
Vakantieplatforms populair: € 32,3 miljard aan boekingen in drie jaar
In de afgelopen drie jaar hebben Nederlandse vakantiegangers gezamenlijk ruim 30 miljard uitgegeven aan boekingen via diverse vakantieplatforms, waarvan het meest bij D-reizen. Dit blijkt uit de tweede editie van de Nationale Benchmark Vakantieplatformen, een grootschalig onderzoek uitgevoerd door Multiscope onder bijna 5.200 Nederlanders.

Veranderingen in Google Ads policy gaat promotie illegale kansspelen beïnvloeden
Google maakte recentelijk bekend dat het per 14 april veel strikter gaat handhaven op advertenties met betrekking tot (online) gokken. Adverteerders moeten aan strengere eisen gaan voldoen en kunnen bij het meer doen dan het geven van objectieve informatie afgestraft worden. Gaat de SERP er vanaf april heel anders uitzien?

Nieuw onderzoek naar merkwaarde als aanjager van commercieel succes
In samenwerking met meerdere partners lanceert Warc nieuw onderzoek naar effectiviteit: ‘The Multiplier Effect - a CMO’s guide to brand building in the performance era’.

'Live Happy' van TUI meest herkenbare soundlogo Nederlandse touroperators
Het soundlogo ‘Live Happy’ van TUI is de bekendste jingle in de reisbranche. Sinds de lancering in 2022 heeft het geluidssignatuur een indrukwekkende naamsbekendheid opgebouwd: driekwart van de consumenten herkent het soundlogo en maar liefst 80% koppelt de tune direct aan TUI.

Valentijn-inhakers 2025 maar dan net even anders
Valentijnsdag is de dag van romantische clichés: rode rozen, diner bij kaarslicht en mierzoete liefdesverklaringen. Maar wat als merken het eens over een andere boeg gooien? Voor deze special doken we in de meest opvallende Valentijnscampagnes van 2025 – en ontdekten we dat liefde allesbehalve voorspelbaar hoeft te zijn.

'Vakmensen worden de rijken van de toekomst'
Employer branding, krapte op de arbeidsmarkt: iedere marketeer kent de knelpunten. Paul van Liempt die eerder werkte voor BNR, RTLZ, het FD, VN en Het Parool en video- en podcastkanaal Nieuwe Ankers ziet een groep die op de arbeidsmarkt de macht overneemt. Zijn boek 'Blauwe boorden bonanza' verschijnt 1 mei '25.
![[onderzoek] Visa: Gen Z verkiest smartphone boven bankpas](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Visa: Gen Z verkiest smartphone boven bankpas
Bijna iedereen van de Nederlandse consumenten (92%) heeft in een winkel weleens contactloos afgerekend. Daarnaast gebruikt de helft de mobiele telefoon voor dagelijkse betalingen. Vooral jongere generaties omarmen deze betaalmethode: Gen Z betaalt liever met de smartphone (48%) dan met de traditionele bankpas (34%).

VM Packaging Awards 2025: inschrijven kan nog tot 12 februari
De inschrijving voor de VM Packaging Awards 2025 is geopend. Dé kans voor marketeers, designers, innovators en duurzaamheidmanagers om hun verpakkingsoplossingen in de spotlight te zetten. Met diverse categorieën en een prestigieuze prijsuitreiking, is dit evenement uitgegroeid tot hét moment om innovatie en creativiteit te vieren in de verpakkingsindustrie.

Zomerplanning: 40 procent reizigers kiest voor vroeg boeken
Voor velen is januari echt zo’n maand waarin ze de vakantiekriebels krijgen. Wensenlijstjes krijgen vorm, online oriëntatie vindt plaats en het einddoel is een (hopelijk) fantastische zomervakantie om naar uit te kijken.

Trendanalyse VML: een paradoxale kijk op 2025
VML, onderdeel van WPP (NYSE: WPP), presenteert haar jaarlijkse trendanalyse, The Future 100.

Bols viert 450 jarig bestaan met lancering Bols Blue
The Lucas Bols Company, een pionier in gedistilleerd sinds 1575, lanceert Bols Blue 1575. Volgens de makers een levendige premium likeur met een diepe ondertoon van sinaasappel en de fluweelzachte zoetheid van botanische spiced rum: eigenlijk Blue Curaçao 2.0.

Nikki Adamo (ceo Nestlé NL) deelt 5 foodtrends
Reflecterend op het nieuwe jaar tijdens haar vakantie in Australië, ontwikkelde de baas van Nestlés Nederlandse business vijf moodboards, hier te zien. 'As we journey into 2025, anticipate our continued commitment to unveiling exceptional products and services for our consumers, shoppers and the community.'

