en creatieve ondernemers samenkomt. Wij bezoeken daar de opening van expositie 'The Bridge' (foto-impressie) en spreken de initiator van bureau Kult&Ace Mèlanie Bosveld.

Brug tussen sport, verduurzaming en merkambitie
Thijs van Rossum is Commercieel Directeur bij Essent. In die hoedanigheid is hij verantwoordelijk voor sales, pricing, proposities, de brandingstrategie, alle commerciële kanalen, activatie van lokale servicepartners én marketing van de energiegigant.
![[onderzoek] Streaming met reclame wint terrein onder Gen Z en Millennials](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Streaming met reclame wint terrein onder Gen Z en Millennials
In het laatste kwartaal van 2024 is het aantal abonnementen op streamingdiensten met advertenties (SAVOD) gestegen tot 7% van het totale SVOD-kijkaandeel in Nederland. Vooral Generatie Z en Millennials kiezen voor deze goedkopere abonnementsvormen, zo blijkt uit onderzoek van Bindinc.
![[onderzoek] Marketeers balanceren tussen AI en authentieke merkbeleving](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Marketeers balanceren tussen AI en authentieke merkbeleving
Marketingprofessionals willen het gebruik van kunstmatige intelligentie (AI) en automatisering uitbreiden, terwijl ze tegelijkertijd streven naar meer merkgerichte en gepersonaliseerde content. Het benutten van AI voor personalisatie wordt gezien als een van de grootste uitdagingen in de huidige dynamische markt. Dit blijkt uit het nieuwste rapport van HubSpot, The State of Marketing 2025.

Gastvrijheid als heilige graal in het digitale tijdperk
'Bij ons staat de klant echt centraal,’ wordt vaak met trots gezegd. Maar klopt dat wel? Jordy van Heese en Stijn van Boxtel merken in hun nieuwe boek 'Gastvrij' namelijk op dat je bij diezelfde organisaties vaak online chatbots, aanmeldzuilen, lange wachtrijen en onpersoonlijke procedures aantreft als façade tussen merk en klant.

Vakantieplatforms populair: € 32,3 miljard aan boekingen in drie jaar
In de afgelopen drie jaar hebben Nederlandse vakantiegangers gezamenlijk ruim 30 miljard uitgegeven aan boekingen via diverse vakantieplatforms, waarvan het meest bij D-reizen. Dit blijkt uit de tweede editie van de Nationale Benchmark Vakantieplatformen, een grootschalig onderzoek uitgevoerd door Multiscope onder bijna 5.200 Nederlanders.

Veranderingen in Google Ads policy gaat promotie illegale kansspelen beïnvloeden
Google maakte recentelijk bekend dat het per 14 april veel strikter gaat handhaven op advertenties met betrekking tot (online) gokken. Adverteerders moeten aan strengere eisen gaan voldoen en kunnen bij het meer doen dan het geven van objectieve informatie afgestraft worden. Gaat de SERP er vanaf april heel anders uitzien?

Nieuw onderzoek naar merkwaarde als aanjager van commercieel succes
In samenwerking met meerdere partners lanceert Warc nieuw onderzoek naar effectiviteit: ‘The Multiplier Effect - a CMO’s guide to brand building in the performance era’.

'Live Happy' van TUI meest herkenbare soundlogo Nederlandse touroperators
Het soundlogo ‘Live Happy’ van TUI is de bekendste jingle in de reisbranche. Sinds de lancering in 2022 heeft het geluidssignatuur een indrukwekkende naamsbekendheid opgebouwd: driekwart van de consumenten herkent het soundlogo en maar liefst 80% koppelt de tune direct aan TUI.

Valentijn-inhakers 2025 maar dan net even anders
Valentijnsdag is de dag van romantische clichés: rode rozen, diner bij kaarslicht en mierzoete liefdesverklaringen. Maar wat als merken het eens over een andere boeg gooien? Voor deze special doken we in de meest opvallende Valentijnscampagnes van 2025 – en ontdekten we dat liefde allesbehalve voorspelbaar hoeft te zijn.

'Vakmensen worden de rijken van de toekomst'
Employer branding, krapte op de arbeidsmarkt: iedere marketeer kent de knelpunten. Paul van Liempt die eerder werkte voor BNR, RTLZ, het FD, VN en Het Parool en video- en podcastkanaal Nieuwe Ankers ziet een groep die op de arbeidsmarkt de macht overneemt. Zijn boek 'Blauwe boorden bonanza' verschijnt 1 mei '25.
![[onderzoek] Visa: Gen Z verkiest smartphone boven bankpas](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Visa: Gen Z verkiest smartphone boven bankpas
Bijna iedereen van de Nederlandse consumenten (92%) heeft in een winkel weleens contactloos afgerekend. Daarnaast gebruikt de helft de mobiele telefoon voor dagelijkse betalingen. Vooral jongere generaties omarmen deze betaalmethode: Gen Z betaalt liever met de smartphone (48%) dan met de traditionele bankpas (34%).
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
- ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events
MarketingTribune Events
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day
De nieuwste selectie whitepapers
- Qualifio marketingkalender 2025
- Bereik je klant via WhatsApp - nog vóór ze jou nodig hebben
- Building a Data Platform for Analytics & Activation
- 40 pagina's vol online groeikracht
- Alles wat je moet weten over Distributed Order Management