Marit van Egmond (AH): 'Sterk jaar achter de rug'
'We hebben een sterk jaar achter de rug. Allereerst wil ik onze klanten bedanken voor het vertrouwen dat zij ons dagelijks geven. Iets wat wij nooit als vanzelfsprekend ervaren', zegt Marit van Egmond, CEO Albert Heijn over 2024. Hier de resultaten in een infographic. Het marktaandeel groeide in Nederland naar 37,7%.
![[marketeer 213] Thijs Gussenhoven - Marketing manager Amstel](/templates/img/lazyload.gif)
[marketeer 213] Thijs Gussenhoven - Marketing manager Amstel
Voor deel 213 van onze successerie [marketeer] spreken we deze week Thijs Gussenhoven, betrokken bij de Vrienden van Amstel Live. Deze editie valt daarbij de Bob op, met de VIB-campagne: Very Important Bob. Gussenhoven legt uit en praat ons bij over het event en de plannen voor 2025: 'het belang van vriendschap zal komend jaar consistent naar voren komen.'

Otrium behaalt B Corp certificering
Online fashion outlet 'met een missie' Otrium meldt in het laatste kwartaal van 2024 break-even te hebben gedraaid en dat de felbegeerde B Corp certificering door de retailformule behaald is.

Adverteerders en bureaus gaan voor duurzame impact
De samenwerking tussen adverteerders en bureaus krijgt een nieuwe dimensie met de gids ‘Samenwerken voor duurzame impact’ van brancheorganisaties BvA en VIA.
![[Horecava] Cijfers foodmarkt 2024-2025 en nieuwe FSIN FoodShopper Monitor bekend](/templates/img/lazyload.gif)
[Horecava] Cijfers foodmarkt 2024-2025 en nieuwe FSIN FoodShopper Monitor bekend
De foodservicemarkt had in 2024 last van een drijfnat voorjaar en een beknibbelende consument. De omzet van de totale markt voor foodservice (namelijk klassieke horeca, categorie Gemak en Catering) kwam vorig jaar uit op €22,2 miljard; een bescheiden groei van 4,1% door prijsstijgingen; blijkt uit verse cijfers van het FoodService Instituut Nederland.
![[onderzoek] Foodservicelogistiek stokt in dichtslibbende binnensteden](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Foodservicelogistiek stokt in dichtslibbende binnensteden
De kosten voor food & beverage logistiek nemen de komende jaren naar verwachting fors toe en horecaondernemers betalen daarvoor ongemerkt een hoge prijs. Dit blijkt uit het rapport ‘Foodservicelogistiek in dichtslibbende binnensteden’ van het FoodService Instituut Nederland (FSIN) en Topsector Logistiek, dat dinsdag op de Horecava wordt gepresenteerd.

Green Food Lab in zee met met Schuttelaar & Partners
Green Food Lab bundelt per deze maand de krachten met Schuttelaar & Partners. Dit moet beider strategie- en communicatiefunctie in de categorie van voeding, gezondheid en duurzaamheid versterken in een team met 130 medewerkers.

Productie a-merk Haagsche Hopjes stopt
De productie van Rademaker's Haagsche Hopjes stopt. Volgens de makers van Cloetta is de vraag naar de bekende vierkante koffiesnoepjes te laag geworden om nog door te gaan. Alternatief: Hollands Hopje.

De Koffiejongens verdriedubbelt marktaandeel biologisch
Vanaf 11 januari 2025 is het volledige assortiment van De Koffiejongens biologisch. Een belangrijke stap binnen de koffiesector, want het zorgt ervoor dat het marktaandeel biologische koffie in koffiecups - wat tot nu toe slechts 1%* bedroeg - volgens het merk doorgroeit naar meer dan 3%.

Xpeng: officieel Belux-debuut op Brussels Motor Show
Het Chinese automotive-bedrijf Xpeng maakt op de Brussels Motor Show 2025 zijn officiële debuut voor de Belgische en Luxemburgse markt (Belux).

Tickets for Good nu ook in Nederland met steun van Robbie Williams
Tickets for Good, een social-profitorganisatie die zorgmedewerkers voordelig toegang biedt tot sport- en muziekevenementen, theaters en musea, is deze week geïntroduceerd in Nederland.

P van 'Prijs' voornaamste keuzefactor in kledingretail
De P van Prijs (56%) vormt de belangrijkste motivatie om voor een bepaalde kledingwinkel te kiezen. Ruim de helft van de Nederlanders (54%) baseert de keuze ook op het assortiment, blijkt uit Multiscopes Nationale Benchmark Kledingwinkels-onderzoek (N=5195).

Campagne Justitie om criminaliteit te herkennen
Op initiatief van het ministerie van Justitie en Veiligheid en de politie is de publiekscampagne ‘Vreemd of verdacht?’ gelanceerd, bedoeld om het bewustzijn van Nederlanders te vergroten over georganiseerde ondermijnende criminaliteit.

Center Parcs lanceert Europese campagne 'Volg je natuur'
De gedachte achter de campagne is dat het bij Center Parcs niet draait om het laten zien van jezelf, maar vooral om jezelf te kunnen zijn.

Marketeers moeten AI inzetten als een dirigent
AI is niet overhyped; het fenomeen wordt eerder onderschat. De echte innovatie ligt in het benutten van AI als strategisch instrument, niet alleen als een hulpmiddel voor eenvoudige taken. 'Word dirigent'.

Albert Heijn introduceert 40 vernieuwde verspakketten
In het kader van het 'gezonde start van 2025'-programma brengt AH 40 vernieuwde verspakketten, die vanaf nu minimaal 200 gram groente per persoon bevatten – 'een flinke verhoging ten opzichte van de eerdere 150 gram'.

Lowlander stapt volledig over op 'low & no'
Met de start van Dry January meldt biermerk Lowlander als eerste Nederlandse brouwer volledig over te gaan op low & no: alle bieren boven de 3,5% aan alcohol worden radicaal uitgefaseerd.

Eurovision Songfestival komt met sonic identity
Het Eurovisie Songfestival komt met een merk-herkenningsdeun oftewel ‘sonic identity’ voor de presentatie in Zwitserland in 2025. De track 'See You Radiate' is gemaakt door het Amsterdamse MassiveMusic.

Els Dijkhuizen benoemd tot GCD Heineken Sponsorships
Els Dijkhuizen, voorheen Marketing Directeur bij Heineken Nederland, is per januari 2025 Global Communicatie Directeur Heineken Sponsorships geworden. Hier haar persoonlijke aankondiging.

Onderzoek naar goede voornemens werkend Nederland
Uit het jaarlijkse ‘Nieuwjaarsonderzoek’ door Panelwizard in opdracht van pensioenaanbieder BeFrank blijkt dat bijna de helft van de werknemers het belangrijk vindt dat hun organisatie duurzaam is en de komende vijf jaar meer prioriteit geeft aan duurzame initiatieven.

130 plaatsen bieden toch Unox Nieuwjaarsduik
Door de harde wind en sterke stroming moesten op 1 januari 2025 zo'n 40 Nieuwjaarsduiken worden afgelast. Toch waren naar schatting 130 van de oorspronkelijke 171 locaties veilig genoeg om met Unox-muts het water in te rennen, dus werd daar wel gedoken.
![[HNY] 118 miljoen euro aan vuurwerk gekocht](/templates/img/lazyload.gif)
[HNY] 118 miljoen euro aan vuurwerk gekocht
De redactie van MarketingTribune wenst u het allerbeste in goede gezondheid in 2025. Over het spektakel rond oud&nieuw: Nederlanders hebben afgelopen dagen voor ongeveer 118 miljoen euro aan vuurwerk gekocht.

Ovide Agency nieuwe PR-bureau voor Odido
Odido kiest voor Ovide Agency als nieuwe strategische en creatieve PR-partner.

Asus wil rem helpen zetten op 'altijd aan staan'
Mentale issues onder jongeren zijn de afgelopen jaren fors toegenomen, met pieken tijdens de herfst- en wintermaanden mede door social mediagebruik, ziet computerfabrikant Asus. Met een contentcampagne wil het merk laten zien dat het ook anders kan.

SAN breidt ABC jury uit
Het bestuur van de Stichting Adverteerdersjury Nederland (SAN) heeft de samenstelling van de ABC jury uitgebreid met vier nieuwe leden: Guda van Noort (UvA), Marc Oosterhout (Eastwood), Andy Santegoeds (Metrixlab) en Bas Vlugt (Marketing Report).
![[interview] ADCN herontdekt kracht van print met bijzonder jaarboek](/templates/img/lazyload.gif)
[interview] ADCN herontdekt kracht van print met bijzonder jaarboek
Creatievenclub ADCN presenteert een comeback van het zogenaamde Jaarboek, dat in 2017 als een nachtkaars was uitgegaan. Alle jaren zijn hierin op zeer creatieve wijze vervat. We spreken drijvende kracht Quirine Dob over deze top-uitgave en oud-bestuurslid/fotograaf Krijn van Noordwijk over diens bijdrage. 'Van de nieuwe generatie makers hoorden we dat ze de oude ADCN boeken nog echt als inspiratiebron gebruiken, meer zelfs dan het online archief.'
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Valentijn-inhakers 2025 maar dan net even anders
- Nieuw onderzoek naar merkwaarde als aanjager van commercieel...
- Veranderingen in Google Ads policy gaat promotie illegale...
- 'Live Happy' van TUI meest herkenbare soundlogo Nederlandse...
- 'Vakmensen worden de rijken van de toekomst'
- Vakantieplatforms populair: € 32,3 miljard aan boekingen in...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 8apr 2025
Branded Content Event
- 15mei 2025
Retail Media Day
- 12jun 2025
NIMA Marketing Day